Milrem Robotics utvecklar Nordic Robotic Wingman med Kongsberg Defence & Aerospace

The leading European robotics and autonomous systems developer Milrem Robotics is to develop a new Robotic Combat Vehicle (RCV) named Nordic Robotic Wingman in cooperation with the leading technology and defence supplier, Kongsberg Defence & Aerospace (KONGSBERG). (Photo: Business Wire)

LONDON--()--Den ledande europeiska robot- och autonoma systemutvecklaren Milrem Robotics utvecklar ett nytt Robotic Combat Vehicle (RCV) kallat Nordic Robotic Wingman i samarbete med den ledande teknik- och försvarsleverantören Kongsberg Defense & Aerospace (KONGSBERG).

Nordic Robotic Wingman kommer att baseras på Milrem Robotics toppmoderna Type-X RCV och KONGSBERGs senaste och bästa PROTECTOR Remote Turrets (RT) som kommer att väljas specifikt för att tillgodose särskilda behov hos slutanvändarna.

Det första Nordic Robotic Wingman-konceptet presenteras på DSEI 2021 i London.

"Milrem Robotics och KONGSBERG har kommit överens om att gemensamt fortsätta utvecklingen av Type-X RCV genom att integrera KONGSBERGs system för att möta kraven i många länder som är intresserade av denna typ av teknik, särskilt Norden och Västeuropa, men också USA," säger Sverker Svärdby, VD för Milrem Robotics i Sverige. ”Genom att kombinera vår kunskap om robotstridsfordon och KONGSBERGs omfattande system och stora expertis inom utveckling av försvarssystem kan vi erbjuda system i världsklass baserat på kundernas behov”, tillägger Svärdby.

Type-X ger samma eller större eldkraft och taktisk användning på en enhet utrustad med infanteristridsfordon, och ger mekaniserade enheter möjlighet att bryta mot fiendens defensiva positioner med minimal risk för de egna trupperna. Den kan utrustas med en kanon upp till 50 mm, anti-tankmissiler och en kopplad drönare för kontinuerlig lägesmedvetenhet.

“KONGSBERG har en familj av obemannade PROTECTOR-fjärrvapensystem, allt från den minsta RS2 fjärrvapenstationen till det verkliga infanteristridsfordonet RT60 med antitankstyrd missilförmåga. Systemen har en gemensam mjukvarubaslinje, är lätta att integrera och ger beprövade funktioner för kombattanten. KONGSBERGs lösning ger operatören situationsmedvetenhet och en säker och trygg nätbaserad eldgivningskontroll som utförs med den norska armén och levereras till den amerikanska arméns Robotic Combat Vehicle-program ”, säger Arne Gjennestad, vice VD marknadsföring och försäljning på KONGSBERG .

Milrem Robotics Type-X är utrustad med intelligenta funktioner som följ-mig, waypointnavigering och hinderdetektering med artificiell intelligens som en del av algoritmerna. Med Type-X introducerar Milrem Robotics också en funktion som kallas Indirect Drive som möjliggör fjärrstyrda operationer vid högre hastigheter.

Milrem Robotics är Europas ledande robot- och autonoma systemutvecklare och systemintegratör med kontor i Estland, Sverige, Finland och inom kort i Nederländerna.

Företaget leder iMUGS-konsortiet som tilldelades 30,6 miljoner euro från Europeiska kommissionens European Defense Industrial Development Programme (EDIDP) för att utveckla ett europeiskt standardiserat obemannat marksystem (UGS).

Kongsberg Defense & Aerospace är en ledande leverantör av försvarsprodukter och system för ledning och kontroll, övervakning, rymd, taktisk kommunikation, fjärrvapenstationer och missiler, samt avancerade kompositer, konstruktionsprodukter och reparations- och översynstjänster för flygplan och helikoptrar.

Detta meddelandes ursprungliga källspråkstext är den officiella versionen. Översättningar tillhandahålls endast som ett stöd och skall jämföras med källspråkstexten, vilken är den enda versionen av texten som har rättslig verkan.

Gert Hankewitz
gert.hankewitz@milrem.com