MARITIM SATCOM-TILKOBLING PÅ OPPSVING I NORDEN

Alf Stian Mauritz, CAO and President – North & Central Europe, IEC Telecom Group (Photo: AETOSWire)

Oslo, Norge--()--Den lille øya Donsö er kjent som en historisk fiskerlandsby, hvor dagens båthus i havnen ennå hedrer dens rike maritime arv med navneplaketter fra fiskefartøyer. Den danner det perfekte bakteppet for Sveriges største all inclusive-messe – Donsö Shipping Meet, som finner sted 14. og 15. juni i år. I forkant av dette arrangementet deler IEC Telecom Norge, en av de ledende satcom-tjenesteoperatørene i regionen, innsikt i de nyeste trendene innen marin kommunikasjon.

"Sjøtransport er viktig for et utall av økonomiske aktiviteter i Norden – hvor 90 % av Sveriges internasjonale handelstrafikk foregår over vann," forteller Alf Stian Mauritz, CAO og President North & Central Europe, IEC Telecom Group. "På grunn av sine beliggenheter er tung prosessindustri i Sverige og Finland svært avhengig av sjøtransport. Dessuten eier Norge den niende største handelsflåten i verden, mens Danmark opererer den femte største containerflåten målt i bruttotonnasje. Parallelt i dag har Donsö vært hjemsted for økt aktivitet i tankskipsfartssektoren, spesielt for bulkvarer og kjemikalier, og utvider sin havn for større skip,” legger han til.

Denne handelssektoren representerer det største markedet for tilkoblingssbehov og har generert rundt 300 millioner USD i inntekter fra maritime satcom-tjenester i 2021. Med en global andel på 18 % av fartøyene, er de skandinaviske landene og EU tungt investert i maritime satcominstallasjoner og legger vekt på mannskapets velferd. Ifølge Euroconsult forventes antall VSAT-er i fiskerisegmentet alene å øke med 400 % innen 2024, og båndbreddeforbruket per fartøy forventes å dobles.

Nye regler for besetningens velferd og sikkerhet samt høyytelses bredbåndstjenester selv under de tøffeste værforholdene, fører til at fartøyeiere lett kan ta i bruk tilkoblingsmuligheter om bord. "Sporings- og overvåkingstjenester forventes å oppleve en betydelig vekst i nær fremtid," sier Mauritz. Med sin portefølje av IoT-løsninger, tilbyr IEC Telecom sanntidssynlighet over maritime operasjoner.

I år vil IEC Telecom presentere det toppmoderne LT-4100 satellittkommunikasjonssystemet på Donsö Shipping Meet for første gang. LT-4100 er egnet for racing, frakt, fritidsfartøyer og arbeidsbåter, og er spesielt designet for det tøffe miljøet på sjøen. Takket være et banebrytende varmeelement, kan det fungere mellom et bredt temperaturområde, perfekt for Norden med sin tunge sjøtrafikk. LT-4100 er den første Iridium Certus 100-terminalen som leverer tale- og datatilkobling med 100 % global dekning.

IEC Telecom har vært en del av det nordiske markedet for satellittkommunikasjon i over ti år, med et regionalt flaggskipkontor i Oslo, Norge.

*Source: AETOSWire

Anastasia Kuzmenko, +971(0)44475180