Abu Dhabi Stem Cells Center en Pluristem onthullen gezamenlijke projecten op online evenement van de Malta Conferences Foundation

Malta Conferences address shared desire to improve quality of life and political stability in Middle East through scientific collaboration (Graphic: Business Wire)

BERLIJN--()--Op woensdag 30 september 2020 onthulden Pluristem Therapeutics Inc. (Nasdaq:PSTI) (TASE:PSTI), een vooraanstaand Israëlisch bedrijf op het gebied van regeneratieve geneesmiddelen dat een platform van nieuwe biologische producten ontwikkelt, en het Abu Dhabi Stem Cells Center (ADSCC) hun eerste gezamenlijke projecten tijdens een presentatie op de Malta Conferences Foundation (MCF), een wereldwijd congres ondersteund door de kENUP Foundation, een organisatie die onderzoek gebaseerde innovatie stimuleert die ten goede komt aan het publiek en de samenleving.

Pluristem en ADSCC presenteerden nieuwe projecten die deel uitmaken van het onlangs ondertekende convenant gericht op het benutten van de kracht van regeneratieve geneesmiddelen.

In het eerste gezamenlijke project wordt de expertise van Pluristem en ADSCC gebundeld om de ontwikkeling van een potentiële behandeling voor COVID-19 te bevorderen. Het project omvat de eerste toediening van de PLX-cellen van Pluristem aan COVID-19-patiënten door middel van een vernevelaar, een instrument voor toediening van geneesmiddelen dat een patiënt helpt om een geneesmiddel te inhaleren via een masker of mondstuk. De samenwerking stelt ADSCC in staat haar opties voor stamceltherapie uit te breiden door gebruik te maken van PLX-cellen van Pluristem, en stelt Pluristem in staat gebruik te maken van toediening met behulp van de vernevelaar van ADSCC om een nieuw behandelingsmodel voor PLX-cellen te ontwikkelen. ADSCC meldt dat het bedrijf al effectief gebruik heeft gemaakt van vernevelaars om COVID-19-patiënten te behandelen met stamcellen die afkomstig zijn uit het eigen bloed van de patiënt.

Verdere besprekingen over aanvullende projecten zijn reeds in volle gang, onder meer over mogelijke samenwerking bij chronische Graft Versus Host Disease (cGvHD), een levensbedreigende immuunrespons van de stamcellen van de donor tegen de gastheer (patiënt).

De partijen presenteerden de gezamenlijke projecten tijdens de MCF aan een prominent publiek van onder meer Nobelprijswinnaars, wetenschappers en diplomaten. De missie van de stichting is om iets te doen aan de gemeenschappelijke wens om de kwaliteit van leven en politieke stabiliteit in het Midden-Oosten te verbeteren door te zoeken naar mogelijkheden voor samenwerking om de wetenschappelijke en technologische uitdagingen van de regio te overwinnen.

“Ik ben verheugd over de gelegenheid om deze belangrijke bijeenkomst te organiseren. De Malta Conferences zijn het enige platform ter wereld waar wetenschappers uit 15 landen uit het Midden-Oosten, Marokko en Pakistan elkaar onder een dak kunnen ontmoeten, samen met verscheidene Nobelprijswinnaars. Ze komen tot samenwerkingprojecten en ontwikkelen vriendschappen die de kloof van wantrouwen en onverdraagzaamheid overbruggen,” aldus prof. Zafra Lerman, voorzitter van de Malta Conferences Foundation.

“Samen met Pluristem beginnen aan dit avontuur om een van de meest complexe medische uitdagingen van deze generatie te overwinnen, is de start van een opwindend nieuw hoofdstuk vol mogelijkheden wat betreft kennisdeling en medische innovatie. Ons samenwerkingsverband spreekt boekdelen wat betreft de kracht van samenwerking tussen partners over voorheen onoverbrugbare grenzen. Hoewel we eenvoudigweg nog niet weten welke impact het nieuwe coronavirus op de lange termijn zal hebben op herstelde patiënten, zijn we van mening dat we door samen te werken de beste medische technologieën en breinen in de regio kunnen inzetten om oplossingen te ontwikkelen voor het voorkomen en behandelen van de slepende symptomen en de complicaties op de lange termijn die zich voordoen,” aldus Dr. Yendry Ventura, General Manager van ADSCC.

“Het was voor ons een grote eer om onze eerste gezamenlijke projecten met de ADSCC op het MCF te onthullen. We zien ons samenwerkingsverband als een beweging tussen Israël en de VAE, waarvan we hopen dat deze de basis zal leggen voor toekomstige samenwerkingsprojecten die mogelijk kunnen bijdragen tot verandering in onze regio en in de wereld. Terwijl we samenwerken om regeneratieve geneesmiddelen voor de belangrijkste onvervulde medische behoeften te ontwikkelen die patiënten over de hele wereld ten goede komen, kijken we uit naar de toekomst en de mogelijkheden daarvan”, aldus Yaky Yanay, CEO en President van Pluristem.

“Twee entiteiten van wereldformaat op het gebied van celtherapie bundelen hun krachten en werken samen in de strijd tegen COVID-19. We hopen dat deze moedige samenwerking als voorbeeld dient voor de wereld,” aldus Holm Keller, Executive Chairman van de kENUP Foundation.

Nynke Rozema
rozema@kenup.eu