PTR Robots introduceert de eerste mobiele tilrobot ter wereld die kan helpen bij de transfer en revalidatie van patiënten

Robot voor transfer en revalidatie van patiënten is mobiel en intelligent

PTR Robots was developed and tested in close collaboration with Zealand University Hospital, and Vonsildhave Nursing Home, operated by the nursing group Attendo. “The testing of PTR Robots really impressed us. We can see interesting perspectives in the way we can assist residents and patients with care and rehabilitation, but there are also interesting perspectives in terms of improving the work environment,” says Søren Andersen, Managing Director, Attendo. (Photo: Business Wire)

ODENSE, Denemarken--()--PTR Robots, een Deens servicerobotbedrijf, heeft de wereldpremière aangekondigd van zijn robot die patiënten kan mobiliseren en verplaatsen. De PTR-robot werd samen met medische zorgverleners ontwikkeld en is de eerste mobiele, intelligente robotoplossing die zich op flexibele wijze binnen de gezondheidszorg- en verpleegsector kan bewegen. De robot helpt bij de transfer en revalidatie van mensen met verminderde functies en ontlast tegelijkertijd het verplegend personeel van arbeidsintensieve taken. Een PTR-robot vermindert ook het infectierisico omdat slechts één verzorger aanwezig hoeft te zijn om de patiënt te verplaatsen.

Een van elke vier bedlegerige patiënten in een standaardziekenhuis is niet zelfredzaam en heeft hulp nodig om zich te verplaatsen en bij de revalidatie. Deze behoefte is nog groter in verpleeghuizen. Volgens de WHO vertegenwoordigt letsel na tillen een derde van alle bedrijfsongevallen onder verpleegkundigen.

“Veel verpleegtehuizen, ziekenhuizen en instellingen zijn zeer geïnteresseerd in onze patiënttransfer- en -revalidatierobot. Als iemand op leeftijd zijn of haar heup breekt, kan de robot hem/haar na de operatie helpen om rechtop te staan. De robot begeleidt de patiënt ook bij het nemen van de eerste stappen na de ingreep," zegt Lone Jager Lindquist CEO, PTR Robots.

De robotlift van PTR Robots is zo ontworpen dat deze kleiner gemaakt kan worden, zodat deze gemakkelijk door een gewone deur past. Dit betekent dat de robot flexibeler is dan traditionele, stationaire plafondliften.

PTR Robots is een dochteronderneming van Blue Ocean Robotics, die de servicerobotmarkt radicaal heeft veranderd met behulp van dochterondernemingen als UVD Robots en GoBe Robots.

“Met PTR Robots hebben we een gloednieuwe productcategorie gecreëerd op het gebied van patiënttransfer en -revalidatie, vergelijkbaar met wat we samen met onze dochteronderneming UVD Robots hebben gedaan op het gebied van UV-desinfectie,” aldus Claus Risager, CEO van Blue Ocean Robotics en voorzitter van de raad bij PTR Robots.

UVD-robots worden wereldwijd ingezet bij de desinfectie van ziekenhuizen, hotels, levensmiddelenbedrijven, cleanrooms in de farmaceutische industrie, luchthavens, treinstations, peuterspeelzalen en meer.

Over PTR Robots en Blue Ocean Robotics

PTR Robots is een dochteronderneming van Blue Ocean Robotics, een toonaangevende groep die professionele servicerobots ontwikkelt. Blue Ocean Robotics heeft zijn hoofdkantoor in de Europese 'robothoofdstad' Odense in Denemarken waar de groep servicerobots ontwikkelt, produceert en verkoopt aan de gezondheidszorg, de horeca, de bouw en de landbouw.

Persfoto's

Merima Cikotic