AHF dringt er bij Trinidad en Tobago op aan om hebzuchtig GSK te omzeilen

LOS ANGELES--()--AIDS Healthcare Foundation (AHF) roept de regering van Trinidad en Tobago op om te overwegen een dwanglicentie af te geven voor Tivicay (dolutegravir), een antiretroviraal (ARV) geneesmiddel van GSK voor de behandeling van HIV. Het geneesmiddel is momenteel 25 keer duurder dan beschikbare biosimilaire generieke geneesmiddelen in Caribische buurlanden.

In februari stuurden AHF en de Medical Research Foundation van Trinidad & Tobago een brief naar de CEO van GSK, Dame Emma Walmsley, met ondere andere de volgende tekst: "We dringen er bij u op aan om het gebrek aan betaalbare toegang tot het antiretrovirale geneesmiddel Tivicay in Trinidad aan te pakken. Dit kunt u doen door de prijs te verlagen naar het niveau van de biosimilaire generieke geneesmiddelen die beschikbaar zijn in het Caribisch gebied - of door te beloven dat u niet zult dreigen met juridische stappen tegen de aankoop van een generieke versie van Tivicay."

Tot op heden heeft GSK nog niet op de brief gereageerd. Op dit moment staat Tivicay onder octrooibescherming in Trinidad en Tobago. GSK heeft gedreigd met juridische stappen als het land besluit om betaalbare generieke ARV's te importeren.

"Als kleine eilandengroep is Trinidad en Tobago nog steeds herstellende van de economische en sociale gevolgen van COVID-19. Het is niet te verdedigen dat de bevolking 25 keer meer moet betalen voor een levenslange HIV-behandeling," zegt AHF-voorzitter Michael Weinstein. "Gezien de onwil van GSK om toe te geven op het gebied van de prijsstelling, zien wij, samen met onze lokale partners, geen andere optie dan de regering van Trinidad en Tobago op te roepen zich te beroepen op haar soevereine recht om te doen wat nodig is om de gezondheid van haar bevolking te beschermen. In dit geval zou het betekenen dat er een dwanglicentie voor Tivicay moet worden afgegeven."

Over de AIDS Healthcare Foundation (AHF)

AIDS Healthcare Foundation (AHF) is een wereldwijde non-profitorganisatie die geavanceerde medicijnen en belangenbehartiging levert aan meer dan 1,9 miljoen mensen in 46 landen wereldwijd in de VS, Afrika, Latijns-Amerika/Caribisch gebied, Aziƫ/Pacific en Europa. We zijn momenteel de grootste non-profit aanbieder van medische hiv/aids-zorg ter wereld. Ga voor meer informatie over AHF naar onze website: www.aidshealth.org, vind ons op Facebook: www.facebook.com/aidshealth en volg ons op Twitter: @aidshealthcare en Instagram: @aidshealthcare

MEDIACONTACT VS:
Ged Kenslea, Senior Director, Communications, AHF