Electreon kondigt uitbreiding aan van 's werelds eerste draadloze elektrische weg voor vrachtwagens en bussen

Sinds de aanvankelijke implementatie van het draadloze oplaadproject Smartroad Gotland in november 2019, heeft Electreon met een elektrische vrachtwagen van 40 ton en een elektrische passagiersbus laten zien dat elektrische wegsystemen in de praktijk haalbaar zijn.

Electreon has successfully demonstrated the operation of Electric Road Systems at scale utilizing a 40-ton e-truck and a commercial passenger e-bus. (Photo: Business Wire)

BEIT YANAI, Israël--()--Electreon (TASE: ELWS.TA), de toonaangevende leverancier van algemene draadloze oplaadtechnologie en draadloze oplaadtechnologie in het wegdek voor elektrische voertuigen (EV), heeft vandaag bekendgemaakt dat het pilotptoject Smartroad Gotland in Zweden een jaar wordt verlengd. Het budget van EUR 2 miljoen (USD 2,17 miljoen) voor de uitbreiding wordt gefinancierd door de Zweedse vervoersadministratie en omvat een upgrade van 400 m van de bestaande installatie. Electreon verlengt ook de proef met de elektrische shuttlebus naar de luchthaven. De shuttle wordt verder getest en komt tevens beschikbaar voor commerciële ritten. In de zomer van 2022 wordt de bus opengesteld voor het publiek. Betrokken overheden, exploitanten van commerciële wagenparken en bedrijven die geïnteresseerd zijn in de technologie worden uitgenodigd om de website van het project te bezoeken en meer te weten te komen over het project.

“Het team van Smartroad Gotland is enthousiast over de verlenging van dit project met een jaar en over de mogelijkheid om te laten zien dat onze draadloze oplaadtechnologie het ook op de lange duur volhoudt in het Zweedse klimaat,” aldus Håkan Sundelin, directeur van de Electreon voor de Noordse regio en projectmanager voor Smartroad Gotland. “De geplande grootschalige proef met elektrische wegen in Zweden, naast het besluit van de Franse regering om proefprojecten voor wegen met draadloze oplaadfunctionaliteit te financieren, laat zien dat er veel interesse is voor de technologie van Electreon in Europa.”

Jan Pettersson, program manager elektrificatie van de Zweedse vervoersadministratie, zegt: “We zijn zeer positief over de mogelijkheid om hogere draadloze oplaadprestaties te testen en te zien hoe de weg zich over een langere periode houdt. Nu de coronabeperkingen zijn versoepeld, kijken we er ook naar uit om in het project opgedane kennis verder te verspreiden.”

In het kader van de projectuitbreiding gaat Electreon de energieoverdrachtscapaciteit van de opnemers verhogen naar circa 30 kW en een nieuwe generatie van de technologie onderzoeken. Zo wordt gedemonstreerd hoe de draadloze oplaadinfrastructuur kan worden opgewaardeerd om in te toekomst te kunnen voldoen aan groeiende behoeften. Electreon gaat daarnaast de softwarefunctionaliteit implementeren, zoals de factureringsfunctie, die het voor het bedrijf mogelijk maakt abonnees met voertuigen die gebruikmaken van het elektrische wegsysteem te factureren.

Nadat de upgrade is voltooid, zullen de elektronische langeafstandsvrachtwagen en de elektronische commerciële passagiersbus, die nu een jaar lang gebruik maken van de draadloze oplaadinfrastructuur in het kader van dit product, verder worden getest. Het Zweedse onderzoeksinstituut voor wegen en vervoer (VTI) gaat onafhankelijke belastings- en duurzaamheidsproeven uitvoeren om te controleren of de technologie en oplaadspoelen van Electreon bestand zijn tegen wegwerkzaamheden en zwaar vrachtverkeer. De draadloze oplaadtechnologie van Electreon is voorbereid op de toekomst en dit project zal blijven aantonen dat Electreon duurzame prestaties biedt bij minimaal onderhoud. Op dit moment wordt de draadloze oplaadtechnologie van Electreon onderworpen aan aanvullende onafhankelijke duurzaamheidsproeven in het kader van het BASt-project in Duitsland en het Arena van de Toekomst-project in Italië.

Tot op heden is de gepatenteerde technologie van Electreon geïntegreerd in een grote verscheidenheid van voertuigen in het kader van de lopende samenwerkingsverbanden met autofabrikanten als Renault, Stellantis, Iveco en Volkswagen. In februari 2022 maakte Electreon bekend dat het bedrijf door het Michigan Department of Transportation (MDOT) is aangewezen voor de aanleg van het eerste openbare elektrische wegsysteem voor draadloos opladen van elektrische voertuigen in de VS. In november 2021 werd de draadloze oplaadtechnologie van Electreon aangemerkt als een van TIME's 100 beste uitvindingen van 2021.

Over Electreon

Electreon is de toonaangevende leverancier van oplossingen voor het draadloos opladen van elektrische voertuigen (EV's) en biedt end-to-end oplaadinfrastructuur en -diensten om te voldoen aan de behoeften en efficiëntievereisten van beheerders van gedeelde, openbare en commerciële wagenparken en ven consumenten. De door het bedrijf ontwikkelde inductietechnologie laadt elektrische voertuigen dynamisch (terwijl ze in beweging zijn) en statisch (on stilstand) snel en veilig op, waardoor bezorgdheid over het bereik wordt weggenomen, de totale eigendomskosten van elektrische voertuigen worden verlaagd en de behoefte aan batterijcapaciteit wordt verminderd. Om deze redenen is het een van de meest milieuvriendelijke, schaalbare en interessante laadoplossingen die momenteel beschikbaar zijn. Electreon werkt samen met steden en wagenparkbeheerders aan een CaaS-platform (Charging as a Service) dat kosteneffectieve elektrificatie van openbare, commerciële en autonome wagenparken mogelijk maakt voor een soepel en continu bedrijf. Ga voor meer informatie naar electreon.com.

Janine Ward
Namens Electreon