I Squared Capital richt een platform voor hernieuwbare energie op, Cube Green Energy

LONDEN--()--I Squared Capital, een toonaangevende wereldwijde investeerder in infrastructuur, heeft Cube Green Energy opgericht, een platform voor hernieuwbare energie dat zich toelegt op het versnellen van de energietransitie naar een koolstofvrije economie. Het platform zal wind- en zonneparken ontwikkelen, van stroom voorzien, bouwen en exploiteren, en investeren in de inzet van bijbehorende opkomende technologieën zoals batterijopslag en groene waterstof. De eerste focus van Cube Green Energy zal liggen op de volwassen markten voor hernieuwbare energie in continentaal Europa die voorop lopen in de energietransitie.

Cube Green Energy wordt geleid door voormalige senior leidinggevenden van GE Energy Financial Services (GE EFS), de energie-investeringstak van General Electric Company, met meer dan 70 jaar gecombineerde ervaring op de wereldwijde energiemarkten, waaronder meer dan 40 jaar in hernieuwbare energie.

De CEO van Cube Green Energy, Raghuveer Kurada, heeft verschillende leidinggevende functies bekleed bij GE EFS, waaronder het succesvol afsluiten en beheren van meer dan $ 10 miljard aan waardeverhogende investeringen wereldwijd als hoofd Global Deal Execution. Meest recentelijk was hij als hoofd Global Capital Advisory verantwoordelijk voor het ophalen van meer dan $ 6 miljard aan eigen vermogen en schulden van derden voor GE-projecten.

De andere leden van het managementteam zijn Sharad Jain, Niko Meissner en Hussain Shalchi. Sharad Jain heeft meer dan 25 jaar en meer dan 15 GW aan wereldwijde investeringservaring in de energiesector en brengt diepgaande domeinkennis met zich mee op het gebied van investeringen, beheer en financiële structurering van activa. Niko Meissner beschikt over meer dan 15 jaar ervaring in de ontwikkeling van hernieuwbare energie met GE Power, GE EFS, Vestas en, meest recentelijk, Aquila Capital, heeft de ontwikkeling van meer dan 6 GW aan stroomopwekkingscapaciteit beheerd en zal een belangrijke rol spelen bij het opzetten van de Duitse activiteiten, een van de grootste doelmarkten. Hussain Shalchi heeft verschillende leidinggevende functies bekleed in de energiesector, waaronder die van Managing Director en Global Counsel bij GE EFS en, meest recentelijk, als hoofd Strategic Joint Venture bij Ørsted.

“I Squared Capital heeft sinds 2014 meer dan $ 6,5 miljard geïnvesteerd in transitie-energie, waaronder $ 4 miljard in 12 duurzame energiebedrijven wereldwijd. We zetten die strategie voort met een managementteam van wereldklasse dat diepgaande ervaring, kennis van de sector en aanwezigheid in de praktijk met zich meebrengt om aan een onvervulde marktvraag te voldoen,” aldus Gautam Bhandari, Managing Partner bij I Squared Capital. "Met behulp van onze strategie voor het bouwen van platforms, willen we de komende jaren in eerste instantie tot $ 500 miljoen toezeggen om Cube Green Energy uit te bouwen tot een toonaangevend bedrijf op het gebied van hernieuwbare energie dat kan bijdragen aan het mogelijk maken van de overgang van Europa naar een koolstofvrije economie."

"Bedrijven en overheden moeten innoveren om basislaststroom te vervangen door hernieuwbare energiebronnen teneinde ambitieuze klimaatdoelstellingen te halen," stelde Raghuveer Kurada, CEO van Cube Green Energy. "Met een mandaat om te investeren in efficiëntere en opkomende technologieën en sectorexpertise gedurende de projectcyclus, verkeren Cube Green Energy en I Squared Capital in een goede positie om de Renewables 2.0-transitie in continentaal Europa en daarbuiten mogelijk te maken."

Over I Squared Capital

I Squared Capital is een onafhankelijke wereldwijde infrastructuurinvesteringsbeheerder met meer dan $ 30 miljard aan activa onder beheer, gericht op energie, nutsvoorzieningen, digitale infrastructuur, transport en sociale infrastructuur in Noord-Amerika, Europa, Latijns-Amerika en Azië. Het bedrijf heeft kantoren in Miami, Hong Kong, Londen, New Delhi en Singapore.

Andreas Moon
Managing Director en hoofd Investor Relations