Samlingen inneholder hele 42,2 millioner oppføringer og er den største kilden til norske historiske poster fra 1800- og 1900-tallet.

MyHeritage lanserer en ny stor samling av norske, historiske kirkebokoppføringer: Norske Kirkebøker (1815-1938) (Graphic: Business Wire)

TEL AVIV, Israel og LEHI, Utah--()--MyHeritage er verdens største globale tjenesten for de som vil oppdage sin fortid og styrke sin fremtid. I dag kunngjorde de utgivelsen av en omfattende samling av norske historiske kirkebokoppføringer, Norske Kirkebøker (1815-1938). MyHeritage har digitalisert denne samlingen i samarbeid med Riksarkivet (Arkivverket), og lanseringen dobler antallet norske historiske poster i MyHeritage sin database, samtidig som det totale antall poster i databasen øker til 12,6 milliarder.

Samlingen Norske Kirkebøker (1815–1938) består av 42,2 millioner fødsels- og dåps-, ekteskaps- og døds- og begravelsesdokumenter som er dokumentert av Norges evangelisk-lutherske kirke. Kirken har hatt ansvar for personlige kirke-oppføringer på regjeringens vegne gjennom tidene. Samlingen inneholder en indeks over transkriberte poster og digitale bilder av de originale kirkedokumentene. Bildene har vært tilgjengelige gjennom Riksarkivet i flere år, men har ikke vært søkbare etter navn. Det er første gang dette materialet, har blitt indeksert og gjort tilgjengelig online.

Postene i denne samlingen dateres tilbake til 1815 og dekker en viktig periode i Norges historie. Den starter bare ett år etter unionsoppløsningen fra Danmark. Samlingen er viktig fordi den bidrar til å fylle store hull i norske folketellinger fra perioden 1801 til 1865. Det ble gjennomført fem folketellinger i Norge i løpet av disse årene, men det ble ikke registrert navn på enkeltpersoner. Kirkebokoppføringer er eneste kilde til slektsdata som finnes fra denne perioden. På grunn av norske personvernlov inneholder samlingen data frem til følgende perioder; Fødsels- og dåpsregistrene inneholder oppføringer til og med 1919, for ekteskapsregister inneholder registert oppføringer til og med 1937, mens døds- og gravlistene inneholder oppføringer til og med 1938.

Når denne samlingen nå blir lansert, tilbyr MyHeritage 80 millioner historiske poster fra Norge. Og som markedsleder for skandinavisk familiehistorisk forskning, kan MyHeritage tilby 157 millioner historiske poster fra nabolandet Sverige, og 107 millioner poster fra Danmark.

MyHeritage er det eneste slektsforskningselskapet som tilbyr tjenester og full kundesupport på alle de tre skandinaviske språkene, så vel som på finsk. Det er det beste tilbudet for alle med skandinavisk opprinnelse som ønsker å gjøre familiehistoriske funn. Selskapet er ikke bare markedsleder for slektsforskning i Norge, men populariteten er så høy at en av fem nordmenn er registrerte brukere av MyHeritage.

"Norske Kirkebøker er en viktig ressurs for å de som vil utforske norsk arv og bidrar til en betydelig forbedring de norske historiske oppføringene som er tilgjengelige på MyHeritage," sa Russ Wilding, Chief Content Officer for MyHeritage. "I tillegg til nordmenn, vil millioner av mennesker med norsk avstamning som bor utenfor Norge få glede av denne samlingen, og få nye gjennombrudd i sin familie historiske forskning."

Norway Church Records er tilgjengelig på MyHeritages søkemotor for historiske poster. Det er gratis å søke i samlingen, men det kreves et abonnement for å se hele postene og for å få tilgang til Record Matches.

Søk i de nye Norske Kirkebøker.

Om MyHeritage

MyHeritage er verdens største plattform for å utforske familiehistorie. MyHeritage tilbyr sine brukere verktøy for å oppdage sin fortid og styrke sin fremtid. Basen inneholder milliarder av historiske poster og slektstreprofiler, og har sofistikerte matching-teknologier som fungerer på tvers av alle kilder. MyHeritage har også verdens beste teknologi for forbedring og fargelegging av historiske bilder og er den mest populære familiehistoriske tjenesten i Europa. www.myheritage.no

MyHeritage
Jeanette Sandsgaard