Iconex tillkännager slutligt avtal om att förvärva Schades och R+S

Förvärvet gör Iconex till marknadsledare inom lösningar för kvitton och differentierade etiketter i Nordamerika och Europa

DULUTH, Georgia, USA--()--Iconex™, den ledande lågkostnadstillverkaren av lösningar för kvitton och differentierade etiketter, tillkännagav i dag undertecknandet av ett slutligt avtal om att förvärva Schades och R+S från Hansol Paper. I och med transaktionen kommer Iconex, som redan är marknadsledande i Nordamerika, även att bli marknadsledande i Europa.

Schades har sitt huvudkvarter i danska Skive och konverterar termopapper åt sina kunder, däribland kvittopappersrullar till kassaapparater och självhäftande etiketter. De har en marknadsledande ställning i Europa med en unik kundbas som innefattar detaljhandel, kontorsmateriel, distributörer av livsmedel och andra varor samt logistik. R+S, som har sitt huvudkontor i tyska Sarstedt, konverterar och säljer termopapper för kvitto-, kupong- och biljettlösningar samt etiketter.

Båda företagen införlivas i Iconex för att bilda ett integrerat europeiskt företag med oöverträffad branschspecifik och regional kunskap, expertis och kapacitet som kommer att gynna kunder, anställda och leverantörer. Integreringen av Schades och R+S medför en betydande utökning av företagets geografiska närvaro i Europa och innebär att företaget numera kommer att ha anställda på fjorton orter i sju länder på tre kontinenter.

Genomförandet väntas ske under det fjärde kvartalet i år. Villkoren för transaktionen uppgavs inte.

”Vi är oerhört glada att välkomna Schades och R+S till Iconexfamiljen”, sa Craig Gunckel, vd för Iconex. ”Detta förvärv gör det möjligt för vårt företag att växa samtidigt som vi säkerställer fortsatt tillförlitlig leverans av de bästa produkterna. Storleken, tillgångssammansättningen, FoU-kapaciteten och kunnandet som upprättas i och med den här kombinationen av företag kommer att skapa betydande möjligheter och fördelar för våra kunder och leverantörer.”

”Affärsmässigt ger den här uppgörelsen stor flexibilitet för Hansol och våra aktieägare. Dessutom är vi övertygade om att samarbetet med Iconex kommer att vara strategiskt fördelaktigt för Schades och R+S”, sa Sang-Hun Lee, vd för Hansol Paper.

Iconex kommer att fortsätta att ha sitt huvudkontor i Duluth, Georgia, USA.

Om Iconex, LLC

Iconex är den ledande lågprisleverantören av lösningar för papperskvitton och differentierade etiketter som är oumbärliga för dagligvaruhandeln. Företagets identitet är vävd av en innovationstradition som går tillbaka till 1887, då företaget uppfann papperskvittot som kom att revolutionera affärstransaktioner. Senast förändrade Iconex branschen med lanseringen av sin Sticky Media, en produkt som har gjort det möjligt för snabbmatsrestaurangbranschen att rationalisera sitt arbete, vilket i sin tur har medfört förbättrade kundupplevelser. För mer information, vänligen besök www.iconex.com. Iconex och Iconex Sticky Media™ är varumärken som ägs av Iconex, LLC i USA och andra länder. Alla andra varumärken och/eller registrerade varumärken ägs av sina respektive ägare.

Om Schades

Schades grundades 1916 i danska Skive, där det fortfarande har sitt huvudkontor. Schades konverterar termopapper åt sina kunder, däribland kvittorullar till kassaapparater och självhäftande etiketter. Schades har en marknadsledande ställning i Europa, med en unik kundbas som innefattar detaljhandel, kontorsmateriel, distributörer av livsmedel och andra varor samt logistik. På senare år har Schades gjort stora investeringar i produktionsanläggningar, vilket i kombination med stark lokal närvaro på de stora europeiska marknaderna har gjort det möjligt för företaget att stärka sin konkurrenskraft.

Om R+S

R+S grundades 1948 som ett familjeägt företag med huvudkvarter i tyska Sarstedt. R+S konverterar och säljer termopapper för kvitto-, kupong- och biljettlösningar samt etiketter. Genom lyckade investeringar de senaste åren har företaget åstadkommit en årlig intäktsökning på omkring 30 procent sedan 2009 och därmed blivit det snabbast växande termopapperskonverteringsföretaget på den europeiska marknaden.

Om Hansol Paper

Hansol Paper är det största dotterbolaget till Hansol Group, som uppstod ur Samsungkoncernen 1991. Efter att ha varit verksamt i 53 år är Hansol Paper nu Koreas största papperstillverkningsföretag, med en årlig omsättning på 1,6 miljarder dollar. Hansol Paper har gjort omfattande investeringar i anläggningar och utrustning och etablerat sig som en ledande global termopapperstillverkare.

Iconex
Molly Toomey