Cobra Biologics tilldelas Queen’s Award for Enterprise in International Trade

Cobra Biologics får Storbritanniens mest prestigefyllda företagspris för företagets framstående insatser på området export av tjänster inom gen- och immunterapiprodukter

KEELE, England--()--Cobra Biologics (”Cobra”) är en internationellt ledande organisation för kontraktsutveckling och tillverkning som i dag offentliggör att företaget har tilldelats Queen’s Award 2018 for Enterprise, i kategorin internationell handel. Detta prestigefyllda pris är ett erkännande av Cobras kommersiella framgångar som tjänsteleverantör till företagets globala kundbas.

Queen’s Awards har sedan 52 år tillbaka uppmärksammat exceptionella brittiska företag. Nu när Cobra blir en del av denna tradition kommer företaget att närvara vid en mottagning på Buckingham Palace. Därefter kommer priset att överlämnas av en representant för Hennes Majestät Drottningen på Cobras anläggning i Storbritannien senare i år.

Cobra har under 20 år arbetat inom life science med kontraktsutveckling och tillverkning av biofarmaceutiska produkter, från prekliniska och kliniska försök till kommersiell tillverkning. Företaget exporterar just nu 85 % av sina tjänster från anläggningarna i Storbritannien och Sverige.

Cobras GMP-godkända anläggning i Storbritannien är ett center med högt anseende i världen för utveckling och produktion av biologiskt material till stöd för både gen- och immunoterapi. I april 2017 presenterade Cobra en plan på att investera 15 miljoner brittiska pund inom genterapi för att möta en ökande efterfrågan på både plasmid-DNA och virala vektorer för fas III, samt kommersiell tillverkning åt både befintliga kunder och för nya kundkrav inom utveckling av revolutionerande sjukdomsbehandlingar.

En kommentar från Peter Coleman, CEO för Cobra Biologics: ”Jag är oerhört stolt över det som Cobra har uppnått under de senaste åren, och att detta arbete nu belönas med Queen’s Award. Internationell handel är livsviktigt för Cobra. Det arbete vi utför är krävande, och det är omöjligt utan engagerade medarbetare som med kunnande och entusiasm lockar uppdrag från hela världen. Jag skulle också vilja tacka Office for Life Science, Innovate UK och Department for International Trade för deras stöd till våra expansionsplaner i Storbritannien.”

SLUT

För Cobra Biologics