Milrem ontwikkelt robotgevechtssysteem om de veiligheid van soldaten op het slagveld te verhogen

Milrem's fully modular unmanned ground vehicle THeMIS equipped with KONGSBERG PROTECTOR Remote Weapon Station (Photo: Business Wire)

WASHINGTON--()--Milrem, een leverancier van defensiesystemen, werkt aan de ontwikkeling van intelligente onbemande grondvoertuigen en concepten voor het gebruik ervan op het moderne slagveld als aanpasbare systemen om de gevaren voor soldaten op het slagveld te verkleinen. Milrem zal deze week gezamenlijke productinspanningen lanceren met KONGSBERG en QinetiQ North America.

Milrem is de ontwikkelaar van het eerste volledig modulaire onbemande grondvoertuig met een hybride diesel-elektrische aandrijving, de THeMIS. De systeem met open architectuur kan missiespecifiek worden geconfigureerd, afgestemd op de eisen van diverse functies op het slagveld.

Met een hoog 1:1-laadvermogen van 750 kg / 1650 lbs. kan de THeMIS ook worden uitgerust met een op afstand bedienbaar wapenstation met geïntegreerd doelwitdetectie- en localisatiesysteem om geschutsondersteuning te bieden.

Een op afstand bediend robotgeschutsondersteunings- en strijdkrachtenbeschermingssysteem is ontwikkeld in samenwerking met vooraanstaande militaire innovators KONGSBERG en QinetiQ North America (QNA) en zal worden geïntroduceerd tijdens de Ground Robotics Capabilities Exhibition & Conference 2017 (GRCCE), deze week. Deze gezamenlijke inspanning heeft geleid tot het onbemande grondvoertuig THeMIS, het op afstand bediende wapenstation PROTECTOR, en het UGV-besturingssysteem van QNA.

“Dit is een prachtige gelegenheid om samen te werken met een gerenommeerd bedrijf als KONGSBERG en onze samenwerking met QNA voort te zetten. De integratie van dit op afstand bediende wapenstation laat opnieuw zien hoe eenvoudig het is om de THeMIS te configureren voor verschillende toepassingen. Deze verschillende toepassingen vormen samen een systeem van robotgevechtsmogelijkheden,” aldus Kuldar Vaarsi, CEO van Milrem.

In oktober jongstleden introduceerden de bedrijven de Titan UGV voor ondersteuning van infanterie-eenheden, bestaande uit de THeMIS UGV met de UGV-besturingstechnologie van QNA - de Tactical Robot Controller (TRC) en de Robotic Appliqué Kit (RAK). Dit voertuig zal ook te zien zijn op de GRCCE.

Daarnaast werkt Milrem aan de ontwikkeling van technologieën voor strijdkrachten om ervoor te zorgen dat onbemande grondsystemen op een efficiënte en krachtige wijze schouder aan schouder met bemande eenheden op het slagveld kunnen worden gebruikt, om het gevaar op het slagveld voor strijdkrachten te verlagen.

Het eindresultaat van dit programma, bekend onder de naam Digital Infantry Battlefield Solution (DIBS), zal resulteren in aanbevelingen voor gevechtsleer teneinde effectief gebruik te maken van de mogelijkheden van robotsystemen.

Belangstellenden die THeMIS in actie willen zien, kunnen terecht op https://www.youtube.com/watch?v=DfqGuFYKSoE en https://www.youtube.com/watch?v=nTdRVkJ-YAU

Over Milrem

Milrem is een Estlandse technology solutions provider. Tot de belangrijkste zakelijke gebieden waarop het bedrijf actief is, behoren onderzoek naar en ontwikkeling van onbemande voertuigen en lifecyclebeheer van zware militaire voertuigen.

Milrem
Gert Hankewitz, +372 56644416