Wereldwijde partners kondigen innovaties aan voor zeebeheerders om onze oceanen te helpen met steun van de particuliere sector van Mary Kay Inc.

Het project is een innovatief, gemakkelijk toegankelijk platform met inzichtelijke richtlijnen, hulpmiddelen ter ondersteuning van de besluitvorming en praktische kennis voor mariene practici.

MPAth, short for Marine Protected Area Tool Hub, is a free online resource for seascape stakeholders at every level. It uses the same problem-solving matrix honed by marine experts to guide users through a learning journey and help them address their most pressing challenges on sustainable livelihoods, financing, effectiveness, and climate change. (Credit: UN Environment Programme)

VANCOUVER, Canada--()--Oceaanbehoudsmanagers en -beoefenaars, wereldwijde deskundigen en hoge ambtenaren komen bijeen voor het Vijfde internationaal congres over beschermde zeegebieden (IMPAC5) van 3 tot 9 februari in Vancouver, Canada, om op te komen voor de bescherming van de oceaan.

IMPAC5 staat bekend als de conferentie bij uitstek voor de uitwisseling van kennis binnen de wereldwijde gemeenschap van managers, praktijkmensen en beleidsmakers op het gebied van mariene instandhouding. De conferentie biedt de gelegenheid om de nieuwste wetenschappelijke inzichten te belichten en ervaringen en beste praktijken uit te wisselen om het behoud van de mariene biodiversiteit te versterken en het natuurlijke en culturele erfgoed van de oceaan te beschermen.

Een symposium op IMPAC5 onder de titel "Innovations in Improving Marine Protected Areas (MPA's)" bood een exclusieve preview van een nieuw online platform voor de planning en het beheer van MPA's. Het leerplatform leidt MPA-planners en uitvoerders door praktische benaderingen voor het aanpakken van de belangrijkste uitdagingen waarmee zij worden geconfronteerd. Dit symposium bracht stemmen van alle kanten van het behoud van de zee samen en benadrukte het belang van het delen van kennis om het beheer van de oceanen onder belanghebbenden op elk niveau te verbeteren.

Aangezien minder dan 3% van de oceaan effectief beschermd is, is het dringend noodzakelijk onze wereldwijde inspanningen te versterken om de beschermde mariene gebieden uit te breiden. We moeten ook de doeltreffendheid van beschermde mariene gebieden verbeteren om hun instandhoudings- en duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken. Het onlangs aangenomen wereldwijde biodiversiteitskader omvat belangrijke doelstellingen om tegen 2030 30% van de mariene en terrestrische gebieden op aarde te beschermen en aangetaste land- en zeegebieden te herstellen.

Dr. Lizzie McLeod, Global Reefs Lead voor The Nature Conservancy, merkte op: "Het wereldwijd benutten van geleerde lessen en beste praktijken om deze ambitieuze doelstellingen op het gebied van oceaanbeheer te bereiken, is een prioriteit voor natuurbehoud, waaronder het samen met belangrijke partners creëren van oplossingen."

Door gebruik te maken van wetenschappelijke innovatie en nieuwe technologieën en mondiale beste praktijken zijn mariene beheerders beter in staat de grote bedreigingen aan te pakken waarmee mariene ecosystemen over de hele wereld worden geconfronteerd. "MPA's zijn essentieel voor de gezondheid van de oceanen en duurzame ontwikkeling. Maar zonder ondersteuning zijn ze niet altijd doeltreffend. Beslissingsondersteunende instrumenten die een beter ontwerp en beheer van MPA's, het delen van kennis en samenwerking mogelijk maken, zijn nodig om mariene belanghebbenden de steun te geven die ze nodig hebben om de oceanen beter te beschermen", aldus Ole Vestergaard, programmamedewerker bij het Milieuprogramma van de Verenigde Naties.

"Mary Kay is blij om TNC te ondersteunen, in samenwerking met UNEP en andere experts van over de hele wereld, in een poging om het meest waardevolle bezit van onze wereld te beschermen: oceanen," aldus Deborah Gibbins, Mary Kay’s Chief Operating Officer. "Deze organisaties staan aan de frontlinie in de strijd voor het behoud van onze waterwegen, en we hebben goede hoop dat ze met de financiële steun van Mary Kay de instrumenten en middelen zullen hebben die nodig zijn om ervoor te zorgen dat onze oceanen gezond zijn voor de komende generaties."

Over The Nature Conservancy

The Nature Conservancy is een wereldwijde natuurbeschermingsorganisatie die zich inzet voor het behoud van land en water waarvan al het leven afhankelijk is. Geleid door de wetenschap, creëren we innovatieve, on-the-ground oplossingen voor de moeilijkste uitdagingen van onze wereld, zodat natuur en mensen samen kunnen gedijen. Wij pakken klimaatverandering aan, behouden land, water en oceanen op een ongekende schaal, zorgen voor duurzame voedsel- en watervoorziening en helpen steden duurzamer te maken. Wij werken in 79 landen en gebieden en hanteren een gezamenlijke aanpak waarbij lokale gemeenschappen, overheden, de particuliere sector en andere partners worden betrokken. Ga voor meer informatie naar www.nature.org of volg @nature_press op Twitter.

Over het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP)

UNEP is de belangrijkste mondiale stem over het milieu. Zij biedt leiderschap en moedigt partnerschap aan bij de zorg voor het milieu door naties en volkeren te inspireren, te informeren en in staat te stellen hun levenskwaliteit te verbeteren zonder die van toekomstige generaties in gevaar te brengen.

Over Mary Kay

Mary Kay Ash, een van de oorspronkelijke glazen plafondbrekers, richtte in 1963 haar droomschoonheidsbedrijf op met één doel: het leven van vrouwen verrijken. Die droom is uitgegroeid tot een miljardenbedrijf met miljoenen onafhankelijke verkopers in bijna 40 landen. Als onderneming voor de ontwikkeling van ondernemerschap zet Mary Kay zich in om vrouwen sterker te maken op hun traject naar economische onafhankelijkheid door middel van onderwijs, mentorschap, belangenbehartiging, netwerken en innovatie. Mary Kay is toegewijd aan het investeren in de wetenschap achter schoonheid en het produceren van geavanceerde huidverzorging, kleurcosmetica, voedingssupplementen en geuren. Mary Kay gelooft in het verrijken van het leven van vandaag voor een duurzame toekomst, door samen te werken met organisaties van over de hele wereld die zich richten op het bevorderen van zakelijke uitmuntendheid, het ondersteunen van kankeronderzoek, het bevorderen van gendergelijkheid, het beschermen van overlevenden van huiselijk geweld, het verfraaien van onze gemeenschappen en het aanmoedigen van kinderen om hun dromen te volgen. Ga voor meer informatie naar marykayglobal.com, bezoek ons op Facebook, Instagram, en LinkedIn, of volg ons op Twitter.

Mary Kay Inc. Corporate Communications
marykay.com/newsroom