GE kondigt Haliade-X aan, ’s werelds krachtigste windturbine op zee

• Haliade-X heeft meer waarde voor klanten door meer energie te produceren uit wind met een generator van 12 MW, een ongeëvenaarde capaciteitsfactor en geavanceerde digitale mogelijkheden.
  • Haliade-X 12 MW dingt mee naar aanbestedingen die in 2021 van start gaan
  • Haliade-X 12 MW produceert 45 procent meer energie dan welke windturbine op zee dan ook, en genereert jaarlijks 67GWh, genoeg voor meer dan 5000 Amerikaanse huishoudens.
  • Investering van 400 miljoen dollar voor technische ontwikkeling, tests en ontwikkeling van toeleveringsketen in komende drie tot vijf jaar

Featuring a 12 MW direct drive generator and an industry leading gross capacity factor of 63 percent, the Haliade-X will produce 45 percent more energy than any other offshore turbine available today. (Photo: Business Wire)

PARIJS--()--GE Renewable Energy (NYSE:GE) heeft vandaag plannen onthuld voor de ontwikkeling van de grootste, krachtigste windturbine op zee: Haliade – X. Dankzij zijn directe aandrijvingsgenerator van 12 megawatt en een bruto capaciteitsfactor van 63 procent produceert de Haliade-X 45 procent meer energie dan alle buitengaatse windturbines van nu. GE investeert komende drie tot vijf jaar meer dan 400 miljoen dollar in de ontwikkeling en installatie van de Haliade-X.

John Flannery, bestuursvoorzitter en CEO, zei: “We willen voorop lopen op vlak van technologieën die de mondiale energietransitie mogelijk maken. Buitengaatse wind is een van die technologieën en we zetten alle middelen van GE in om Haliade-X tot een succes te maken voor onze klanten.”

GE Renewable Energy
Sebastien Duchamp