Mondelēz International presenterar handlingsplan för hållbar palmolja

• Utvecklad i samråd med FN:s utvecklingsprogram och Världsnaturfonden
  • Ställer krav på leverantörerna att säkerställa spårbarhet och införa policyer samt tidsplaner för hållbara inköp till 2015
  • Bygger på 100 % RSPO-täckning för inköpt palmolja sedan 2013

Mondelez International's sustainable palm oil action plan is the latest step in its long-term commitment to only buy palm oil that's produced on legally held land; doesn't lead to deforestation or loss of peat land; respects human rights, including land rights; and doesn't use forced or child labor. (photo: think4photop) (PRNewsFoto/Mondelez International, Inc.) Source: Mondelēz International, Inc.

STOCKHOLM--()--Mondelēz International, som ägar Marabou, publicerade nyligen sin handlingsplan för hållbar palmolja. Enligt handlingsplanen kommer de leverantörer som uppfyller företagets hållbarhetsprinciper att prioriteras, och leverantörerna ska dessutom ha säkerställt spårbarhet och publicerat nya policyer samt tidsplaner för hållbara inköp innan slutet av 2015. ”Vi har under många år arbetat med fokus på hållbar produktion av palmolja, och är stolta över att presentera vår konkret handlingsplan tillsammans med UNDP och WWF " säger Celin Huseby, nordisk kommunikationschef Mondelez Norge.

Handlingsplanen, som presenterades vid RSPO:s (Roundtable for Sustainable Palm Oil) konferens i London, har tagits fram i samråd med WWF (Världsnaturfonden) och UNDP (FN:s utvecklingsprogram). Planen stärker Mondelēz Internationals långsiktiga åtagande att endast köpa palmolja som produceras på lagligt ägd mark, inte orsakar skogsskövling eller förlust av torvmarker, produceras med respekt för mänskliga rättigheter (inklusive markrättigheter) och inte tillverkas med tvångsarbete eller barnarbete. Mondelēz International planerar att sluta använda leverantörer som inte uppfyller dessa krav, och företaget kommer årligen att rapportera om sina framsteg.

”Hållbar palmolja är viktig för branschens långsiktiga tillväxt, och borde finnas tillgänglig för alla”, säger Dave Brown, chef för Global Commodities and Strategic Sourcing. ”I stället för att köpa uppdelade leveranser från en befintlig pool med certifierade plantager, har vi prioriterat att intensifiera arbetet med att omvandla hela palmoljebranschen. Vi driver på förverkligandet av hållbar tillverkning av palmolja genom att integrera denna policy i förhandlingarna med våra leverantörer.”

Mondelēz Internationals handlingsplan för hållbar palmolja bygger på flera års samarbete med ett flertal intressenter, inklusive WWF, UNDP och olika regeringar, samt på de ökade krav som ställs på företagets leverantörer. Under 2013 genomfördes en undersökning i syfte att fastställa palmoljeleverantörernas förmåga att spåra palmoljan till kända källor, och samma år uppnådde företaget en RSPO-täckning för 100 procent av den inköpta palmoljan. Detta två år tidigare än planerat.

Handlingsplanen ingår i Mondelēz Internationals initiativ Call For Well-being, som syftar till att uppmana anställda, leverantörer och samhällspartners att gemensamt ta fram innovativa metoder som kan ha en positiv inverkan på vår planet och dess befolkning. Initiativet fokuserar på fyra områden som är avgörande för välbefinnandet i världen och där företaget kan ha störst inverkan: hållbarhet, medveten konsumtion, samhälle och säkerhet.

Handlingsplanen kompletterar Mondelēz Internationals större åtagande att köpa in viktiga jordbruksvaror på ett ansvarsfullt sätt. Företagets investeringar på 600 miljoner USD under en 10 år period, i signaturprogrammen Cocoa Life och Coffee Made Happy hjälper odlare att skapa välmående samhällen. Dessutom främjar Harmony, företagets framgångsrika europeiska program för inköp av vete, den biologiska mångfalden och användningen av miljövänliga metoder.

Mer information om Mondelēz Internationals handlingsplan för palmolja finns på: http://bit.ly/1hsCzLZ.

Om Mondelēz International

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) är en viktig global aktör inom livsmedelsbranschen med en omsättning på 35 miljarder USD 2013. Mondelēz International skapar läckra stunder av njutning i 165 länder och är världsledande inom kakor, choklad, tuggummi, godis, kaffe och pulverdrycker. Företaget har varumärken värda flera miljarder dollar, däribland kexen Oreo, LU och Nabisco, chokladen Cadbury, Cadbury Dairy Milk och Milka, tuggummit Trident, kaffet Jacobs och pulverdrycken Tang. Mondelēz International är stolt medlem av Standard and Poor’s 500, NASDAQ 100 och Dow Jones hållbarhetsindex. Besök oss på www.mondelezinternational.com och www.facebook.com/mondelezinternational.

Mondelēz International
Celin Huseby