MyHeritage kjøper opp Geni.com og samler $25 millioner i en ny finansieringsrunde

Slektsforskningsnettverk kjøper opp konkurrent og ekspanderer internasjonalt med ny kapital

Founder and CEO of MyHeritage, Gilad Japhet (Photo: Business Wire)

LOS ANGELES & PROVO, Utha & TEL AVIV, Israel--()--MyHeritage, det populære nettverket for slektsforskning, kunngjorde i dag at det har kjøpt opp konkurrenten Geni.com og skaffet til veie ny kapital på USD$25 millioner, i en finansieringsrunde ledet av Bessemer Venture Partners (BVP) i deltagelse med de nåværende partnere Index Ventures og Accel Partners. Geni.com-grunnlegger David Sacks og BVP-partner Adam Fischer blir med som styremedlemmer i selskapet.

Oppkjøpet forsterker MyHeritages posisjon som en global storspiller i slektsforskningsindustrien og fremmer visjonen om og hjelpe familier over alt og bygge og dele familiehistorien på nettet. Oppkjøpet av Geni.com er det åttende og største oppkjøpet gjort av MyHeritage siden det begynte sitt nettverk for slektsforskning i 2005. Det utvider MyHeritages nettverk til 72 millioner registrerte brukere, 1,5 milliarder profiler og 27 millioner familietrær og det mest internasjonalt dekkende innholdet for slektsforskning i verden.

Den nye invisteringsrunden vil bli benyttet av MyHeritage til og fremme veksten av samlingene med historisk innhold og utvide kommersielle operasjoner over hele verden. I tillegg vil og skaffe en anseelig samling med dokumenter fra Europa og opprette globale crowdsourcings-prosjekter, vil investeringsfondet gjøre MyHeritage i stand til og utforske muligheter for ytterligere fusjoner og overtakelser og å øke de internasjonale markedsoperasjonene. Den nyeste finansieringsrunden bringer det totale fondet samlet så langt av MyHeritage til USD$49 millioner.

«Utforskning og ivaretagelse av ens families historie er både en tidløs hobby og universell hobby bedrevet av hundre millioner av mennesker over hele verden; jeg personlig, utvidet mitt eget familietre til og inkludere mer enn 2.500 navn,» sa BVP-partner Adam Fischer. «Gratis-versjonen av MyHeritage/Geni gjør ikke bare slektsforskning på nettet lett tilgjengelig for den jevne bruker, men understreker viktigheten av brukerskapt innhold til selve produktet som tilbys, noe som øker hver eneste dag. Som den internasjonale markedslederen, men en aggressiv ekspansjonsplan, ser vi meget stor verdi i deres abonnement-modell, og er spente over og jobbe tett med Gilad og hans team mens de fortsetter og bygge videre på sin suksess.»

«Dagens nyheter er et stort vendepunkt i slektsforskningsindustrien, gir oss store nye resurser og utvider vårt markedslederskap og gir ny verdi til familier over hele verden.» sa grunnlegger og administrerende direktør av MyHeritage, Gilad Japhet. «Godt etablert som et innovativt og sosialt merke, Geni.com er et naturlig tillegg til MyHeritage og sammen ser vi frem til og ta samarbeidsbasert slektsforskning til nye høyder. I løpet av de siste par årene har våre dedikerte arbeidere transformert MyHeritage fra og være et garasje-prosjekt til og være et suksessfylt, dynamisk og globalt selskap. Med ny kapital, imponerende nytt talent fra Geni.com og nytt, verdensledende lederskap i styret vårt, ser vi frem til og nå vårt mål med og bringe slektsforskning til massene.»

Grunnlagt i 2007, Geni.com er godt kjent som en pioner innen samarbeidsbasert slektsforskning med fokus på og skape Verdenstreet, og har en stor brukerbase i USA. Geni.com vil fortsette og operere som et selvstendig merke med hovedkontorer i California, som også vil fungere som hovedstedet for utviklingen til MyHeritage is USA, i tillegg til hovedkontorene i Utah. Alle ansatte i Geni.com blir med i MyHeritage-teamet.

Tjenestene til MyHeritage og Geni.com vil samkjøre uavhengig. MyHeritage har planer om og gi respektive brukere valget om og samarbeids med slektsforskning ved og gjøre det mulig med en toveis informasjonsstrøm mellom sidene som vil legge til rette for nye oppdagelser og gi større brukerverdi for brukere av begge tjenestene.

Brukere fra begge sider vil kunne oppdage savnede slektninger og nye forbindelser mellom forfedre gjennom MyHeritages Smart Matching™-teknologi, som oppdager treff mellom slektstrærne. Til brukerne av Geni.com vil MyHeritage vil også benytte sin nylig lanserte Record Matching™-teknologi, som finner treff blant historiske dokumenter, som fødsel, dødsfall, folketellinger og immigrasjonsdokumenter, for individer i familietrær på Geni.com. Brukere av Geni.com vil kunne benytte utvidete tilbud fra MyHeritage, som DNA-tester for genetisk slektsforskning.

Geni.com-grunnlegger David Sacks, en kjent entreprenør, senest grunnlegger og administrerende direktør av Yammer (solgt til Microsoft i juni 2012 for $1,2 milliarder), vil bli med i styret. Davids bidrag som en visjonær innen feltet slektsforskning, kombinert med hans skarpe øye for produkt, gjør ham til en viktig strategisk bidragsyter til ledelsen i MyHeritage.

«Det vi har lært opp igjennom årene med Geni er at det er tre hovedpunkter som brukerbasen ønsker når det kommer til slektsforskning på nettet: dokumenter, private familietrær og Verdenstreet. Denne avtalen bringer sammen alle disse delene og gir det mest komplette tilbudet innen slektsforskning på nettet. Sammen med MyHeritage ser vi frem til og fortsette Genis oppdrag med og binde mennesker sammen via ett stort familietre,» sa grunnlegger av Geni.com, David Sacks.

Om MyHeritage

MyHeritage er et nettverk for slektsforskning som hjelper millioner av familier over hele verden med og oppdage og dele oppdagelser om opphavet sitt på nettet. MyHeritage er pionerer innen og gjøre slektsforskning til et samarbeid med hele familien, og gir brukerne sine innovative verktøy og et stort bibliotek av historisk innhold. Siden er tilgjengelig på 38 språk. For mer informasjon, besøk www.myheritage.com

Om Geni.com

Geni er et nettbasert samfunn med nye og erfarne slektsforskere som samarbeider med og lage ett Verdenstre. Medlemmer kan invitere slektinger og hjelpe og skape sitt eget familietre ved og legge til profil-informasjon, dokumenter, bilder og video. De kan så finne ut hvordan de er i slekt med kjendiser, historiske figurer og andre medlemmer av Verdenstreet. Det ble grunnlagt av David Sacks, den opprinnelige operative sjefen i PayPal og grunlegger av Yammer, Inc. www.geni.com

Om Bessemer venture Partners

Bessemer Venture Partners (BVP) er et globalt risikokapitalselskap med kontorer i Silicon Valley, Cambridge, Mass., New York, Mumbai og Herzliya, Israel. BVP gir den bredeste plattformen innen risikokapital og dekker flere industrier, geografiske områder, generasjoner og forskjellige stadier av vekst i selskaper. Fra Staples til Skype, VeriSign til Yelp, LinkedIn til Pintrest har BVP hjulpet nystartede- og support-selskaper som har gjort store skift i økonomien. Mer enn 100 BVP-støttede selskaper har gått offentlig på børser i Nord-Amerika, Europa og Asia. www.bvp.com

Om Index Ventures

Index Ventures er et ledende, globalt risikokapitalselskap aktivt innen teknologi- og bioteknologi-investeringer siden 1996. Fra sine kontorer i Genève, London og San Fransisco, elsker Index Ventures og oppdage og støtte gründer-team når de ser etter og bygge markeder for globale selskaper. For mer informasjon om deres investeringer, fra frø til vekst-stadie, vennligt besøk www.indexventures.com.

Om Accel Partners

Accel Partners ble grunnlagt i 1983 og har en lang historie med samarbeider med fremragende entreprenører og leder-team og skape førsteklasses selskaper. Accel invester i dag globalt ved og bruke dedikerte team og markeds-spesifikke strategier for lokale områder, med kontorer i Palo Alto, London, New York og Bangalore, i tillegg til Kina, via partnerskapet med IDG-Accel. Accel har investert i over 500 selskaper, mange av disse har definert sine kategorier, inkludert Angry Birds (Rovio), ComScore, Facebook, Groupon, Kayak, Playfish, QlikTech, Spotify og Wonga. For mer informasjon, besøk Accel Partners' nettside, www.accel.com og besøk oss på Facebook www.facebook.com/accel.

Sara Silander, PR-ansvarlig for Skandinavia
Telefon: +46 8 55 92 12 02