Mobidiag sai CE-IVD-merkinnän korona-, influenssa A-, influenssa B- ja RS-viruksen tunnistavalle Amplidiag® RESP-4 -testilleen

- Reaaliaikaisella PCR-pohjaisella testillä voidaan tunnistaa nopeasti ja luotettavasti yleisimmät hengitystieinfektiot, mukaanlukien COVID-19

- Oireet aiheuttava virus saadaan selville yhdellä testillä, mikä helpottaa hoitopäätöksiä ja mahdollistaa tarvittaessa nopean eristämisen

ESPOO, Suomi--()--Mobidiag Oy on saanut CE-IVD-merkinnän Amplidiag® RESP-4-molekyylidiagnostiikkatestilleen, jolla pystytään nopeasti tunnistamaan yhdellä kertaa yleisimmät hengitystieinfektioita aiheuttavat virukset SARS-CoV-2 (koronavirus), influenssa A, influenssa B ja RSV.

Kyseiset virukset aiheuttavat samankaltaisia oireita, joten lääkäreiden ei ole helppo päätellä, mikä virus potilaalla on. Amplidiag® RESP-4 -testillä virus pystytään määrittämään nopeasti ja luotettavasti yhdestä nenänielunäytteestä, mikä helpottaa oikean hoitopäätöksen tekemistä. Testi tehdään Mobidiagin Amplidiag® Easy -laitteistolla, jonka etuja ovat optimoitu näyteseulontaprosessi sekä automaattinen DNA/RNA:n eristys ja PCR-levyn valmistelu. Laitteisto perustuu vakiintuneeseen korkean suorituskyvyn PCR-tekniikkaan ja pystyy käsittelemään 46 näytettä noin kolmessa tunnissa.

Uusi testi laajentaa entisestään Mobidiagin diagnostiikkatestivalikoimaa.

Mobidiagin toimitusjohtaja Tuomas Tenkanen: ”Olemme erittäin tyytyväisiä saatuamme CE-merkinnän tavalliseen influenssakauteen ja Covid-19 epidemiaan liittyvälle Amplidiag® RESP-4 testillemme. Koska SARS-CoV-2 viruksen, influenssa A-, influenssa B- ja RS-virusten aiheuttamat oireet saattavat olla hyvin samankaltaiset, on erittäin tärkeää, että alan ammattilaiset pystyvät ne nopeasti erottamaan toisistaan sekä aloittamaan asianmukaisen hoidon.

Pyrimme myös kaikin voimin ylläpitämään Amplidiag®-testiemme tuotannon korkean omavaraisuuden, jotta uuden Amplidiag® RESP-4 -testimme saatavuus pysyy hyvänä tulevina kuukausina ja siten omalta osaltaan estää koronaviruksen leviämistä.”

Lisäksi Mobidiag kehittää parhaillaan Novodiag® RESP-4 -molekyylidiagnostiikkatestiä, jossa hyödynnetään yhtiön omaa Novodiag®-järjestelmää SARS-CoV-2-, influenssa A-, influenssa B- ja RS-virusten nopeaan tunnistamiseen. Testi täydentää Amplidiag® RESP-4 -testiä ja mahdollistaa hengitystievirusten nopean tunnistamisen ja siten varhaiset hoitopäätökset, tehokkaat epidemiologiset ja tartuntatautien torjuntatoimet sekä potilaiden ripeän eristämisen. Potilaat saavat kaiken kaikkiaan parempaa ja tuloksellisempaa hoitoa.

Huomautus: Mobidiag-testejä ei ole tarkoitettu kotikäyttöön. Ne ovat saatavilla vain terveydenhuollon ammattilaisille. Noudata oman alueesi suosituksia ja toimintaohjeita, jos sinulla on hengitystieoireita.

Huomautuksia toimittajille

Tietoja Mobidiagista

Mobidiag on ripeästi kasvava molekyylidiagnostiikkayhtiö, jonka nopeat, kustannustehokkaat, luotettavat ja laajasti sovellettavat molekyylidiagnostiikkamenetelmät mahdollistavat patogeenien ja niiden mahdollisen antibioottiresistenssin nopean tunnistamisen ja siten tartuntatautien ja mikrobilääkeresistenssin (AMR) leviämisen ehkäisemisen. Mobidiag tarjoaa Amplidiag® ja Novodiag® -tuotteillaan kaikenkokoisille laboratorioille laajan valikoiman molekyylidiagnostiikan ratkaisuja tartuntatautien tunnistamiseen.

Mobidiagin pääkonttori sijaitsee Espoossa, ja sillä on tytäryhtiöt Ranskassa, Isossa-Britanniassa ja Ruotsissa. Lue lisää osoitteessa www.mobidiag.com

Tilaukset ja tekniset kysymykset: sales@mobidiag.com

Mobidiag