Pi-Cardia behandelt met succes eerste patiënten met ShortCut™ -apparaat

Eerste speciale apparaat om coronaire toegang mogelijk te maken en coronaire obstructie te voorkomen tijdens transkatheter-aortaklepvervanging

REHOVOT, Israël--()--Pi-Cardia Ltd., een wereldleider in de ontwikkeling van niet-implanteerbare, katheter gebaseerde oplossingen voor de behandeling van hartkleppen, kondigde vandaag succesvolle first-in-human procedures aan met zijn ShortCut™ -apparaat. ShortCut™ is 's werelds eerste speciale apparaat dat is ontworpen om de bladen van een reeds bestaande klep te splitsen om een veilige Transcatheter Aortic Valve Replacement (TAVR) mogelijk te maken bij patiënten met een risico op coronaire obstructie of gecompromitteerde coronaire toegang.

De TAVR-markt, momenteel geschat op $ 5 miljard, zal naar verwachting in de komende vijf jaar verdubbelen, met de uitbreiding naar jongere patiënten met een laag risico. Deze groei kan echter worden belemmerd door een fundamentele uitdaging: tijdens de TAVR-implantatie worden de bladen van de reeds bestaande klep zijwaarts geduwd, op een manier die toekomstige coronaire toegang bij veel patiënten in gevaar kan brengen. Dit kan een levensbedreigende complicatie worden van volledige coronaire obstructie bij een aanzienlijk aantal patiënten die een tweede klepimplantatie ondergaan wanneer hun vorige bioprothetische klep degenereert. ShortCut™ kan in beide situaties worden gebruikt om de reeds bestaande klepbladen te splitsen om toekomstige coronaire interventie mogelijk te maken en coronaire obstructie te voorkomen.

Erez Golan
erez@pi-cardia.net