Banken moeten uitlegbaarheid en ‘Black Box’-uitdagingen op het gebied van risicobeheer oplossen om te slagen met AI na pandemie, zegt Economist Intelligence Unit Report ondersteund door Temenos

• AI zal winnende banken scheiden van verliezers, zegt 77% van de ondervraagde bankmanagers tijdens COVID-19
    COVID-19 zal het gebruik van AI intensiveren, waardoor effectief bestuur urgenter wordt
  • In het rapport van de Economist Intelligence Unit worden gegevensbias, “black box” -risico en gebrek aan menselijk toezicht als belangrijkste zorgen genoemd
  • Deze onafhankelijke wereldwijde beoordeling consolideert bevindingen uit 25 regelgevingsrapporten om diepgaande inzichten en richtlijnen te geven over het gebruik van AI in het bankwezen

GENÈVE--()--Gegevensvertekening, “black box” -risico en gebrek aan menselijk toezicht zijn de belangrijkste bestuurskwesties voor banken die AI gebruiken, volgens het rapport van de Economist Intelligence Unit (EIU) “Toezicht houden op AI: kunstmatige intelligentie beheren in het bankwezen ”. Het rapport is gebaseerd op een herziening van de wereldwijde regelgevende richtlijnen over AI-risico’s en governance in het bankwezen, uitgevoerd door de EIU namens Temenos (SIX: TEMN), het banksoftwarebedrijf.

De rapporttrends zullen worden besproken op het webinar “Rules of the game changer – governing AI in banking” op 23 juli met CWB Financial Group, TSB Bank en Temenos.

Het rapport benadrukt dat AI een topprioriteit is voor technologie-investeringen voor banken en onthult dat 77% van de bankdirecteuren van mening is dat AI het winnen van het verliezen van banken zal scheiden. AI zal naar verwachting zijn belang behouden na de pandemie, aangezien banken op zoek zijn naar nieuwe technologieën om hen te helpen zich aan te passen aan veranderende klantbehoeften en te concurreren met nieuwkomers op de markt. Het EIU-rapport laat zien dat het waarborgen van ethische, eerlijke en goed gedocumenteerde op AI gebaseerde beslissingen van vitaal belang zal zijn voor banken die AI-technologie gebruiken.

Jessica Wolfe & Grace Collins
Temenos Global Public Relations