YuMi van ABB staat op het podium in Pisa en dirigeert Andrea Bocelli en Orchestra Filarmonica di Lucca

Andrea Bocelli, YuMi and ABB CEO Ulrich Spiesshofer before the concert (Photo: Business Wire)

ZURICH--()--YuMi, ’s werelds eerste echt samenwerkingsgerichte twee-armige robot, debuteerde dinsdag in de opera. De robot dirigeerde de Italiaanse tenor Andrea Bocelli en het Orchestra Filarmonica di Lucca in het Teatro Verdi te Pisa. YuMi, gemaakt door de Zwitserse technologiepionier ABB, werd door de heer Bocelli uitgenodigd om naar het podium te komen. De zanger gaf vervolgens een opvoering van de beroemde aria ‘La Donna è Mobile’ uit Verdi’s Rigoletto. YuMi dirigeerde in het uitverkochte theater ook werken van Puccini en Mascagni. Het optreden werd onder anderen bijgewoond door Ulrich Spiesshofer, de CEO van ABB onder wiens leiding YuMi is ontwikkeld. De unieke demonstratie liet zien wat mogelijk is wanneer geavanceerde robotica en kunst samenkomen.

media.relations@ch.abb.com

media.relations@ch.abb.com