Arthur D. Little presenteert routekaart voor leidinggevenden voor “U-channel detailhandel”

LONDON--()--De klant van morgen wil zijn aankopen kunnen doen waar en wanneer hij dat wil - en snel evoluerende mobiele en online verkoopplatforms maken dit nu mogelijk. Het nieuwe bedrijfsstandpunt van Arthur D. Little (ADL) heeft als titel 'U-Channel Retail' : deze routekaart biedt inzichten aan leidinggevenden die willen profiteren van deze nieuwe vorm van detailhandel die snel gemeengoed wordt en 'U' -de klant- in het middelpunt stelt.

"U-channel is zowel een korte- als lange termijn race", zegt Francois-Joseph Van Audenhove, Partner, Arthur D. Little Benelux. "Deze revolutie verbouwt grondig het detailhandelslandschap op de lange termijn, maar vereist ook passende maatregelen op de korte termijn. Retailers moeten vandaag beginnen met het definiëren van het nieuwe speelveld, het begrijpen van de relevante uitdagingen die ermee gepaard gaan en vervolgens het uitstippelen van een pad voor de toekomstige migratie van hun bedrijf."

In de praktijk betekent het ontwikkelen van een aan de toekomst aangepast U-kanaal aanbod dat men aan de consument vele vormen van kontakt aanbiedt, er tegelijkertijd voor zorgend dat die allemaal feilloos op elkaar zijn afgestemd zodat de detailhandel “one face to the customer” verzekert. “Kanalen” worden dan plots simpele “kontakt”punten waarover de consument heen glijdt terwijl hij zijn aankoopproces volbrengt. Bij voorbeeld, de consument maakt zijn boodschappenlijstje op thuis via het PC scherm ‘s morgens, koopt en betaalt via zijn smartphone vanop het kantoor tijdens de lunchpauze en pikt het mandje op op de voor hem meest toegankelijke locatie tijdens zijn terugweg naar huis ’s avonds.

De winners van morgen in deze nieuwe U-kanaal wereld zijn al bezig met het uittekenen van hun migratie en transformeren actief hun onderneming via een serie doelgerichte investeringen. Op basis van hun ervaring in de handel schuift ADL zeven aandachtspunten naar voren om deze opportuniteit tot marktaandeelwinst ten nutte te nemen : cultuur, kanaalstrategie, aanbod, processen, aansturing, IT architectuur en workplace 2.0.

De evolutie naar U-kanaalhandel zal geen klein bier zijn en niemand vertrekt met voorsprong in deze race. Winkelketens proberen mobiele technologie in hun operaties te injecteren terwijl “online” spelers nadenken over hoe het winkelpand te integreren in hun model. Tegelijkertijd zijn grote online mediagroepen bezig zich af te vragen wat ze allemaal zouden kunnen doen met de schat van consumenteninformatie waarover ze beschikken en hoe ze dat misschien kunnen benutten als startpunt van een eigen aktiviteit in de detailhandel. Spanning verzekerd.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

Say Communications
Sue Glanville / Cate Bonthuys