De Monaco Investment Corporation opgericht om wereldwijd programma voor directe beleggingen voor soeverein vermogen te leiden

HSH Prince Albert II of Monaco (Photo: Business Wire)

MONTE CARLO, Monaco--()--De Monaco Investment Corporation (MIC) werd aangekondigd met de steun van HSH Prins Albert II van Monaco om een programma voor directe investeringen te leiden dat zich richt op het verwerven van beheersposities in bedrijven over de hele wereld. Het bedrijf wordt beheerd door Scepter Partners, een beleggingssyndicaat en handelsbank opgericht door financier Rayo Withanage en geleid door een stuurcomité van industrieveteranen, waaronder Brady Dougan, voormalig CEO van Credit Suisse, William Doyle, voormalig CEO van PotashCorp of Saskatchewan, en Bob Diamond, oprichter en CEO van Atlas Merchant Capital en voormalig CEO van Barclays. De nieuwe onderneming voor directe beleggingen voor soeverein vermogen is gericht op het bedienen van selecte investeerders zoals uitgenodigd door Scepter en het Vorstendom. De MIC zal in eerste instantie een investeringsprogramma leiden in financiële instellingen en natuurlijke hulpbronnen, met uitbreiding naar andere sectoren naarmate er beleggingsvermogen wordt verworven.

HSH Prins Albert II van Monaco merkte op: “De Monaco Investment Corporation zal de manier waarop soeverein vermogen en particuliere beleggers omgaan met grote kapitaalbeleggingen wereldwijd veranderen. De oprichters van Scepter en ik hebben allebei onze verbintenis opnieuw bevestigd om deze instelling te steunen en we zullen ons vermogen en onze relaties proactief gebruiken voor het succes ervan. We geloven in de financiële initiatieven en het sterke leiderschap van Scepter en we zijn ervan overtuigd dat de MIC zal uitgroeien tot een instelling waarop we allemaal erg trots kunnen zijn.”

Scepter werd opgericht door leden van in het Aziatische en Golfgebied gevestigde regerende families die een permanent syndicaat van soevereine investeerders hebben verzameld rond $ 14 miljard dollar aan discretionaire activa van stakeholders van Scepter. HH Prins Abdul Ali Yil Kabier, een prins van Brunei en mede-oprichter van Sceptre, bevestigde: “Hunne Hoogheden en ik zijn samen vastbesloten om Monaco te ondersteunen om een belangrijke speler te worden op het gebied van wereldwijde directe investeringen en om waarde op te bouwen voor de belanghebbenden door de lens van duurzame ontwikkeling. We hebben absoluut vertrouwen in het leiderschap van Scepter en steunen de ontwikkelingsvisie van HSH Prins Albert II van Monaco.”

Dhr. Withanage, uitvoerend voorzitter van Scepter, stelde: “We zijn toegewijd om de MIC weloverwogen uit te bouwen tot een wereldwijd gerichte onderneming die beleggers en exploitanten van wereldklasse combineert om een krachtige groep van bedrijven te ontwikkelen.” De onderneming zal een supranationaal beleggingsvoertuig zijn dat uitsluitend openstaat voor soevereine en institutionele beleggers. In het eerste jaar kan het bedrijf echter selecte Forbes 500-families uitnodigen die woonachtig zijn in Monaco of vrienden van het Vorstendom zijn. Deze families worden gekozen op basis van geografie en industriefocus als oprichtingsbeleggers in de onderneming en mede-eigenaren van het managementbedrijf. Dhr. Mark Thomas, vicevoorzitter van The Sovereign Trust, de grootste aandeelhouder van Scepter, voegde eraan toe: "De MIC is de eerste keer dat een structuur voor directe staatsbeleggingen gecombineerd wordt met een aanzienlijk langlopend kapitaal met enkele van de meest succesvolle individuele beleggers ter wereld. De MIC bestaat erin om te werken met een van Monaco's meest boeiende activa: de vrienden en inwoners van het Vorstendom."

De MIC profiteert aanvankelijk van Scepter's unieke samenvloeiing van operationele expertise in financiële diensten en natuurlijke hulpbronnen. De leiders richten hun energie in de komende maanden vooral op de vroege investeringen van de MIC en nemen ook beslissingen ten aanzien van de aanstelling van interne beleggingsmanagers en financiële instellingen om de onderneming te dienen. De MIC is gepositioneerd om uitsluitend te werken met die wereldwijde financiële instellingen die zich inzetten voor activiteiten in Monaco en die beleggingsbeheerders opnemen die willen verhuizen naar een permanent kapitaalplatform. Scepter verhuist haar leiders naar Monaco, waar het haar wereldwijde hoofdkantoor aan het vestigen is.

Ga voor meer informatie naar www.scepterpartners.com.

Hill+Knowlton Strategies
Christopher Winans, 1-212-885-0381