International Women’s Forum samlar globala ledare i Stockholm för 2017 års World Cornerstone Conference

Ledare från hela världen samlas för att diskutera hållbarhet, migration och andra viktiga frågor

STOCKHOLM--()--Den 17 maj hålls den 15:e årliga International Women’s Forum (IWF) World Cornerstone Conference i Stockholm som samlar över 700 kvinnliga ledare från 40 länder över hela världen för att diskutera världens mest akuta utmaningar. Årets tema, ”A More Sustainable World: Movements & Markets” (En mer hållbar värld: Rörelser och marknader), tittar på hållbarhet ur bredare synvinklar: miljömässiga, sociala och politiska samt effekterna av populism och nationalism, migration och cybersäkerhet.

Konferensen är en unik samling av morgondagens globala ledare och påverkare, för att dela kunskap och diskutera dessa problem – och deras lösningar – ur ett globalt kvinnligt perspektiv.

“This year’s cutting-edge Cornerstone Conference is remarkable in its relevance and depth of engagement on difficult and timely topics,” said IWF President & Merrill Lynch Managing Director, Teresa Weintraub.

“By convening this dynamic group of women leaders, we can harness the collective power of their unique experiences and points of view to educate, inform, inspire and to serve as a catalyst for new ideas to move toward a more sustainable world, especially while in Stockholm—a city that has been on the forefront of progress on so many of these issues.”

Talare är bland andra:

• Connie Collingsworth, verksamhetschef, Bill & Melinda Gates Foundation
  • Jan Eliasson, tidigare generalsekreterare i FN och tidigare utrikesminister, Sverige
  • Obiageli Ezekwesili, filosofie doktor, en av initiativtagarna till rörelsen #BringBackOurGirls och tidigare vice ordförande på Världsbanken
  • Musimbi Kanyoro, filosofie doktor, ordförande och VD, The Global Fund for Women
  • Cheong Koon Hean, DArch, VD för Housing and Development Board of Singapore
  • Tjada McKenna, operativ chef, Habitat for Humanity International
  • Baronessan Pauline Neville-Jones, högste rådgivare på Ridge-Schmidt Cyber och tidigare statssekreterare för säkerhet och mot terrorism, Storbritannien
  • Anna Ryott, VD, Swedfund
  • Karolina Skog, miljöminister, Sverige
  • Ghada Waly, minister för social solidaritet, Egypten
  • Karin Wanngård, borgmästare, Stockholm
  • IWF Sweden är mycket stolta att välkomna medlemmar och ledare från hela världen med ett program utformat för att återspegla traditionen, andan och den ljusa framtiden för vår stad, säger Marie Reinius, ordförande för IWF Sweden och VD på Reinius Consulting.

World Cornerstone Conferences hålls årligen i de regioner och marknader som är viktiga för framtiden. Konferenserna är en plattform för morgondagens ledare att engagera sig i brett omfattande ämnen som påverkar internationella framsteg samt stora möjligheter för inflytelserika, globala ledare att inte bara samlas och utbyta erfarenheter utan även inspirera meningsfull förändring.

Stockholmskonferensen hålls mellan onsdag 17 maj och fredag 19 maj. För att vara uppdaterad gällande konferensen och delta i samtalen kan du följa @IWFGlobal på TwitterInstagram eller Facebook.

Om International Women’s Forum

IWF är en medlemsorganisation enbart för inbjudna som består av över 6 500 framgångsrika och visionära kvinnor från 40 länder och sex kontinenter. IWF-medlemmarna är kvinnor med olika bakgrund som engagerar sig i att bygga bättre ledarskap för olika karriärer, på olika kontinenter och i olika kulturer. Gå till www.iwforum.org och följ @IWFGlobal på TwitterInstagram eller Facebook för mer information.

Detta meddelandes ursprungliga källspråkstext är den officiella versionen. Översättningar tillhandahålls endast som ett stöd och skall jämföras med källspråkstexten, vilken är den enda versionen av texten som har rättslig verkan.

For International Women’s Forum
Megan Milam, +1 336-402-0847