Ny rapport: telekomoperatörer kan öka Enterprise Value med 40 procent genom digitaliseringens möjligheter

STOCKHOLM--()--I en ny rapport om telekombranschen granskar Arthur D. Little (ADL) de strategiska vägval som telekomoperatörer ställs inför som följd av digitaliseringen. Baserat på intervjuer med fler än 100 ledande befattningshavare över hela världen beskriver rapporten ”Major strategic choices ahead of Telcos: Reconfiguring for value” varför telekombranschen kommer att bli mer diversifierad de kommande fem åren.

ADL förutser en marginell tillväxt på 1,2 procent för telekombranschen i åtta av Europas större länder. Samtidigt förväntas ”B2B2x”-marknaden, driften av kunders digitala lösningar, skapa nya tillväxtmöjligheter. B2B2x -marknaden uppskattas utgöra åtta procent av den globala ICT-marknaden år 2020, motsvarande 276 miljarder dollar. Telekomoperatörer har möjlighet att ta marknadsandelar i detta segment från traditionella IT-bolag som inte har samma nivåer av effektivitet och kompetens i driften av storskaliga tekniska lösningar och digital infrastruktur.

Även telekomoperatörers sätt att leverera digitala tjänster kommer att genomgå stora förändringar. Digitaliseringen möjliggör att telekomnätverk blir mer flexibla och gränsöverskridande. Multinationella telekomoperatörer förväntas globalisera sina produktionsmodeller, medan lokala och regionala operatörer förväntas expandera till nya geografiska områden. Samtidigt medför digitaliseringen att operatörer möter en ökad konkurrens från aktörer med låg kapitalinbindning som arbetar med enkla, kundfokuserade verksamhetsmodeller.

Martin Glaumann, Partner på Arthur D. Little, säger: ”Digitaliseringen av telekombranschen skapar nya strategiska vägval. Ska man utnyttja de synergier som globaliserade produktionsmodeller skapar, eller satsa på att bli en effektiv lokal aktör? Ska man äga sina tillgångar och sin infrastruktur eller satsa på låg kapitalbindning? Ska man investera för att kunna konkurrera med IT-spelare om nya B2B2x intäkter inom digitala ekosystem? Dessa val kommer att driva telekombranschen till att bli betydligt mindre homogen än vad den är idag.”

Klicka här för att ladda ner rapporten i sin helhet: www.adl.com/StrategicChoices

Kontaktuppgifter:
Martin Glaumann, Partner
glaumann.martin@adlittle.com
Tel: +46 708830028

Release Summary

In its latest report on the telecommunications industry, Arthur D. Little (ADL) examines the major choices that operators face as digitalization continues to impact their businesses.

Kontaktuppgifter:
Martin Glaumann, Partner