St. Jude Medical lanceert internationaal onderzoek naar therapie voor patiënten met verhoogd risico op beroerte door atriumfibrilleren

The AMPLATZER(TM) Amulet(TM) Left Atrial Appendage Occluder (Photo: St. Jude Medical).

ST. PAUL, Minnesota--()--Het internationale bedrijf in medische apparatuur St. Jude Medical, Inc. kondigt het begin van zijn onderzoek naar AMPLATZER ™ Amulet ™ IDE aan. Onderzoekers beoordelen de veiligheid en effectiviteit van de AMPLATZER™ Amulet™ Left Atrial Appendage Occluder, waarmee men het linkerhartoor afsluit bij patiënten bij wie non-valvulair atriumfibrilleren is geconstateerd. Het eerste implantaat in het kader van dit onderzoek is door dokter Jim Stone ingebracht in het North Mississippi Medical Center in Tupelo.

Het linkerhartoor – een klein aanhangsel aan het linker atrium – vormt voor de meeste mensen geen gezondheidsrisico, maar bij mensen met atriumfibrilleren sluit het linkerhartoor niet goed, waardoor bloedpropjes kunnen ontstaan. Deze propjes kunnen vervolgens in het hart en uiteindelijk de bloedcirculatie terechtkomen, vanwaar ze in het brein terecht kunnen komen en mogelijk een beroerte veroorzaken. Momenteel krijgen patiënten met atriumfibrilleren bloedverdunners voorgeschreven, maar deze aanpak noopt patiënten hun hele leven medicijnen te nemen en draagt een risico op grote bloedingen met zich mee. Door het linkerhartoor met AMPLATZER Amulet af te sluiten, ‘verzegelen’ medici dit lichaamsdeel en verkleinen ze het risico op een beroerte.

St. Jude Medical, Inc.
J.C. Weigelt, 651-756-4347