Hvad er fremtidens tankstation?

Nissan Europa præsenterer sammen med Foster + Partners det visionære "Future of Mobility Concept"

• Elbilseksperten Nissan samarbejder med de verdenskendte arkitekter hos Foster + Partners om overvejelser om fremtidens mobilitet.
  • Konceptet skal udforske, hvordan nul-emissions-teknologien vil påvirke det nytænkende urbane design
  • En video viser det tankevækkende potentiale i vores storbyer: https://youtu.be/zLs7YOjC2mE

What is the Fuel Station of the Future? Visionary ‘future of mobility concept’ unveiled by Nissan Europe and Foster + Partners. Photo credit Foster + Partners

GENEVA--()--Nissan Europe har i dag præsenteret et spændende indblik i fremtiden – med det første kig på den fuldt opkoblede vision af fremtidens mobilitet i samarbejde med de verdenskendte arkitekter Foster + Partners.

Partnerskabet mellem producenten af verdens bedst sælgende 100 % eldrevne bil og det førende designbureau har vist, at fremtidens tankstation faktisk kan være bilen selv.

Se den to minutter lange video med bestselleren Nissan LEAF og den futuristiske IDS Concept, Nissans nyskabende vision udforsker, hvordan vores levemåde kan blive forandret i takt med den teknologiske udvikling.

Samarbejdet, der omfatter en rådgivningsperiode på 12 måneder, giver et fingerpeg om Nissans vision for fremtidens mobilitet; en verden, hvor biler interagerer med omgivelserne i takt med, at befolkningerne tager nul-emissions- og selvkørende teknologier til sig.

Konceptbilen IDS kan ses på dette års 86. udgave af biludstillingen i Geneve.

Paul Willcox, Chairman, Nissan Europe, udtalte: “Teknologien har mange af svarene på de udfordringer, vi ser i vores storbyer i dag. Men effekten kommer først rigtigt frem, når disse teknologier integreres på en virkningsfuld måde.

"Vi har været førende inden for nul-emissions-teknologi siden 2010, men vores vision stopper ikke her. Vi tror på, at fremtidens transport både afhænger af infrastrukturen og miljøet. Vi leder efter reelle, opnåelige løsninger."

Visionen omfatter en række banebrydende Nissan teknologier og giver et fingerpeg om, hvordan bil-til-elnet, batterilagring, trådløs opladning, selvkørende teknologi og mobile onlinemuligheder kan kombineres og dermed revolutionere den måde, energien bruges og distribueres på i Europas storbyer.

David Nelson, som er Head of Design hos Foster + Partners, tilføjede: "At integrere nul-emissions-teknologier i det eksisterende miljø er af afgørende betydning, når vi skal skabe mere intelligente, bæredygtige storbyer. Denne tankegang skal omfatte langt mere end blot bilen – den skal være et centralt element i alt, hvad vi foretager os."

Behovet for et bæredygtigt og innovativt optankningsnetværk får en helt afgørende betydning, når markedet skifter i retning af alternative kilder som strøm.

I dag bor over halvdelen (54 %) af verdens befolkning i storbyer, og i 2050 vil syv ud af ti personer bo i storbyområder[i]. Derfor er det essentielt, at der findes en infrastruktur, der kan understøtte denne vækst.

Nissan er lige nu i gang med at teste et innovativt bil-til-elnet-system i Europa, som, når det kombineres med genbrug af batterier, vil gøre det muligt for bilisterne at fungere som individuelle "elforsyningsnet", der kan lagre, bruge eller returnere ren energi til elnettet.

Det forudses, at det i 2050 vil være muligt at dække næsten hele det globale energibehov med bæredygtige energikilder[ii].

Nissan er førende inden for nul-emissions-teknologi og var banebrydende på markedet for masseproducerede elbiler tilbage i 2010. Nissan LEAF, som er den første masseproducerede, komplet eldrevne bil, der er blevet lanceret globalt, er fortsat den mest solgte elbil i historien.

Du kan få flere informationer om Nissans produkter, serviceydelser og mærkets arbejde for bæredygtig mobilitet på hjemmesiden www.nissan.eu/experience-nissan.html.

Foster + Partners
Foster + Partners er et af de mest innovative arkitektkontorer i verden i dag og ledes af grundlægger og bestyrelsesformand Norman Foster og en partnerbestyrelse. Selv om kontoret har et stort campus i London, hvor det blev grundlagt i 1967, er det i dag ét ud af et globalt netværk af studier. I løbet af de sidste 5 årtier har kontoret været pioner med en bæredygtig tilgang til arkitektur og økologi gennem et usædvanligt bredt spektrum af arbejde fra urbane masterplaner, offentlig infrastruktur, lufthavne, kommunale og kulturelle bygninger, kontorer og arbejdspladser, private huse og produktdesign. Studiet har opbygget et internationalt omdømme med bygninger som verdens største lufthavnsterminal i Beijing, Swiss Res hovedkvarter i London, Hearst-hovedkvarteret i New York, Millau Viaduct i Frankrig, det tyske parlament i Rigsdagen i Berlin, The Great Court på British Museum i London, HSBC's hovedkvarterer i Hong Kong og London og Commerzbanks hovedkvarter i Frankfurt. Kontoret har modtaget over 680 udmærkelser for sit arbejde og vundet mere end 120 nationale og internationale konkurrencer.

[i] http://www.worldbank.org/en/topic/urbandevelopment/overview; http://www.who.int/kobe_centre/publications/hiddencities_media/p1_who_un_habitat_hidden_cities.pdf

[ii]http://www.energyblueprint.info/1483.0.html?&L=1%252520

Om NISSAN EUROPE
Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med mere end 17.600 medarbejdere fordelt på lokalt baserede aktiviteter inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret mere end 675.000 biler inklusive mini-MPV'er, de prisbelønnede crossover-modeller, SUV'er, varebiler og elbiler. Heriblandt Nissan LEAF, som er verdens mest populære bil, hvor hele 96% af kunderne gerne vil anbefale bilen til deres omgangskreds. Nissan tilbyder i dag 23 forskellige og innovative Nissan og Datsun produkter til kunderne i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge, Danmark og de Baltiske lande (Estland, Letland og Litauen). Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 185 mennesker. www.newsroom.nissan-europe.com/dk, http://www.nissan.dk/

Følg os på: www.facebook.com/NissanDanmark, www.twitter.com/NissanDanmark

Ann Strøby
Tel Phone: +45 39 10 00 23 Mobile: +45 20 66 22 06