Samenwerking voor het Europese concurrentievermogen op het EuroNanoForum 2015: belangrijke spelers uit de sector gaan samenwerken met het MKB om open innovatie te stimuleren

Het EuroNanoForum 2015 vindt plaats van 10 t/m 12 juni 2015 in Riga en brengt belangrijke industriële leiders, beleidsmakers, academici en het MKB samen om de discussie over het Europese concurrentievermogen te leiden. De nadruk van de conferentie ligt op het bevorderen van de Europese herindustrialisering en het creëren van nieuwe markten voor nanotechnologieën en geavanceerde materialen.

RIGA, Letland--()--Vandaag komen op het EuroNanoForum 2015, met als thema 'Nanotechnologie voor het Europese concurrentievermogen', belangrijke spelers uit de industrie, beleidsmakers, vooraanstaande vertegenwoordigers uit de academische wereld en de meest innovatieve kleine en middelgrote ondernemingen uit de hele wereld bijeen om de belangrijkste uitdagingen van de economische groei en de Europese herindustrialisatie aan te pakken door verandering te omarmen.

Stuart Parkin, winnaar van de Millennium Technology Prize van 2014, directeur van het Max Planck Institute of Microstructure Physics en een IBM Fellow, is de hoofdfiguur op het programma van het driedaagse evenement. Parkin's baanbrekende ontdekkingen zijn een uitstekend voorbeeld van de Open Innovatie-filosofie die in het Europese innovatiesysteem is ingepast.

In navolging van gelijkwaardige principes van geïntegreerde samenwerking, het samen creëren van waarde en ontketende exponentiële technologieën, heeft het EuroNanoForum 2015 een diverse pool van ondernemingen van verschillende grootte en uit verschillende industrieën en technologieën aangetrokken, waarmee wordt aangetoond hoe open innovatie beoefend moet worden door velen, in plaats van te worden beheerst door weinigen. Belangrijke industriespelers zoals: 3M, Airbus, Haldor Topsøe, Dow Corning Corporation, Vermon, Umicore, Acciona, Nokia, Daikin en dergelijke nemen deel en dragen bij aan het evenement, samen met de innovatieve kleine en middelgrote ondernemingen Sidrabe, Nanocyl, NIL Technology, Beneq, Skeleton Technologies, Postnova Analytics, QuantumWise, SmartMembranes en Avantium. Ondanks de duidelijke verschillen streven al deze bedrijven naar het gemeenschappelijke doel van het ondersteunen van het Europese concurrentievermogen en richten ze zich op het blootleggen van nieuwe ideeën, het verminderen van risico's en het optimaal gebruikmaken van schaarse middelen.

“Europa heeft altijd uitgemunt in wetenschap en industriële innovatie, en is hier altijd om gevierd, maar vandaag de dag hebben we meer dan ooit groei nodig. We moeten blijven zoeken naar nieuwe samenwerkingsmodellen en nieuwe manieren om onze creativiteit te ondersteunen. Deze conferentie fungeert als een perfect voorbeeld van hoe, door het bundelen van krachten, we onze grootse tradities en excellentie ten dienste kunnen stellen van Europa's herindustrialisering”, aldus Clara de la Torre, directeur Key Enabling Technologies, directoraat-generaal Onderzoek en Innovatie, Europese Commissie. “Nanotechnologieën en geavanceerde materialen hebben het potentieel om onvoorziene vooruitgang te boeken en nieuwe markten te creëren, en kunnen ook innovatieve oplossingen brengen voor onze problemen in de gezondheidszorg, energie, klimaat en het milieu, waardoor er echte kansen voor groei ontstaan in Europa”, voegde ze eraan toe.

Over EuroNanoForum 2015

Het EuroNanoForum 2015 vindt plaats van 10 t/m 12 juni 2015 in Riga, Letland, onder auspiciën van het Letse voorzitterschap van de Europese Unie. De nadruk van de zevende tweejaarlijkse conferentie ligt op het bevorderen van de Europese herindustrialisering door middel van het toepassen van nanotechnologie en geavanceerde materialen in verschillende industrieën. Het dient als een plaats voor de wereldwijde nanotechnologiegemeenschap om de meest recente onderzoeksresultaten en het nieuws uit de industrie te bespreken, om visies te bieden ten aanzien van de marktimpact van nanotechnologie en producten met een hoge toegevoegde waarde te tonen op de Nanotech Europe-tentoonstelling. De conferentie wordt georganiseerd door de Universiteit van Letland en Spinverse in samenwerking met het directoraat-generaal Onderzoek en Innovatie van de Europese Commissie en heeft financiering ontvangen van het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie.

Meer informatie is beschikbaar op www.euronanoforum2015.eu.

Om op de hoogte te blijven van aankondigingen en het nieuws voor EuroNanoForum 2015, volg @ENF2015 op Twitter.

Universiteit van Letland
Prof. Donāts Erts
donats.erts@lu.lv
Europese Commissie