Enquête SailPoint: werknemers laks met bedrijfsdata

SailPoint Market Pulse Survey Infographic (Graphic: Business Wire)

AUSTIN, Texas--()--Terwijl het nieuws vol staat met beroemde gevallen van falende beveiliging, onthult de zevende Market Pulse Survey van SailPoint een wijdverbreide onverschilligheid onder werknemers jegens de bescherming van bedrijfsgegevens, waaronder persoonlijke gegevens van klanten. Een alarmerend hoog aantal werknemers bekent zelfs bereid te zijn wachtwoorden te verkopen. Enkele respondenten zouden dit zelfs voor 150 dollar doen. Deze cijfers zijn gebaseerd op een internationale enquête onder duizend respondenten die voor grote organisaties werken.

Naast onverholen sabotage, bevestigt het onderzoek ook dat werknemers in in het algemeen laks zijn in de omgang met wachtwoorden. Eén op de vijf werknemers deelt inloggegevens van bedrijfsapplicaties met andere leden van hun team, wat de kans op doorverkoop van wachtwoorden vergroot. Het probleem wordt gecompliceerder doordat 56 procent van de respondenten toegeeft wachtwoorden te hergebruiken en 14 procent hetzelfde wachtwoord voor alle applicaties gebruikt.

SailPoint Technologies
Erin Hanley, 512-664-8532