Gilead Sciences maakt financiële resultaten derde kwartaal 2014 bekend

- Sovaldi-omzet $ 2,80 miljard -

- Niet-GAAP WPA $ 1,84 per aandeel -

- Herziene richtlijn voor het volledige jaar 2014 -

FOSTER CITY, Californië (VS)--()--Gilead Sciences, Inc. (Nasdaq: GILD) heeft vandaag haar bedrijfsresultaten bekendgemaakt voor het kwartaal eindigend op 30 september 2014. De totale opbrengsten voor het derde kwartaal 2014 stegen tot $ 6,04 miljard, vergeleken met $ 2,78 miljard voor het derde kwartaal 2013. De productomzet voor het derde kwartaal 2014 steeg tot $ 5,97 miljard, vergeleken met $ 2,71 miljard voor het derde kwartaal 2013. Het netto-inkomen voor het derde kwartaal van 2014 was $ 2,73 miljard, of $ 1,67 per verwaterd aandeel, vergeleken met $ 788,6 miljoen, of $ 0,47 per verwaterd aandeel voor het derde kwartaal van 2013. Opgenomen in onze GAAP en Niet-GAAP winst per aandeelbedragen voor het derde kwartaal van 2014 is een cumulatieve catch-up van $ 337 miljoen ($ 0,21 per verwaterd aandeel) dat verband houdt met de niet-fiscaal aftrekbare vergoeding voor voorgeschreven merkmedicijnen (BPD - Branded Prescription Drug) voor de definitieve bepalingen in de Affordable Care Act dat gedurende het kwartaal is geratificeerd. De niet-GAAP netto-inkomsten voor het derde kwartaal van 2014, exclusief acquisitiegerelateerde, op reorganisatie en aandelen gebaseerde compensatie-onkosten, waren $ 3,01 miljard, of $ 1,84 per verwaterd aandeel, vergeleken met $ 879,1 miljoen, of $ 0,52 per verwaterd aandeel voor het derde kwartaal van 2013. Exclusief het effect van de $ 0,21 niet-fiscaal aftrekbare vergoeding voor de BPD cumulatieve catch-upvergoeding, zou de Niet-GAAP verwaterde WPA $ 2,05 bedragen voor het derde kwartaal van 2014.

“Tot op heden zijn ongeveer 117.000 patiënten behandeld met Sovaldi en met de introductie van Harvoni, een behandeling met één tablet voor personen geïnfecteerd met HCV waarbij het gebruik van interferon of ribaverin niet vereist is, hebben veel meer patiënten het potentieel om genezen te worden van de HCV-infectie,” aldus John C. Martin, PhD, Gileads voorzitter en Chief Executive Officer.

(in duizenden, uitgezonderd bedragen per aandeel) 2014     2013   2014     2013
Productomzet $ 5.968.208   $ 2.709.652 $ 17.252.119   $ 7.760.505
Royalty, contract- en andere inkomsten 73.624   73.181   323.612   321.357
Totale inkomsten $ 6.041.832   $ 2.782.833   $ 17.575.731   $ 8.081.862

Netto-inkomen toe te schrijven aan Gilead $ 2.731.274 $ 788.606 $ 8.614.277 $ 2.283.397
Niet-GAAP netto-inkomen toe te schrijven aan Gilead $ 3.013.691 $ 879.081 $ 9.431.033 $ 2.520.749

Verwaterde WPA (Winst Per Aandeel) $ 1,67 $ 0,47 $ 5,18 $ 1,35
Niet-GAAP verwaterde WPA $ 1,84 $ 0,52 $ 5,68 $ 1,49

Productomzet

Vergeleken met het derde kwartaal van 2013 steeg de productomzet in Amerika in het derde kwartaal van 2014 tot $ 4,21 miljard vergeleken met $ 1,67 miljard en de productomzet in Europa steeg tot $ 1,44 miljard vergeleken met $ 823,6 miljoen.

Omzet van antivirale producten

De omzet van antivirale producten steeg tot $ 5,54 miljard gedurende het derde kwartaal van 2014, van $ 2,33 miljard gedurende het derde kwartaal van 2013, voornamelijk door verkopen van Sovaldi® (sofosbuvir 400 mg) dat in december 2013 op de markt werd gebracht.

30 september 30 september
(In duizenden, behalve de percentages) 2014     2013   % wijziging 2014     2013   % wijziging
Omzet van antivirale producten $ 5.544.513   $ 2.326.727 138% $ 16.065.154   $ 6.701.344 140%
Sovaldi 2.796.093 —% 8.550.768 —%
Atripla 894.787 899.669 (1)% 2.545.089 2.714.850 (6)%
Truvada 875.454 813.652 8% 2.441.764 2.321.673 5%
Complera/Eviplera 330.263 210.736 57% 880.460 547.608 61%
Stribild 328.035 143.953 128% 812.826 335.495 142%
Viread 275.637 231.555 19% 746.996 692.075 8%

Omzet van cardiovasculaire producten

De omzet van cardiovasculaire producten steeg tot $ 278,9 miljoen voor het derde kwartaal 2014, vergeleken met $ 250,9 miljoen voor het derde kwartaal van 2013.

30 september 30 september
Omzet van cardiovasculaire producten $ 278.925   $ 250.887 11% $ 780.100   $ 700.134 11%
Letairis 146.415 135.072 8% 414.016 381.436 9%
Ranexa 132.510 115.815 14% 366.084 318.698 15%

Bedrijfskosten

Gedurende het derde kwartaal van 2014, vergeleken met dezelfde periode in 2013:

• De niet-GAAP kosten van onderzoek en ontwikkeling (Research and Development, R&D) stegen met name als gevolg van de progressie en uitbreiding van onze klinische onderzoeken.
  • De verkoop-, algemene en administratieve (SG&A - selling, general & administrative) Niet-GAAP-kosten stegen met name als gevolg van een cumulatieve catch-up van $ 337 miljoen ($ 0,21 per verwaterd aandeel) in verband met de niet-fiscaal aftrekbare BPD-vergoeding voor de definitieve bepalingen in de Affordable Care Act dat dit kwartaal is geratificeerd. De toename van de SG&A-kosten was ook een weerspiegeling van de kosten ter ondersteuning van onze zakelijke uitbreiding die voornamelijk betrekking hadden op Sovaldi en Zydelig® (idelalisib 150 mg).

(in duizenden) 2014     2013   2014     2013
Niet-GAAP onderzoek en ontwikkelingskosten $ 586.325   $ 488.535 $ 1.686.104   $ 1.436.282
Niet-GAAP verkoop, algemene en administratieve kosten $ 888.251 $ 376.841 $ 1.957.586 $ 1.086.241

Opmerking:

De niet-GAAP R&D-kosten en SG&A-kosten zijn exclusief de gevolgen van acquisitiegerelateerde, herstructurering- en op aandelen gebaseerde compensatie-uitgaven.

Kas, kasequivalenten en courante fondsen

Op 30 september 2014 had Gilead kas, kasequivalenten en courante fondsen ten bedrage van $ 7,69 miljard vergeleken met $ 9,58 miljard op 30 juni 2014. Tijdens het derde kwartaal van 2014 genereerde Gilead $ 4,04 miljard in kasstroom uit de bedrijfsuitoefening en gebruikte $ 5,79 miljard om aandelen terug te kopen en waarborgen af te wikkelen met betrekking tot de 2014 converteerbare senior notes, die in mei 2014 waren teruggetrokken.

- Herziene richtlijn voor het volledige jaar 2014

Gilead herzag haar richtlijn voor het volledige jaar 2014 dat voor het eerst op 4 februari 2014 werd verstrekt, op 23 juli 2014 werd bijgewerkt en verder werd bijgesteld op 28 oktober 2014:

(in miljoenen, uitgezonderd percentages en bedragen per aandeel)

Aanvankelijk verschaft
4 februari 2014;
Herhaald 22 april

Bijgewerkt
23 juli 2014

Verschaft op
28 oktober 2014

Netto-productomzet $ 11.300 - $ 11.500   $ 21.000 - $ 23.000   $ 22.000 - $ 23.000
Niet-GAAP*
Brutomarge product 75% - 77% 85% - 88% 86% - 88%
R&D $ 2.200 - $ 2.300 $ 2.300 - $ 2.400 $ 2.300 - $ 2.400
SG&A $ 2.100 - $ 2.200 $ 2.300 - $ 2.400 $ 2.700 - $ 2.800 **
Effectief belastingtarief 28% - 29% 17,5% - 20,5% 17,5% - 19,5%

Verwaterde EPS-invloed van acquisitiegerelateerde, herstructurering- en op aandelen gebaseerde compensatie-onkosten. $ 0,63 - $ 0,66 $ 0,63 - $ 0,66 $ 0,63 - $ 0,66
* Niet-GAAP brutomarge product, kosten en effectief belastingtarief zijn exclusief het effect van acquisitiegerelateerde, herstructurering- en op aandelen gebaseerde compensatie-onkosten, voor zover van toepassing.
** Inclusief het effect van de IRS-regelgeving met betrekking tot de wijziging in de boekhouding van de vergoeding voor voorgeschreven merkmedicijnen, die wordt geschat op ongeveer $ 400 miljoen.

Product- & pijplijn-updates, door Gilead gedurende het derde kwartaal van 2014 aangekondigd omvatten:

Antiviraal programma

• Kondigde aan dat het Committee for Medicinal Products for Human Use, het wetenschappelijke comité van het Europees Geneesmiddelenbureau een positief advies heeft uitgegeven op basis van de aanvraag voor een marketingvergunning voor Harvoni® (ledipasvir 90 mg/sofosbuvir 400 mg).
  • Kondigde de top-line resultaten voor de twee Fase 3 klinische onderzoeken (studies 104 en 111) die aantoonden dat een eenmaal daags enkel tablet onderzoeksregime met tenofovir alafenamide (TAF) voor de behandeling van hiv-1-infectie bij niet eerder behandelde volwassenen hun hoofddoelen hebben behaald. De onderzoeken lieten zien dat het eenmaal daagse tabletregime (E/C/F/TAF), bestaande uit elvitegravir, cobicistat, emtricitabine en TAF, niet inferieur was aan Gilead’s Stribild (elvitegravir/cobicistat/emtricitabine/tenofovir disoproxilfumaraat) op grond van het aandeel patiënten met hiv-RNA-waarden (virale belasting) van minder dan 50 kopieën/ml na 48 weken behandeling. Bovendien liet E/C/F/TAF gunstigere renale en botveiligheid zien vergeleken met Stribild.
  • Een New Drug Application (NDA) ingediend bij het Japanse Farmaceutische en medische hulpmiddelenbureau voor goedkeuring van eenmaal daagse combinatie, in een vaste dosis, van ledipasvir (LDV) 90 mg en sofosbuvir (SOF) 400 mg voor de behandeling van de chronische genotype 1 HCV-infectie bij volwassenen. Indien LDV/SOF wordt goedgekeurd, kan het de behandeling van patiënten met HCV genotype 1 in Japan vereenvoudigen tot één tablet per dag en maakt het interferon en ribavirine onnodig.
  • Gilead kondigde aan dat het bedrijf niet-exclusieve licentieovereenkomsten heeft getekend met zeven in India gevestigde fabrikanten van generieke geneesmiddelen, om in ontwikkelingslanden de toegankelijkheid tot haar geneesmiddelen voor chronische HCV te verbeteren. Deze overeenkomsten stellen de ondernemingen in staat om SOF en het eenmaal daagse tabletregime van LDV/SOF te produceren en te distribueren in 91 ontwikkelingslanden.
  • Een nieuwe overeenkomst aangekondigd met het Medicines Patent Pool (MMP) om de toegang tot TAF voor HIV en hepatitis B uit te breiden afhankelijk van de Amerikaanse regelgevende goedkeuring voor het geneesmiddel. Krachtens deze overeenkomst kan het MPP een TAF-sublicentie geven aan farmaceutische bedrijven voor generieke geneesmiddelen in India en China. Deze bedrijven mogen dit (TAF) produceren en naar 112 ontwikkelingslanden verspreiden.

Oncologieprogramma

• Ontving goedkeuring van de U.S. Food and Drug Administration voor Zydelig voor de behandeling van drie B-cel bloedkankers. Zydelig is geïndiceerd in combinatie met rituximab bij patiënten met recidief chronische lymfatische leukemie (CLL) voor wie rituximab op zich zou worden beschouwd als een geschikte behandeling en als een monotherapie voor patiënten met recidief folliculair lymfoom (FL) en klein lymfatisch lymfoom (SLL) die minstens twee eerdere systemische behandelingen hebben ontvangen.
  • De Europese commissie verleende een vergunning voor het op de markt brengen van Zydelig voor CLL en FL. Zydelig is goedgekeurd voor de behandeling van CLL, in combinatie met rituximab bij patiënten die minstens één eerdere behandeling hebben ontvangen; of in de aanwezigheid van 17p-deletie of TP53-mutatie bij patiënten die niet geschikt zijn voor chemo-immunotherapie. Voor de behandeling van FL werd Zydelig goedgekeurd als een monotherapie bij patiënten die refractair zijn voor twee eerdere behandelingslijnen.

Cardiovasculair programma

• Positieve resultaten aangekondigd voor het, in meerdere centra uitgevoerde AMBITION-onderzoek aan (een gerandomiseerde, double-blind onderzoek naar de combinatiebehandeling met AMBrIsentan en Tadalafil bij patiënten met pulmonaire arteriële hypertenSIE) dat werd uitgevoerd in samenwerking met GlaxoSmithKline plc. Met AMBITION, de eerstelijnsbehandeling voor pulmonaire arteriële hypertensie met een combinatie van ambrisentan 10 mg en tadalafil 40 mg, verminderde het risico van klinisch falen met 50 procent in vergelijking met de monotherapie-arm bestaande uit ambrisentan en tadalafil. De combinatie was ook statistisch significant ten opzichte van de individuele ambrisentan en tadalafil monotherapiegroepen voor het primaire eindpunt.

Conferentiegesprek

Vandaag om 16:30 ET, zal het management van Gilead een conferentiegesprek en een gelijktijdige webcast organiseren om de resultaten van het derde kwartaal van 2014 te bespreken en een algemene bedrijfsupdate te geven. Om live via internet toegang te krijgen tot de webcast, gaat u naar de website www.gilead.com van het bedrijf, 15 minuten voorafgaand aan het conferentiegesprek, om er zeker van te zijn dat er voldoende tijd is voor eventuele noodzakelijke softwaredownloads om de webcast te beluisteren. Alternatieve mogelijkheid: bel naar +1-877-359-9508 (VS) of +1-224-357-2393 (internationaal) en draai het conferentie-ID 8029073 voor toegang tot het gesprek.

Een replay van de webcast zal gedurende een jaar op de bedrijfwebsite gearchiveerd worden en een telefonische replay zal ongeveer twee uur na afloop van het gesprek beschikbaar gesteld worden tot en met 30 oktober 2014. Bel voor toegang tot de telefonische replay +1-855-859-2056 (VS) of +1-404-537-3406 (internationaal) en draai het conferentie-ID 8029073 voor toegang tot het gesprek.

Over Gilead

Gilead Sciences is een biofarmaceutisch bedrijf dat innovatieve therapieën ontdekt, ontwikkelt en op de markt brengt voor medische behoeften waar nog geen oplossingen voor zijn. De missie van het bedrijf is het transformeren en vereenvoudigen van de zorg voor mensen met levensbedreigende ziekten in de hele wereld. Gilead heeft zijn hoofdkantoor in Foster City, Californië (VS) en is actief in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en de regio Pacifisch-Azië.

Niet-GAAP Financiële informatie

Gilead heeft bepaalde financiële informatie gepresenteerd in overeenstemming met Amerikaanse algemeen aanvaarde boekhoudkundige principes (generally accepted accounting principles, GAAP) en ook op een niet-GAAP basis. Het management is van mening dat deze niet-GAAP informatie, bekeken in combinatie met Gileads GAAP financiële overzichten, nuttig is voor investeerders, omdat het management dergelijke informatie intern gebruikt voor bedrijfs-, budgetterings- en financiële planningsdoeleinden. Niet-GAAP informatie is niet opgesteld op basis van een uitgebreid aantal boekhoudkundige regels en mag uitsluitend worden gebruikt als aanvulling om de bedrijfsresultaten van Gilead zoals gerapporteerd onder GAAP te begrijpen. Een aansluiting tussen GAAP en niet-GAAP financiële informatie wordt weergegeven in de tabel op pagina 7 en 8.

Op de toekomst gerichte uitspraken

De uitspraken in dit persbericht die niet historisch van aard zijn, zijn op de toekomst gerichte uitspraken in de betekenis van de Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Gilead waarschuwt lezers dat op de toekomst gerichte uitspraken onderhevig zijn aan bepaalde risico's en onzekerheden, die ertoe kunnen leiden dat de daadwerkelijke resultaten aanzienlijk anders uitvallen. Tot deze risico's en onzekerheden behoren onder meer: Het vermogen van Gilead om zijn verwachte financiële resultaten over het volledige jaar 2014 te behalen; het vermogen van Gilead om groei te behouden in de opbrengsten van zijn antivirale-, cardiovasculaire- en ademhalingsprogramma's; beschikbaarheid van financiële middelen voor AIDS Drug Assistance Programs (ADAP's) van staten; voortdurende schommelingen in ADAP-aankopen gedreven door federale- en staatsbeurscycli die de vraag bij de patiënt niet altijd weerspiegelen en schommelingen kunnen veroorzaken in de opbrengsten van Gilead; de mogelijkheid van ongunstige resultaten uit klinisch onderzoek met TAF, met inbegrip van combinaties met andere producten; het vermogen van Gilead om te beginnen met nieuwe klinische studies binnen de momenteel verwachte tijdlijnen; de hoeveelheid inventaris die door groothandelaren en retailers wordt aangehouden en dat schommelingen in het inkomen van Gilead kan veroorzaken; het vermogen van Gilead om NDA's voor nieuwe productkandidaten in te dienen binnen de momenteel verwachte tijdlijnen; het vermogen van Gilead om tijdig of in elk geval goedkeuring van de regelgevende instanties te verkrijgen voor nieuwe en huidige producten waaronder SOF en de combinatie met vaste dosis van LDV/SOF in Japan en de combinatie met vaste dosis van LDV/SOF in de Europese Unie; het vermogen van Gilead om succesvol zijn producten op de markt te brengen, waaronder Sovaldi, Harvoni, Stribild, Vitekta, Tybost en Zydelig; het risico dat artsen en patienten de voordelen van deze producten boven andere behandelingen niet inzien en daarom terughoudend zijn met het voorschrijven van de producten; het risico dat de schattingen of verwachte schattingen van patiënten met HCV niet accuraat hoeven te zijn; het risico dat particuliere en publieke betalers kunnen aarzelen om dekking of terugbetaling te bieden voor nieuwe producten, waaronder Sovaldi en Harvoni; het vermogen van Gilead om succesvol hun ademhalings-, cardiovasculaire- en oncologie- en inflammatieprogramma's te ontwikkelen; veiligheids- en werkzaamheidsgegevens uit klinische studies kunnen ertoe leiden dat verdere ontwikkeling van productkandidaten van Gilead niet wordt voortgezet; het potentieel voor extra soberheidsmaatregelen in Europese landen die de mate van gevraagde kortingen kunnen verhogen voor producten van Gilead; het vermogen van Gilead om het programma van mei 2014 voor de terugkoop van aandelen te voltooien als gevolg van schommelingen in de koers van de aandelen, bedrijfs- en andere marktomstandigheden; schommelingen in de wisselkoers van de Amerikaanse dollar die een negatieve wisselkoersinvloed kan veroorzaken op Gileads toekomstige opbrengsten en winst voor belasting; en andere risico's die van tijd tot tijd worden vastgesteld in de rapporten van Gilead die worden ingediend bij de U.S. Securities and Exchange Commission (SEC). Bovendien doet Gilead schattingen en geeft het beoordelingen die van invloed zijn op de gerapporteerde hoeveelheden activa, passiva, inkomsten en uitgaven en gerelateerde openbaar gemaakte gegevens. Gilead baseert haar schattingen op historische ervaring en op verschillende andere marktspecifieke en andere relevante aannames waarvan zij gelooft dat deze redelijk zijn onder de omstandigheden en waarvan de resultaten de basis vormen voor het geven van oordelen over de waarden van activa en passiva die niet duidelijk blijken uit andere bronnen. Daadwerkelijke resultaten kunnen aanzienlijk verschillen van deze schattingen. U wordt dringend verzocht om uitspraken met daarin de woorden “kan,” “zal,” “zou,” “zou kunnen,” “zou moeten,” “kan wellicht,” “gelooft,” “schat,” “projecteert,” “mogelijk,” “verwacht,” “plant,” “anticipeert,” “beoogt,” “vervolgt,” “voorspelt,” “ontworpen,” “doel,” of de negatieve versie van die woorden of andere vergelijkbare woorden te zien als onzeker en toekomstgericht. Gilead verwijst lezers naar haar kwartaalrapport op formulier 10-Q van het kwartaal eindigend op 30 juni 2014 en andere opvolgende bekendmakingsdocumenten ingediend bij de SEC. Gilead claimt de bescherming van de Safe Harbor zoals weergegeven in de Private Securities Litigation Reform Act van 1995 voor op de toekomst gerichte uitspraken.

Alle toekomstgerichte verklaringen zijn gebaseerd op informatie waarover Gilead momenteel beschikt en Gilead neemt geen verplichting op zich om dergelijke toekomstgerichte verklaringen te actualiseren.

Gilead is eigenaar van of heeft rechten op verschillende handelsmerken, copyrights en handelsnamen die in onze onderneming worden gebruikt, waaronder de volgende: GILEAD®, GILEAD SCIENCES®, SOVALDI®, HARVONI®, STRIBILD®, COMPLERA®, EVIPLERA®, TRUVADA®, VIREAD®, EMTRIVA®, TYBOST®, ZYDELIG®, HEPSERA®, VITEKTA®, LETAIRIS®, RANEXA®, CAYSTON®, AMBISOME®, VISTIDE®, VOLIBRIS®, en RAPISCAN®.

ATRIPLA® is een geregistreerd handelsmerk van Bristol-Myers Squibb & Gilead Sciences, LLC. LEXISCAN® is een geregistreerd handelsmerk van Astellas U.S. LLC. MACUGEN® is een geregistreerd handelsmerk van Eyetech, Inc. SUSTIVA® is een geregistreerd handelsmerk van Bristol-Myers Squibb Pharma Company. TAMIFLU® is een geregistreerd handelsmerk van Hoffmann-La Roche Inc.

Ga voor meer informatie over Gilead Sciences, Inc. naar www.gilead.com of bel de Gilead Public Affairs-afdeling op telefoonnummer 1-800-GILEAD-5 (1-800-445-3235).

VERKORTE GECONSOLIDEERDE WINST- EN VERLIESREKENING

(geen accountantscontrole toegepast)

(in duizenden, behalve bedragen per aandeel)

2014   2013

Inkomsten:
Productomzet $ 5.968.208 $ 2.709.652 $ 17.252.119 $ 7.760.505
Royalty, contract- en andere inkomsten 73.624   73.181   323.612   321.357
Totale inkomsten 6.041.832   2.782.833   17.575.731   8.081.862
Kosten en uitgaven:
Kosten van verkochte goederen 987.306 681.868 2.725.220 2.000.979
Onderzoek en ontwikkeling 630.466 546.244 1.809.368 1.567.778
Verkoop, algemeen en administratief 944.837   406.860   2.106.515   1.186.147
Totale kosten en uitgaven 2.562.609   1.634.972   6.641.103   4.754.904
Inkomsten uit bedrijfsvoering 3.479.223 1.147.861 10.934.628 3.326.958
Rentelasten (103.366 ) (73.949 ) (281.639 ) (233.744 )
Andere inkomsten (kosten), netto (5.037 ) 5.777   (26.594 ) 2.222
Inkomen vóór voorziening voor inkomstenbelasting 3.370.820 1.079.689 10.626.395 3.095.436
Voorziening voor inkomstenbelasting 646.557   294.473   2.029.060   824.892
Netto-inkomen 2.724.263 785.216 8.597.335 2.270.544
Nettoverlies toe te schrijven aan niet-controlerend belang 7.011   3.390   16.942   12.853
Netto-inkomen toe te schrijven aan Gilead $ 2.731.274   $ 788.606   $ 8.614.277   $ 2.283.397
Netto-inkomen per aandeel toe te schrijven aan Gileads gewone aandeelhouders - basis $ 1,80   $ 0,51   $ 5,64   $ 1,50
Netto-inkomen per aandeel toe te schrijven aan Gileads gewone aandeelhouders - verwaterd $ 1,67   $ 0,47   $ 5,18   $ 1,35
Aandelen gebruikt bij berekening per aandeel - basis 1.513.899   1.532.105   1.527.633   1.526.847
Aandelen gebruikt bij berekening per aandeel - verwaterd 1.636.530   1.691.898   1.662.281   1.689.647

AANSLUITING VAN GAAP NAAR NIET-GAAP FINANCIËLE INFORMATIE

(geen accountantscontrole toegepast)

(in duizenden, behalve percentages en bedragen per aandeel)

2014   2013 2014   2013
Aansluiting kosten van verkochte goederen:
GAAP-kosten van verkochte goederen $ 987.306 $ 681.868 $ 2.725.220 $ 2.000.979
Op aandelen gebaseerde compensatie-uitgaven (2.726 ) (1.823 ) (7.933 ) (6.296 )
Acquisitiegerelateerde amortisatie van gekochte immateriële activa (201.490 ) (21.264 ) (599.950 ) (63.792 )
Niet-GAAP kosten van verkochte goederen $ 783.090   $ 658.781   $ 2.117.337   $ 1.930.891

Aansluiting brutomarge product:
GAAP brutomarge product 83,5 % 74,8 % 84,2 % 74,2 %
Op aandelen gebaseerde compensatie-uitgaven 0,0 % 0,1 % 0,0 % 0,1 %
Acquisitiegerelateerde amortisatie van gekochte immateriële activa 3,4 % 0,8 % 3,5 % 0,8 %
Niet-GAAP brutomarge product(1) 86,9 % 75,7 % 87,7 % 75,1 %

Aansluiting onderzoek- en ontwikkelingskosten:
GAAP onderzoek en ontwikkelingskosten $ 630.466 $ 546.244 $ 1.809.368 $ 1.567.778
Op aandelen gebaseerde compensatie-uitgaven (40.312 ) (27.740 ) (111.295 ) (79.261 )
Herstructureringskosten (43 ) 31 (217 ) (4.793 )
Acquisitiegerelateerde herberekening van voorwaardelijke vergoeding (3.786 ) (30.000 ) (11.752 ) (47.442 )
Niet-GAAP onderzoek en ontwikkelingskosten $ 586.325   $ 488.535   $ 1.686.104   $ 1.436.282

Aansluiting verkoop, algemene en administratieve uitgaven:
GAAP verkoop, algemene en administratieve uitgaven $ 944.837 $ 406.860 $ 2.106.515 $ 1.186.147
Op aandelen gebaseerde compensatie-uitgaven (56.298 ) (33.010 ) (145.466 ) (94.736 )
Herstructureringskosten (3 ) 2.972 (8 ) 2.534
Acquisitiegerelateerde transactiekosten (4 ) 300 (559 ) (6.860 )
Acquisitiegerelateerde amortisatie van gekochte immateriële activa (281 ) (281 ) (2.896 ) (844 )
Niet-GAAP verkoop, algemene en administratieve kosten $ 888.251   $ 376.841   $ 1.957.586   $ 1.086.241

Aansluiting operationele marge:
GAAP-winstmarge 57,6 % 41,2 % 62,2 % 41,2 %
Op aandelen gebaseerde compensatie-uitgaven 1,6 % 2,2 % 1,5 % 2,2 %
Herstructureringskosten 0,0 % (0,1 )% 0,0 % 0,0 %
Acquisitiegerelateerde transactiekosten 0,0 % 0,0 % 0,0 % 0,1 %
Acquisitiegerelateerde amortisatie van gekochte immateriële activa 3,3 % 0,8 % 3,4 % 0,8 %
Acquisitiegerelateerde herberekening van voorwaardelijke vergoeding 0,1 % 1,1 % 0,1 % 0,6 %
Niet-GAAP operationele marge(1) 62,6 % 45,2 % 67,2 % 44,9 %

Andere inkomsten (kosten) aansluiting:
GAAP andere inkomsten (kosten), netto $ (5.037 ) $ 5.777 $ (26.594 ) $ 2.222
Acquisitiegerelateerde transactiekosten     (1.851 )
Niet-GAAP andere inkomsten (kosten), netto $ (5.037 ) $ 5.777   $ (28.445 ) $ 2.222

(1) De bedragen kunnen afwijken als gevolg van afronding.

GILEAD SCIENCES, INC.

AANSLUITING VAN GAAP NAAR NIET-GAAP FINANCIËLE INFORMATIE - (vervolg)

(geen accountantscontrole toegepast)

(in duizenden, behalve percentages en bedragen per aandeel)

Effectief belastingtarief aansluiting:
GAAP effectief belastingtarief 19,2 % 27,3 % 19,1 % 26,6 %
Herstructureringskosten 0,0 % 0,0 % 0,0 % 0,0 %
Acquisitiegerelateerde amortisatie van gekochte immateriële activa (1,0 )% 0,0 % (0,9 )% 0,0 %
Acquisitiegerelateerde herberekening van voorwaardelijke vergoeding 0,0 % (0,9

)%

0,0 % (0,4 )%
Niet-GAAP effectief belastingtarief(1) 18,2 % 26,4 % 18,2 % 26,2 %

Netto-inkomen toe te schrijven aan Gilead aansluiting:
GAAP netto-inkomen toe te schrijven aan Gilead, na aftrek van belasting $ 2.731.274 $ 788.606 $ 8.614.277 $ 2.283.397
Op aandelen gebaseerde compensatie-uitgaven 81.261 46.576 216.596 132.335
Herstructureringskosten 45 (2.076 ) 218 3.048
Acquisitiegerelateerde transactiekosten (90 ) (300 ) (956 ) 6.860
Acquisitiegerelateerde amortisatie van gekochte immateriële activa 197.415 16.275 589.146 47.667
Acquisitiegerelateerde herberekening van voorwaardelijke vergoeding 3.786   30.000   11.752   47.442
Niet-GAAP netto inkomen toe te schrijven aan Gilead, na aftrek van belasting $ 3.013.691   $ 879.081   $ 9.431.033   $ 2.520.749

Aansluiting verwaterde winst per aandeel:
GAAP verwaterde winst per aandeel $ 1,67 $ 0,47 $ 5,18 $ 1,35
Op aandelen gebaseerde compensatie-uitgaven 0,05 0,03 0,13 0,08
Herstructureringskosten 0,00 (0,00 ) 0,00 0,00
Acquisitiegerelateerde transactiekosten (0,00 ) (0,00 ) (0,00 ) 0,00
Acquisitiegerelateerde amortisatie van gekochte immateriële activa 0,12 0,01 0,35 0,03
Acquisitiegerelateerde herberekening van voorwaardelijke vergoeding 0,00   0,02   0,01   0,03
Niet-GAAP verwaterde winst per aandeel(1) $ 1,84   $ 0,52   $ 5,68   $ 1,49

Aansluiting aandelen gebruikt bij per aandeelberekening - (verwaterd):
GAAP aandelen gebruikt bij per aandeelberekening (verwaterd) 1.636.530 1.691.898 1.662.281 1.689.647
Aandeel impact van huidige op aandelen gebaseerde compensatieregels (620 ) (1.139 ) (837 ) (1.281 )
Niet-GAAP aandelen gebruikt bij per aandeelberekening (verwaterd) 1.635.910   1.690.759   1.661.444   1.688.366

Niet-GAAP aanpassingsoverzicht:
Aanpassingen kosten verkochte goederen $ 204.216 $ 23.087 $ 607.883 $ 70.088
Aanpassingen uitgaven onderzoek en ontwikkeling 44.141 57.709 123.264 131.496
Aanpassingen verkoop-, algemene en administratieve uitgaven 56.586 30.019 148.929 99.906
Aanpassingen overig inkomen (kosten)     (1.851 )
Totale niet-GAAP aanpassingen vóór belasting 304.943 110.815 878.225 301.490
Effect inkomstenbelasting (22.526 ) (20.340 ) (61.469 ) (64.138 )
Totale niet-GAAP aanpassingen na belasting $ 282.417   $ 90.475   $ 816.756   $ 237.352

(1) De bedragen kunnen afwijken als gevolg van afronding.

VERKORTE GECONSOLIDEERDE BALANS

(in duizenden)

30 september 31 december
2014 2013(1)

(geen
accountantscontrole
toegepast)

Kas, kasequivalenten en courante fondsen $ 7.691.726 $ 2.570.590
Debiteuren, netto 2.850.367 2.100.286
Voorraad 1.909.584 2.055.788
Onroerend goed, fabriek en apparatuur, netto 1.509.796 1.166.181
Immateriële activa, netto 11.306.547 11.900.106
Goodwill 1.171.561 1.169.023
Andere activa 2.404.812   1.534.811
Totale activa $ 28.844.393   $ 22.496.785

Kortlopende passiva $ 6.054.952 $ 6.325.421
Langetermijnpassiva 8.898.449 4.363.032
Aandeelgedeelte van momenteel aflosbare converteerbare obligaties 27.382 63.831
Eigen vermogen(2) 13.863.610   11.744.501
Totale passiva en eigen vermogen $ 28.844.393   $ 22.496.785

(1) Afgeleid van de onderzochte geconsolideerde jaarrekeningen tot aan 31 december 2013.

(2) Op 30 september 2014 waren er 1.513.593 gewone aandelen uitgegeven en uitstaand.

OVERZICHT PRODUCTVERKOOP

24.278   27.162   66.846   89.643

Totaal antivirale producten – VS 3.889.958 1.389.718 11.773.763 3.920.702
Totaal antivirale producten – Europa 1.361.347 750.249 3.543.724 2.256.448