Ascom Myco tar den mobila revolutionen till sjukvården

Ascom Myco är utvecklad för sjuksköterskans behov – från storlek, vikt och tålighet, till presentationen av information och hanteringen av kliniska arbetsflöden.

Loading media player...

Video in English Ascom Myco - Inspired by nurses.

GÖTEBORG, Sverige--()--Ascom Wireless Solutions, en global leverantör av verksamhetskritiska kommunikationssystem, revolutionerar sjuksköterskornas arbete med Ascom Myco, en smartphone som lanserades den 1 oktober. Det är den första smartphone som fokuserar på sjuksköterskan och patienten. Ascom Myco har unika funktioner som underlättar sjuksköterskans vardag, ökar effektiviteten och ger mer tid över till patienten. Ascom Myco är resultatet av omfattande forskning kring sjuksköterskans dagliga arbetsrutiner – från samspelet mellan patienter och kollegor, till informationsflöden och verksamhetskritisk kommunikation. Design ingenjörer från Ascom har observerat och intervjuat sjuksköterskor på sjukhus runt om i världen. Resultaten av denna forskning finns nu i smartphonen, i så väl produktdesign som i användargränssnitt.

Mer tid för patienterna

Undersökningen visade på sjuksköterskans stressiga arbetsmiljö och att det ofta är svårt att få en överblick och fatta bra beslut i stressiga situationer. Linnea Fogelmark, Portfolio Experience Designer på Ascom, förklarar fördelarna med att fokusera på användarna: "Vi vill att sjuksköterskorna ska spendera mindre tid på teknik och mer tid med patienten. Det är därför som vi har utvecklat ett helt nytt sätt att presentera information på – det patientcentrerade gränssnittet. Med Ascom Myco ser sjuksköterskan direkt på displayen vilka patienter hon/han ska ta hand om och vilka patienter som behöver särskild uppmärksamhet. Ascom Myco har också en intelligent segregering av viktiga applikationer, vilket gör att verksamhetskritisk kommunikation alltid har högre prioritet.

Minskad larmtrötthet

Ascom upptäckte också att sjuksköterskorna upplever en larmtrötthet på grund av alla de larm som de får från olika enheter, t.ex. från patientövervakning. Med Ascom Myco får sjuksköterskan enbart de larm som avser hennes patienter. Displayen visar vilken typ av larm det är, vem larmet kommer ifrån och vilken prioritet larmet har. All relevant information bara genom en snabbt titt på displayen. Vilket minimerar larmtröttheten och stressen och ger sjuksköterskan mer tid över till patienterna.

Ellen Österdahl, Lead Experience Designer för Ascom Myco, fortsätter:

"Vi blev ganska chockade när vi såg hur många larm som sköterskorna får och den utbredda larmtrötthet som finns bland sjuksköterskorna. Sjuksköterskor är alltid upptagna, så varje gång ett larm utlöses är de tvungna att avbryta vad de håller på med. Alla sjuksköterskor kan inte fokusera på samtliga larm som utlöses. Med Ascom Myco får sjuksköterskan informationen på ett diskret sätt. Det enda han/hon behöver göra är att snabbt titta på displayen och sedan fatta ett beslut om vad som behöver göras."

Starka administrativa funktioner

Ascom Myco är också ett värdefullt redskap för avdelningssjuksköterskan. När Ascom Myco kombineras med Ascom Unite Middleware, förbättras tillgängligheten till de kliniska systemen, så att tidskritisk information som t.ex. larm från medicinska enheter, levereras direkt till sjuksköterskans mobila enhet. I Ascom Unite finns också en inbyggd patientmodul som underlättar tilldelningen av patienter till ansvarig sjuksköterska samt möjligheten att skapa automatiska eskaleringskedjor vid larm till kollegor, om larmen inte besvaras inom en angiven tidsperiod.

En bra investering

Den robusta konstruktion i Ascom Myco klarar sjukhusmiljöns hårda fysiska och hygieniska krav och dess funktionalitet stöttar sjuksköterskans beslutshantering och prioritering. Den är mycket användarvänlig och ett bra verktyg i det dagliga arbetet.

Mwila Kapema, Product Marketer på Ascom, förklarar: "Vi har lagt ner mycket arbete på att göra Ascom Myco extremt tålig. Batteriet har betydligt längre livslängd än en vanlig smartphone, vilket gör att den fungerar även under mycket långa skift. Ascom Myco har också längre livslängd än en vanlig smartphone, vilket gör att sjukhuset får en bra avkastning på investeringen."

För mer information, besök www.ascommyco.com.

ABOUT ASCOM WIRELESS SOLUTIONS

Ascom Wireless Solutions (www.ascom.com/ws) is a leading provider of on-site wireless communications for key segments such as hospitals, elderly care, independent living, manufacturing industries, secure establishments, retail and hotels. More than 75,000 systems are installed at major companies all over the world. The company offers a broad range of voice and professional messaging solutions, creating value for customers by supporting and optimizing their Mission-Critical processes. The solutions are based on VoWiFi, IP-DECT, nurse call and paging technologies, smartly integrated into existing enterprise systems. The company has subsidiaries in 13 countries and 1,200 employees worldwide. Founded in 1955 and based in Göteborg, Sweden, Ascom Wireless Solutions is part of the Ascom Group, listed on the Swiss Stock Exchange.

Ascom Wireless Solutions
Karin Dunberg, Marketing Communications