Mellanox Technologies Ltd. Offentliggör ett definitivt avtal för att förvärva IPtronics A/S

Höghastighets analog transceiverteknologi gör portföljen för optisk sammankopplingsteknik komplett, och möjliggör nästa generations sammankopplingslösningar med 100 GB/s över hela linjen

SUNNYVALE, Kalif. & YOKNEAM, Israel--()--Mellanox® Technologies, Ltd. (NASDAQ: MLNX; TASE: MLNX), en ledande leverantör av sammankopplingslösningar i alla led för servrar och lagringssystem, tillkännagav sin avsikt att förvärva privatägda IPtronics A/S, en ledare inom konstruktion av optiska sammankopplingskomponenter för digital kommunikation. Mellanox och IPtronics har undertecknat ett definitivt avtal där Mellanox kommer att förvärva IPtronics för ett totalt kontant inköpspris på ungefär US$ 47,5 miljoner, med förbehåll för vissa justeringar. Villkoren för transaktionen har blivit enhälligt godkända både av Mellanox och IPtronics bolagsstyrelser.

Transaktionen uppskattas för närvarande avslutas under andra halvan av 2013, med förbehåll för fullföljandet av vissa avslutsförutsättningar. Mellanox förväntar sig för närvarande att transaktionen kommer att öka inkomsten för hela räkenskapsåret 2014 med ungefär 0,01 USD till 0,03 USD per andel på icke-GAAP grund. IPtronics produkter är inbäddade i Mellanox:s nuvarande lösningar. Företagsköpet av IPtronics förbättrar Mellanox:s förmåga att marknadsföra fullständiga optiska sammankopplingslösningar över hela linjen med 100 GB/s och snabbare. Med IPtronics:s höghastighetsapparatur för sändning och mottagning kan Mellanox erbjuda den kompletta teknikportfölj som behövs för att tillhandahålla kostnadseffektiva höghastighetsnät och marknadsföra nästa generations optiska anslutningsmöjlighet, som tillåter kunder till datacentraler att tillmötesgå de växande kraven på applikationer som används vid högpresterande Web 2.0, molnet, datacentra, databas, ekonomiska tjänster och lagringsmiljöer.

Strategiskt fokuserade på optiska sammankopplingar och aktiva kopparburna sammankopplingslösningar för kommunikationsmarknaden, erbjuder IPtronics flerkanalsdrivrutiner för vertikalkavitets ytemitterande laser (Vertical Cavity Surface-Emitting Laser, VCSEL), moduleringsdrivrutiner (Modulator Drivers, MD) och transimpedansförstärkare (Transimpedance Amplifiers, TIA) med avsevärt lägre strömförbrukning, större uppsättning funktioner och till lägre kostnader jämfört med befintliga lösningar på marknaden idag. Den teknologi som Mellanox kommer att förvärva i samband med transaktionen överbryggar gapet mellan optiska och elektriska gränssnitt, och gör det möjligt för systemleverantörer att övervinna de fysiska begränsningarna med att använda koppar-baserade anslutningar i höghastighetsgränssnitt och bakplan.

Mellanox förväntar sig att det föreslagna förvärvet av IPtronics ska främja dess konkurrenskraft och position som en ledande leverantör av högpresterande sammankopplingslösningar över hela linjen, för servrar och lagringssystem.

Mellanox förväntar sig att kunna etablera sitt första FoU-center i Europa på IPtronics:s nuvarande plats i Roskilde, Danmark, och att ytterligare expandera sin närvaro inom kundsupport i Europa. Vidare så avser Mellanox att behålla IPtronics:s befintliga produktsortiment för att säkerställa kontinuiteten för kunder och partners.

”Det föreslagna förvärvet av IPtronics är i högsta grad kompletterande med vårt nyligen föreslagna företagsköp av Kotura. IPtronics:s parallella optiska sammankopplingskretsar stärker fortsättningsvis vår strategi att ha en komplett lösning i alla led för sammankopplingen av servrar och lagringar”, sa Eyal Waldman, president och verkställande direktör för Mellanox Technologies. ”De nya och uppträdande Web 2.0 och moln- applikationer som påverkar vårt dagliga liv är beroende av snabb behandling av data, vilket växer exponentiellt. Mellanox:s sammankopplingar erbjuder den snabbaste och mest skalbara lösningen för att flytta data mellan servrar och mellan server och lagring, vilket möjliggör den kontinuerliga utvecklingen, användningen och expansionen av dessa applikationer. Vi förväntar oss att förvärvet av IPtronics:s teknologi och deras utvecklingsteam kommer att bättre positionera oss för att fortsätta erbjuda snabbare sammankopplingslösningar med 100 GB/s och snabbare, med högre täthet och mindre ström för en lägre kostnad. Vi välkomnar det begåvade teamet från IPtronics, och ser fram mot deras bidrag till Mellanox:s fortsatta tillväxt.”

”Detta förvärv är viktigt för bägge företagen, därför att det möjliggör sammankopplingsinnovationer för datacentraler som letar efter lösningar som flyttar data snabbare och effektivare”, sa Niels Finseth, en av grundarna och verkställande direktör hos IPtronics A/S. ”Vi är glada att få förena oss med Mellanox-teamet, och ser fram emot att få arbeta tillsammans för att driva på det förenade företagets fortsatta tillväxt.”

Det föreslagna förvärvet är föremål för vanliga avslutsvillkor, inklusive erhållande av tillämpliga lagmässiga godkännanden.

Uppkopplad konferens

Mellanox och IPtronics kommer att gemensamt genomföra en uppkopplad konferens för att diskutera Mellanox:s avtal att förvärva IPtronics, kl. 5:30 Stillahavstid, 4:e juni 2013. För att lyssna på samtalet, ring +1-785-424-1052 ungefär tio minuter före starttiden. Presentationsdiabilder tillsammans med en webbutsändning av det direktsända och arkiverade samtalet kommer att finnas på sektionen för investerar-relationer på Mellanox webbplats, på http://ir.mellanox.com.

Stödresurser:

Om IPtronics A/S

IPtronics är ett halvledarföretag utan egen tillverkning, som erbjuder nästa generations integrerade kretsar för parallella optiska sammankopplingar. Vårt kisel möjliggör moduler med låg strömförbrukning, hög täthet, stor bandbredd och låg kostnad, avsedda för branscherna datorer, datalagring och kommunikation. Företaget arbetar från sitt huvudkontor i Roskilde, Danmark, och dess verksamhet i USA, IPtronics, Inc. är baserad i Menlo Park, Kalifornien.

Gå till www.IPtronics.com för mer information.

Om Mellanox

Mellanox Technologies är en ledande leverantör av InfiniBand och Ethernet-baserade sammankopplingslösningar och tjänster i alla led för servrar och datalagring. Mellanox:s sammankopplingslösningar ökar effektiviteten hos datacentraler genom att tillhandahålla högsta genomströmning och minsta väntetid, och leverera data snabbare till applikationer och låsa upp förmågan till systemprestanda. Mellanox erbjuder ett val av snabba sammankopplingsprodukter: adaptrar, omkopplare, mjukvara, sladdar och kisel som accelererar en applikations driftstid, och maximerar affärsresultat för ett stort utbud marknader, inklusive högpresterande datoranvändning, storföretags datacentraler, Web 2.0, molnet, datalagring och ekonomiska tjänster. Mer information finns på www.mellanox.com.

Safe Harbor-deklaration under lagen om Private Securities Litigation Reform, 1995:

Detta dokument innehåller framåtblickande deklarationer inom innebörden av avsnitt 27A i Securities Act från 1933, i ändrat skick, och avsnitt 21E av Securities Exchange Act från 1934. Dessa framåtblickande deklarationer är baserade på våra nuvarande förväntningar, uppskattningar och prognoser angående vår bransch och affärsverksamhet, företagsledningens åsikter och vissa förmodanden som gjorts av oss, där allt är föremål för ändring.

Framåtblickande deklarationer kan ofta identifieras med ord som till exempel ”projekt”, ”förväntar sig”, ”förväntas,” ”avses,” ”planer,” ”förutsäger,” ”anser,” ”letar efter,” ”uppskattar,” ”kan eventuellt,” ”kommer att,” ”bör,” ”skulle,” ”kan komma att,” ”potentiellt,” ”fortsätta,” ”pågående,” liknande uttryck och variationer eller negativa former av dessa ord. Dessa framåtblickande deklarationer är inga garantier för framtida resultat, och är föremål för risker, osäkerhetsfaktorer och förmodanden som skulle kunna göra att våra faktiska resultat avviker väsentligt och ogynnsamt från de som uttrycks i någon framåtblickande deklaration.

De följande faktorerna, bland andra, skulle kunna göra att våra faktiska resultat avviker väsentligt från de som beskrivs i de framåtblickande deklarationerna: utmaningarna och kostnaderna för avslut, integrering, omstrukturering och uppnående av förväntade årliga kostnadssynergier; förmågan att behålla viktiga anställda; inverkan av den transaktion som diskuteras här på företagets faktiska ekonomiska resultat; negativ kundreaktion på det föreslagna förvärvet; marknadens anammande av det förenade företagets lösningar; den fortsatta efterfrågetillväxten av applikationer för högpresterande, vetenskaplig, databas, röst, video och molnet; den fortsatta efterfrågetillväxten för våra produkter; den fortsatta, ökade efterfrågan av branschstandards-baserad teknologi; vår förmåga att reagera på trender och utmaningar i vår affärsverksamhet och de marknader där vi arbetar; vår förmåga att förutse marknadsbehoven eller utveckla nya eller förbättrade produkter för att tillmötesgå dessa behov; graden av godkännande av våra produkter; vår förmåga att etablera och upprätthålla framgångsrika relationer med våra OEM-partners; vår förmåga att effektivt konkurrera inom vår bransch; variationer hos efterfrågan; försäljningscykler och priser för våra produkter och tjänster; vår framgång med att konvertera konstruktionsvinster till inkomstskapande produktleveranser; och, vår förmåga att skydda våra intellektuella egendomsrättigheter.

Dessutom, om IPtronics inte får erforderligt lagmässigt godkännande eller om parterna misslyckas att tillfredsställa andra villkor för avslut, kanske transaktionen inte blir fullbordad, och de förväntade fördelarna för Mellanox med det föreslagna förvärvet skulle inte förverkligas. I varje framåtblickande deklaration där Mellanox uttrycker en förväntan eller tro angående framtida resultat, är sådan förväntan eller tro uttryckt i god tro, och tros ha en rimlig grund, men det kan inte finnas någon garanti att deklarationen eller förväntningen eller tron kommer att ge resultat eller uppnås eller åstadkommas.

Slutligen och dessutom, nuvarande osäkerhet hos den globala ekonomiska miljön utgör en risk för ekonomin i sin helhet, allt eftersom affärsföretagen kan komma att skjuta upp inköp som reaktion på hårdare kreditförhållanden, vilket förändrar efterfrågan i sin helhet på våra produkter, och negativa ekonomiska nyheter. Följaktligen skulle våra resultat kunna avvika väsentligt från våra föregående resultat, på grund av dessa allmänna ekonomiska förhållanden och marknadsförhållanden, politiska händelser och andra risker och osäkerhetsfaktorer som beskrivs mer fullständigt i våra dokument som har lämnats in hos eller tillhandahållits till SEC.

Mer information om de risker, osäkerhetsfaktorer och förmodanden som skulle kunna påverka transaktionen och parternas verksamheter framgår i Mellanox:s formulär 10-K, inlämnat till SEC 25:e februari 2013 och formulär 10-Q, inlämnat till SEC 3:e maj 2013, inklusive ”Riskfaktorer”. Alla framåtblickande deklarationer i detta pressmeddelande är baserade på information som fanns tillgänglig för oss detta datum, och vi påtar oss ingen skyldighet att uppdatera dessa framåtblickande deklarationer så att de återspeglar faktiska resultat, förändringar av förmodanden eller ändringar av andra faktorer som påverkar framåtblickande information, med undantag för i sådan omfattning som erfordras av tillämpbara lagar. Om vi uppdaterar en eller fler framåtblickande deklarationer ska ingen slutsats dras att vi kommer att göra ytterligare uppdateringar med avseende på dessa eller andra framåtblickande deklarationer.

Mellanox, ConnectX, Virtual Protocol Interconnect och Voltaire är registrerade varumärken för Mellanox Technologies, Ltd. Connect-IB, Mellanox Federal Systems, MetroX, MLNX-OS, är varumärken för Mellanox Technologies, Ltd. Alla andra varumärken tillhör sina respektive innehavare.

Detta meddelandes ursprungliga källspråkstext är den officiella versionen. Översättningar tillhandahålls endast som ett stöd och skall jämföras med källspråkstexten, vilken är den enda versionen av texten som har rättslig verkan.

Mellanox Technologies, Ltd.
Press/Media-kontakt