MyHeritage.com når 800 profiler och släpper Family Graph API

Ny API plattform hjälper webbutvecklare att göra nätet till en mer familjevänlig plats.

MyHeritage.com anordnar global tävling för skapandet av den bästa familjeapplikationen

The world's largest family network (Graphic: Business Wire)

NEW YORK & LONDON & TEL AVIV, Israel--()--MyHeritage.com, världens största familjenätverk på nätet, meddelade i dag fortsatt snabb tillväxt och släpper en betaversion av sin nya Family Graph API plattform. Med nästan 60 miljoner registrerade användare, är MyHeritage.com den ledande online destinationen för familjer när det kommer till att utforska sin familjehistoria, dela speciella stunder och hålla kontakten. För att kunna hjälpa familjer att få ut det mest av sina kontakter och relationer med mobiltelefoner och webben, har MyHeritage.com gjort Family Graph API plattformen tillgänglig för webbutvecklare på www.familygraph.com i betaversion, och anordnar en tävling för skapandet för den bästa familjeapplikationen.

Snabb tillväxt

Familjer över hela världen har genererat och lagt upp ungefär 20 miljoner släktträd, 800 miljoner profiler och 125 miljoner foton på MyHeritage.com. Sidan växer för närvarande med en miljon nyregistrerade användare och 30 miljoner profiler varje månad. Varje dag skickas mer än en halv miljon födelsedagspåminnelser, och sidan är tillgänglig på 38 olika språk, vilket hjälper familjer att upptäcka nya släktingar och förfäder till en uppskattad hastighet av 20 miljoner Smart Matches™ per månad.

Family Graph API

Family Graphen är en digital representation av den stora samling information av familjerelationer i dåtid och nutid. Family Graphen API ger webbutvecklare, stora som små möjligheten att utveckla nya generationer av sociala applikationer och tjänster för webben och mobilen, men även att stärka kvalitén på existerande applikationer, och göra dem mer familjemedvetna - genom att ta till vara på den enorma mängd information om familjerelation som finns hos MyHeritage.com. Genom att ge webbutvecklare möjlighet att säkert få tillgång till Family Graph genom en ny API plattform på www.familygraph.com, kommer familjer nu kunna dra nytta av fördelarna av en rikare och personligare webb- och mobilupplevelse.

Varje hemsida eller mobilapplikation kan snabbt bli mer familjeorienterad genom att använda Family Graph API, under förutsättning att användarens har gett sitt medgivande. Det komplicerade kartläggandet av familjerelationer gör Family Graph API betydligt mer sofistikerat än de dimensionell kartläggning som kan hittas på andra sidor eller nätverk.

Ett par exempel på hur webbutvecklare kan använda sig av den nya API:

• E-handelshemsidor kan erhålla information om kommande födelsedagar och årsdagar för nära släktingar, och erbjuda snabba köp av personliga gåvor, gratulationskort till kunden.
  • Fotodelningshemsidor kan göra det möjligt för deras användare att bläddra genom tidigare osedda fotoalbum publicerade av deras släktingar.
  • Sociala nätverk kan använda Family Graph för att förse sina användare med sina familjemedlemmar som nya kontakter.
  • Familjehistoriehemsidor kan skapa informationsbroar mellan MyHeritage.com och andra familjehistorieprodukter, databaser och webbplatser, och förse användare med värdefulla Smart Matches™ från MyHeritage.com.
  • Mash-ups och andra tjänster kan formas för att ge nytt värde till användarna. Exempelvis kan mobilapplikationer ta fram information från släktträd och visa var familjemedlemmar bor på en karta. Eller skapa snabb chattkommunikation och fotodelning mellan dem.

“Över hela världen ökar familjer sitt internetanvändande med syfte att upptäcka deras ursprung, dela minnen och hålla kontakt - MyHeritage enorma tillväxt är ett bevis på det”, sa Gilad Japhet, MyHeritage.com grundare och VD. ”Vi är glada att hjälpa våra användare att uppleva en mer familjeanpassad version av deras favorit mobil och webbapplikation, genom att göra Family Graph tillgängligt för webbutvecklare. Vår Family Graph API siktar på att förbättra webbupplevelsen för familjer, på samma sätt som Facebooks Social Graph har hjälpt hemsidor och applikationer att bli mer sociala and vänmedvetna, och LinkedIns API har möjliggjort det för hemsidor att ta del av användarnas affärsförbindelser. Vi ser fram emot att se webbutvecklare låta sin kreativitet gå lös och skapa nya spännande applikationer för familjer, och förbättra befintliga tjänster.”

All användarinformation är privat och säker

All användning av någon form av familjeinformation sker med användarens medgivande. Ingen tillgång till information är möjligt utanför den egna familjen.

Tävling för webbutvecklare

För att markerna offentliggörandet av betaversionen, anordnar MyHeritage.com en tävling för webbutvecklare över hela världen, med syfte att skapa den bästa familjeorienterade applikationer av Family Graph API. Vinstpriset är 10 00 dollar och man kan lämna in sitt bidrag fram tills den första september i år. Vinnaren kommer att utses i slutet av 2011.

För att ansöka

För mer teknisk information om APIn, inklusive dokumentation och exempel på applikationer, samt för att ansöka om gratis tillgång eller att delta i tävlingen, besök www.familygraph.com.

Om MyHeritage.com

MyHeritage.com är det populäraste familjenätverket på nätet. Miljontals familjer runt om i världen njuter av att ha en privat och gratis plats för deras familjer att hålla kontakten på och dela med sig av sin släkt. MyHeritage.coms Smart Matching™ teknologi förser användare med ett spännande och innovativt sätt att hitta släktingar och utforska deras släkthistoria. Med, 800 miljoner profiler, mer än 19 miljoner släktträd, tillgängligt på 38 språk förenar MyHeritage.com familjer över hela världen. För mer information, besök www.myheritage.com.

Photos/Multimedia Gallery Available: http://www.businesswire.com/cgi-bin/mmg.cgi?eid=6835039&lang=en

MyHeritage.com
Sara Silander, Community manager