Suomen nopeimmin kasvaviin yrityksiin kuuluva Nosto on julkistanut 15 miljoonan euron rahoituspaketin vauhdittaakseen tuotekehitystä ja kansainvälistä laajentumista. Yhtiö julkisti äskettäin myös laajan yhteistyösopimuksen teknologiajätti Facebookin kanssa. Rahoituspaketti tulee Euroopan investointipankilta (EIP) joka on valinnut Noston yhdeksi Euroopan lupaavimmista startup yrityksistä.

Nosto nosti 15 miljoonan jättirahoituksen ja julkisti yhteistyön Facebookin kanssa (Photo: Business Wire)

HELSINKI--()--Lokakuussa 2013 ensimmäisen tuotteensa julkaissut SaaS-palveluntarjoaja Nosto kehittää pilvipalveluna tarjottavaa markkinointiautomaation ratkaisua verkkokaupoille. Alallaan maailman nopeimmin kasvava palvelu analysoi kävijöiden käyttäytymistä verkkokaupassa ja tarjoaa kullekin vierailijalle henkilökohtaisen ostokokemuksen. Nosto tarjoaa kauppiaille kokonaisvaltaiset työkalut verkkokaupan personointiin. Palvelun avulla kauppiaat parantavat konversiota, asiakasuskollisuutta ja verkkokaupan tuottoa tarjoamalla entistä paremman ostokokemuksen asiakkailleen. Noston ominaisuuksiin kuuluu mm. personoidut tuotesuositukset, sähköpostit ja mainokset sosiaalisissa medioissa kuten Facebook ja Instagram.

Nostolla on jo yli 25.000 asiakasta yli 100 maasta ja asiakaskuntaan kuuluu tänä päivänä useita globaaleja brändejä kuten Twinings, Jack Daniels, Everlast ja Volcom. Nostosta tuli tänä vuonna yksi harvoista teknologiajätti Facebookin globaaleista teknologiapartnereista. Yritykset työskentelevät yhteistyössä tarjoten personoituja ostoskokemuksia Facebookin ja Instagramin käyttäjille. Lisäksi Nosto on vauhdittanut globaalia kasvuaan mm. Magento Premier ja Shopify Plus kumppanuuksilla.

”Kuluttajat odottavat entistä personoidumpaa ostokokemusta monikanavaisessa ympäristössä ja olemme kehittäneet ainutlaatuisen SaaS-palvelun jonka avulla mikä tahansa verkkokauppa voi tarjota entistä osuvampia tuotesuosituksia asiakkailleen. Tämän rahoituksen avulla pystymme vauhdittamaan panostuksia tuotekehitykseen ja tutkimukseen sekä palkata lisää maailman parhaita kehittäjiä ja suunnittelijoita auttamaan missiossamme. Tulemme tuomaan uusia innovaatioita markkinoille jotka auttavat entisestään yhdistämään ihmiset oikeiden tuotteiden kanssa”, kertoo Juha Valvanne, yksi Noston perustajista.

EIP:n rahoituksella nopeutetaan Noston käynnissä olevia tuoteinnovaatio- ja tutkimusohjelmia sekä tuetaan yrityksen nopeaa laajentamista Yhdysvaltojen ja Euroopan markkinoilla. Yritys on kasvanut muutamassa vuodessa lähes sataan työntekijään maailmanlaajuisesti.

Euroopan komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen, jolla on vastuualueinaan työllisyys, kasvu, investoinnit ja kilpailukyky, sanoi: “Laajentuminen kansainvälisille markkinoille ja innovatiivisten tuotteiden kehittäminen edellyttää investointeja. Tutkimusinvestoinnit ovat olennaisessa osassa siinä, että Noston kaltaiset eurooppalaiset yritykset pystyvät pitämään kiinni asemastaan innovaation edelläkävijöinä verkkokaupassa kilpaillessaan maailmanlaajuisilla markkinoilla. Olen erittäin tyytyväinen siitä, että Euroopan strategisten investointien rahasto on tarkeässä osassa mahdollistamassa tällaisia investointeja.”

Rahoitus on peräisin Euroopan strategisten investointien rahastosta (ESIR). Yrityksen saamaa lainamuotoista rahoitusta tarjotaan vain kaikista lupaavimmille eurooppalaisille nuorille kasvuyrityksille. EIP:n lisäksi yrityksessä on useita pääomasijoittajia, kuten Wellington Partners ja Open Ocean Capital.

"Rahoitus auttaa meitä laajentamaan toimintaamme ja mahdollistaa Noston patentoidun teknologian viennin uusille markkinoille. Tulemme jatkamaan huippuluokan kykyjen rekrytointia ja investointeja sekä henkilöstöömme että tuotteemme kehitykseen. Tämä mahdollistaa jo äärimmäisen nopeasti kasvavan globaalin liiketoimintaamme kasvattamisen entistä nopeammin. Tavoitteenamme on olla maailman suurin toimija personointiteknologian alalla ", kertoo Noston toimitusjohtaja Matti Rönkkö.

Yhtiö tulee palkkaamaan lisää ohjelmistokehittäjiä Helsingissä sijaitsevan pääkonttoriinsa ja kasvattamaan myynti- ja markkinointitiimiään New Yorkissa, Lontoossa, Tukholmassa ja Berliinissä. Lisäksi Nosto avaa syksyn aikana uuden toimiston Los Angelesiin varmistaakseen yritykselle entistä tukevamman jalansijan USA:n markkinoilla.

Nosto

Nosto Solutions Oy on ohjelmistoyhtiö joka kehittää verkkokaupoille SaaS-palvelua joka muuttaa verkkokaupan asiointikokemusta dynaamisemmaksi ja personoiduksi. Palvelu analysoi kävijöiden käyttäytymistä verkkokaupassa ja tarjoaa kullekin vierailijalle henkilökohtaisen ostokokemuksen. Mihin tahansa verkkokauppaan lisättävä Nosto tarjoaa kauppiaille kokonaisvaltaiset työkalut verkkokaupan personointiin. Nosto on tällä hetkellä käytössä kansainvälisesti jo yli 25.000:ssa verkkokaupassa ja yli sadassa maassa. Toimipisteitä Nostolla on Helsingin päätoimiston lisäksi New Yorkissa, Lontoossa, Berliinissä ja Tukholmassa.

Johanna Ruuskanen
johanna.ruuskanen@nosto.com