Nederland wint twee prijzen in Global Water Award

138 projecten in 43 landen streden met elkaar om innovatieve oplossingen te vinden voor het mondiale probleem van waterschaarste

CATEGORY INNOVATIVE PROJECTS AWARD - SMALL PROJECTS 1ST PLACE ELEMENTAL WATER MAKERS, HOLLAND - (Photo: ME NewsWire)

DUBAI, Verenigde Arabische Emiraten--()--De Elemental Water Makers in Nederland en de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) wonnen de eerste plaatsen in twee deelcategorieën van een globale award die het probleem van waterschaarste aanpakt met innovatieve oplossingen. De award, onder de auspiciën van The UAE Water Aid Foundation (Suqia), omvat drie hoofdcategorieën: Innovative Projects Award (kleine en grote projecten), Innovative Research and Development Award (Nationale en internationale instituten) en de Innovative Youth Award. De twee organisaties werden respectievelijk eerste in de eerste twee categorieën.

De award ter waarde van $ 1m werd gelanceerd door zijne hoogheid Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Vicepresident van UAE, premier en staatshoofd van Dubai, om duurzame en innovatieve oplossingen aan te moedigen om waterschaarste door middel van zonne-energie op te lossen. De UAE Water Aid Foundation (Suqia) reikt de award uit onder de paraplu van Mohammed Bin Rashid Al Maktoum Global Initiatives (MBRGI).

Voor de Innovative Projects Award – kleine projecten, won het in Nederland gevestigde Elemental Water Makers de eerste prijs voor de productie van schoon drinkwater met omgekeerde osmose door middel van zonne-energie. Het project van TNO, de Nederlandse organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek ging over op solar gebaseerde ontziltingstechnologie op basis van TNO’s concept van membraandistillatie met hoge efficiëntie (Memstill®) en leverde de organisatie de eerste prijs op in de categorie Innovative Research and Development Award (nationale en internationale instituten).

Sid Vollebregt, managing director van Elemental Water Makers, merkte op: “Deze erkenning met zo’n internationale prijs geeft ons geloofwaardigheid om ons project naar een hoger plan te tillen. Waterschaarste is een wereldwijd probleem en we zijn erg blij om bij te dragen aan het vinden van oplossingen waarvan de hele mensheid profiteert.”

Paul de Krom, CEO van TNO zei: “We zijn erg trots om deze award te ontvangen die innovatie aanmoedigt op globaal niveau. We geloven dat innovatie de sleutel is voor enorme uitdagingen in samenlevingen en onze missie is om het welzijn in samenlevingen te verhogen en regeringen en bedrijven te ondersteunen om dit doel te bereiken.”

*Bron: ME NewsWire

Dubai Electricity and Water Authority