Ascom levererar integrerat system för patientanrop och personlarm till det brittiska BHR-projektet

GÖTEBORG, Sverige--()--Ascom, världsledande inom verksamhetskritiska lösningar för sjukvården och andra branscher, har valts ut som leverantörer av ett specialanpassat trådlöst och trådbundet kommunikationssystem för patienter och personal inom ramen för BHR-projektet, en total modernisering av ett av Storbritanniens högsäkerhetskomplex för psykiatrisk vård.

"Det är ett konkret bevis på vår kompetens och trovärdighet att vi får förtroendet att skapa och installera en lösning för en så krävande miljö. Bara den fysiska miljön i sig är en utmaning, med ett antal byggnader utspridda över ett stort område. Sedan tillkommer den tekniska utmaningen. För patient- och personalsäkerheten har vi kombinerat vårt unika patientanropssystem med ett trådbundet personlarmsystem. Dessutom ger lösningen en positioneringsnoggranhet på rumsnivå tack vare RTLS [Real-Time Location Service] i de 750 trådlösa Ascom i62 "Protector"-handenheterna, vilket ger en extra säkerhetsnivå för personalen”, säger Paul Lawrence, vd för Ascom UK.

Lösningen för det nya vårdkomplexet har utvecklats i nära samarbete med Kier Construction.

"Vi har samarbetat nära med Kier Major Projects och med det offentliga organ som ansvarar för projektet, West London Mental Health NHS Trust. När vi gick igenom de långsiktiga behoven inom BHR-projektet framgick det till exempel att det krävdes en mycket mer avancerad lösning än den som används för traditionell personsökning", berättar Paul Lawrence.

Lösningen för BHR inkluderar 750 handenheter, Ascom i62 "Protector, ett unikt system för patientanrop och personlarm som fungerar i alla byggnader i det nya vårdkomplexet. Alla aktiva larm integreras i ett centralt säkerhetsstyrningssystem från Cortech och hela lösningen från Ascom stöds och integreras med hjälp av 21 Ascom Unite Connectivity Manager-servrar.

"Alla lösningar och system vi installerar är verksamhetskritiska, men jag tycker inte det är någon överdrift att säga att det här projektet är speciellt i det avseendet. Här är personal- och patientsäkerheten avgörande och en kritisk faktor för den omgivande befolkningens trygghet. Vi är stolta över att Ascom är en del av BHR-projektet", avslutar Paul Lawrence.

Om Ascom

Ascom är en global leverantör av lösningar med fokus på IKT för hälso- och sjukvården och mobila lösningar för arbetsflöden. Ascoms vision är att överbrygga informationsklyftor och göra bästa möjliga beslutsunderlag tillgängliga – oberoende av tid och plats. Ascoms mission är att erbjuda verksamhetskritiska realtidslösningar för miljöer som kräver omfattande mobilitet, specialanpassade lösningar och hög tidsprecision. Bolagets unika produkter och lösningar och dess mjukvaruarkitektur gör det möjligt att integrera mobila enheter och lösningar som ger flexibla och effektiva arbetsflöden inom hälso- och sjukvården, industrin, säkerhetssektorn och detaljhandeln.

Ascom har sitt huvudkontor i Baar i Schweiz, dotterbolag i 15 länder och cirka 1 300 anställda världen över. Ascom är (ASCN) är noterad på SIX Swiss Exchange i Zürich. För mer information om Ascom – www.ascom.se.

Ascom UK
Mike Pawezowski