Stor fransk sjukhusgrupp väljer intelligent workflowlösning från Ascom

Centre Hospitalier Intercommunal Elbeuf (Photo: Business Wire)

GÖTEBORG, Sverige--()--Centre Hospitalier Intercommunal Elbeuf, Louviers och Val de Reuil (CHIELVR) – är en sammanslutning av sjukhus, kliniker och vårdhem. CHIELVR betjänar 160 000 personer och har en kapacitet på 1 000 vårdplatser i ett antal kommuner i Normandie i nordvästra Frankrike.

CHIELVR bad 2012 Ascom om hjälp med att modernisera sina informations- och kommunikationssystem. Ascom som redan 2004 tagit fram lösningar för patientkallelse åt CHIELVR, var det självklara valet även denna gång. Utmaningen 2012 var ett betydande steg framåt när det gällde omfattning och grad av komplexitet. Det skulle krävas en stegvis integrering av kliniska, tekniska och personlarmsystem via Ascoms middleware-plattform.

- Enkelt uttryckt implementerar vi en lösning för ett intelligent integrerat arbetsflöde. Det betyder att vi hjälper till att ta fram och distribuerar en mängd olika typer av verksamhetskritiska data och kommunikation till personalens mobila handenheter. Informationen prioriteras, distribueras och görs spårbar - vilket bidrar till bättre patientvård, effektivare arbetsflöde och ökad personsäkerhet, säger Cyril Dufresne, Director of Solutions på Ascom i Frankrike.

Den integrerade kommunikationslösningen för CHIELVR är uppbyggd kring Ascoms IP-DECT-system, som kombinerar IP-teknikens smidighet och låga kapitalkostnad med DECT-telefonins beprövade tillförlitlighet.

- Det här är ett viktigt, pågående projekt. Teknik som ska användas för att koppla samman patientkallelse, demensövervakning, person- och tekniska larm i en och samma lösning. Det kräver smart och flexibel teknik, säger Cyril Dufresne.

Husen talar … nu kan CHIELVR lyssna

Tekniska larm är en central del av Ascoms lösning för CHIELVR. Larm om fel på utrustning eller problem i byggnader går nu direkt till de ansvariga personernas handenheter. Detsamma gäller brand- och läckagelarm. Genom att larmen går direkt till de rätta personerna kan man vara säker på att effektiva åtgärder sätts in utan onödiga dröjsmål.

- Den nya kommunikationslösningen kopplar samman alla våra team och ger intelligent hantering av kritisk information. Det gör hela vår organisation starkare. Det blir säkrare och bekvämare för patienterna, samt att vårdpersonal och teknisk personal får kortare svars- och restider, säger chefen för CHIELVRs tekniska tjänst.

En annan viktig faktor i helhetslösningen är spårbarhet. Alla kallelser från patient och boende loggas nu automatiskt med information om lokalisering och varaktighet. Det ger CHIELVR både värdefulla data för analys och dokumentation av utförd vård.

- Dokumentationen blir allt viktigare på dagens sjukhus. Den är en trygghet för patienternas anhöriga genom att den visar att deras närstående får rätt vård, säger Cyril Dufresne hos Ascom France.

CHIELVR använder ungefär 600 Ascom IP-DECT-handenheter. Den tekniska supportpersonalens enheter uppgraderas nu till Ascom d41 medan vårdpersonalen får Ascom d81. Lösningen innehåller även specialanpassade diskreta minisändare som bärs som runt halsen av Alzheimerpatienter och andra patienter som har svårt att orientera sig.

- Med den nya lösningen har vi uppnått några av CHIELVRs viktigaste mål. Vi har gett personal och patienter tillgång till nya tjänster. Arbetsflödet har blivit mer effektivt. Tillgången till information är bättre. Vårdpersonalen kan agera snabbare på anrop och kommunikation och samarbete mellan vårdteamen har blivit bättre. Säkerheten har blivit bättre för personalen, i synnerhet för dem som arbetar ensamma. Och CHIELVR har fått bättre möjligheter att samla in och analysera viktiga data, sammanfattar Cyril Dufresne

Om Ascom

Ascom är en global leverantör av lösningar med fokus på IKT för hälso- och sjukvården och mobila lösningar för arbetsflöden. Ascoms vision är att överbrygga informationsklyftor och göra bästa möjliga beslutsunderlag tillgängliga – oberoende av tid och plats. Ascoms mission är att erbjuda verksamhetskritiska realtidslösningar för miljöer som kräver omfattande mobilitet, specialanpassade lösningar och hög tidsprecision. Bolagets unika produkter och lösningar och dess mjukvaruarkitektur gör det möjligt att integrera mobila enheter och lösningar som ger flexibla och effektiva arbetsflöden inom hälso- och sjukvården, industrin, säkerhetssektorn och detaljhandeln.

Ascom har sitt huvudkontor i Baar i Schweiz, dotterbolag i 15 länder och cirka 1 300 anställda världen över. Ascom (ASCN) är noterad på SIX Swiss Exchange i Zürich. För mer information om Ascom – www.ascom.se.

Ascom France
Celine Costantini