BREXIT: Onzekerheid alom; IFAC onderkent de problemen waarmee we te maken gaan krijgen, en roept opnieuw op tot wereldwijde samenwerking om een sterke en duurzame wereldeconomie te ondersteunen

NEW YORK--()--De uitkomst van het Engelse referendum over Europa heeft veel mensen verrast; kapitaalmarkten hebben negatief gereageerd, en we kunnen ervan uitgaan dat ze op de korte termijn onzeker blijven reageren.

Het proces van uittreden zou best wel eens veel tijd in beslag kunnen nemen en moeizaam kunnen verlopen, wel een aantal jaren, en een eventueel domino-effect in Europa is moeilijk te voorspellen.

“Het is duidelijk dat het Verenigd Koninkrijk, Europa en veel andere delen van de wereld in een periode van grote onzekerheid zullen moeten functioneren. De bedrijfstak accountancy gaat een belangrijke rol spelen bij het oplossen van de talloze problemen,” stelt Fayezul Choudhury, de CEO van IFAC.

IFAC erkent dat de gevolgen van deze problemen diepgaand zullen zijn:

• voor bedrijven die kortetermijnrisico's willen aanpakken en nadenken over hun plannen voor de langere termijn;
  • voor regelgevers als ze de implicaties van recente ontwikkelingen op een al complexe en gefragmenteerde regelgeving leggen;
  • voor kapitaalmarkten omdat ze terug willen naar stabiliteit en een ordelijke proces; en
  • voor regeringen als ze het overheidsbeleid uitlijnen, met name waar het het hardst aankomt, zoals de belastingen.

IFAC heeft consequent gepleit voor de urgentie van wereldwijde samenwerking en coördinatie, en gewezen op de noodzaak dat regeringen samenwerken ter ondersteuning van een sterke en duurzame mondiale economie. Samenwerking op het gebied van regelgeving en consistentie, beter financieel beheer en transparantie in de publieke sector, de toepassing en gebruik van wereldwijd geaccepteerde, hoogwaardige standaarden, en toewijding om samen te werken om de belastingproblematiek op te lossen, zijn van fundamenteel belang voor het vinden van oplossingen en het behalen van resultaten die iedereen in de samenleving ten goede komen.

“IFAC heeft altijd benadrukt dat regeringen, bedrijven en de regelgevers in de hele wereld moeten samenwerken om de problemen op te lossen waarmee onze onderling verbonden financiële markten en economieën worden geconfronteerd,” stelt met dhr. Choudhury. "De Brexit maakt deze gezamenlijk aanpak nog urgenter, en de wereldwijde bedrijfstak accountancy moet worden betrokken om zijn ervaring en expertise in te brengen inde vele gebieden die moeten worden aangepakt.”

Over IFAC®

IFAC is de wereldwijde organisatie voor de beroepsgroep accountancy die zich richt op het dienen van het algemeen belang door het beroep te versterken en bij te dragen tot de ontwikkeling van een sterke internationale economie. Ze telt meer dan 175 leden en partners in meer dan 130 landen en jurisdicties, en vertegenwoordigt bijna 3 miljoen accountants in openbare beroepen, onderwijs, overheid en handel.

Laura Wilker
laurawilker@ifac.org

Release Summary

BREXIT: Uncertainty Abounds; IFAC Recognizes Challenges Ahead, Renews Calls for Global Cooperation to Support Strong, Sustainable Global Economy