Internationaal erkende onderzoeker volksgezondheid en academisch leider Claire E. Sterk benoemd tot nieuwe rector Emory University

(Photo: Business Wire)

ATLANTA--()--De Emory University Board of Trustees heeft vandaag bekend gemaakt dat Claire E. Sterk, provoost en uitvoerend vicepresident voor academische aangelegenheden bij Emory, is verkozen tot 20e rector van de universiteit. Ze werd met unanieme stemmen door de trustees gekozen tijdens de vergadering in Atlanta.

Sterk is lid van de Emory-gemeenschap sinds 1995, toen ze werd benoemd voor de faculteit van de Rollins School voor Volksgezondheid. Tijdens haar periode bij Emory was ze Charles Howard Candler Professor voor Volksgezondheid, hoofd van de afdeling voor gedragswetenschappen en gezondheidseducatie, associate decaan voor onderzoek en senior vice-provoost voor academische aangelegenheden. Ze werd benoemd tot provoost en uitvoerend vice-president voor academische aangelegenheden in 2013.

Sterk zal aantreden op 1 september. Ze zal James W. Wagner opvolgen, die in september 2015 bekend heeft gemaakt dat hij eind 2016, na 13 jaar als rector, met pensioen gaat.

“Claire Sterk is een leider vol zelfvertrouwen, een goede academische administrator, en een gerespecteerde onderzoekster”, zei John Morgan, hoofd van het Emory University Board of Trustees en hoofd van de Presidential Selection Committee. “Ze heeft uitstekende kennis en begrip van Emory en is enthousiast over het inzetten van de kracht en assets van Emory voor het verbeteren van de wereldwijde reputatie en reikwijdte.”

Sterk was de unanieme keuze voorgesteld aan het Board of Trustees door een Presidential Selection Committee met 15 leden die de laatste zes maanden heeft gewijd aan een intensieve nationale en internationale zoektocht.

“Ik ben de trustees zeer erkentelijk voor deze buitengewone gelegenheid om te dienen als de rector van Emory”, zei Sterk. “Emory heeft zijn plaats onder de beste onderzoeksuniversiteiten ter wereld verdiend, en is bekend voor zijn bachelor, master, en opleidingen voor professionals; Emory's leiderschap in onderzoek en wetenschap in alle disciplines; en een ongeëvenaarde cultuur van innovatie en samenwerking. Ik kijk uit naar de samenwerking met alle leden van de Emory-gemeenschap om een gezamenlijke visie voor toekomstig succes te ontwikkelen.”

Sterk is de eerste vrouwelijke rector van Emory. Ze is geboren in Nederland, waar ze haar Ph.D in sociologie behaalde aan de Erasmus-universiteit in Rotterdam en haar doctoraal in medische antropologie aan de Universiteit Utrecht.

Bij Emory heeft Sterk benoemingen gehad in antropologie, sociologie en vrouwen-, gender- en seksualiteitsstudies. Haar primaire onderzoeksinteresses zijn verslaving, geestelijke gezondheid en HIV/aids, met de nadruk op gemeenschapsgebaseerde interventies. Ze is een vooraanstaand internationaal wetenschapper op het gebied van volksgezondheid en antropologie en de auteur van drie boeken en meer dan 100 artikelen en boekhoofdstukken.

Naast haar medewerking aan talrijke redactieraden, heeft Sterk verschillende professionele leidinggevende functies bekleed, waaronder voorzitter van de sectie Alcohol, drugs en tabak van de American Sociological Association en een raadslid van de Society for Applied Anthropology.

Sterk’s echtgenoot en onderzoekspartner, Kirk Elifson, is lid van de faculteit van de Rollins School of Public Health. Samen ebben ze meer dan $ 33 miljoen aan externe onderzoeksfondsen voor Emory geworven.

Emory University (http://www.emory.edu) staat bekend om zijn veeleisende academici, uitstekende bachelor, goed aangeschreven opleidingen voor professionals en vooraanstaande onderzoeksfaciliteiten. Emory bestaat uit negen academische afdelingen evenals The Carter Center, de Yerkes National Primate Research Center, de Michael C. Carlos Museum, en Emory Healthcare, het grootste en meest volledige gezondheidszorgsysteem in Georgia.

Emory University
Nancy Seideman, 404-727-0640