Verschuiving naar kwalitatief hoogwaardige inventaris stuwt advertentie-uitgaven in besloten marktplaats voor mobiel in vierde kwartaal

REDWOOD CITY, Calif.--()--Pubmatic, het softwarebedrijf in marketingautomatisering voor uitgevers, heeft vandaag bekendgemaakt dat zijn vierdekwartaalrapport Quarterly Mobile Index (QMI) uitwijst dat adverteerders hun uitgaven richten op reclame-inventaris van hogere kwaliteit, voornamelijk via transparantere besloten marktplaatsen (PMP’s) voor mobiel. Grote spelers uit de branche roeien verdachte impressies tot de wortel uit. Daarnaast krijgen hoogwaardige uitgevers meer betaald voor hun inventaris en genereren ze meer inkomsten met mobiele advertenties. Dit leidt uiteindelijk tot het dichten van de kloof tussen de uitgaven voor mobiele advertenties en de consumptie van mobiele media.

PubMatics rapport over het vierde kwartaal van 2015 toont aan dat adverteerders voor grote merken die mobiele consumenten met tijdige en relevante boodschappen willen bereiken, meer gebruik maken van besloten marktplaatsen voor mobiel, zoals het geval was tijdens de feestdagen van 2015. Waar consumenten hun smartphones en tablets pakten om cadeaus te zoeken en te kopen, groeide het aantal via een mobiele PMP verkochte, verzilverde impressies tussen de kwartaalstart en 27 november (Black Friday) met 45 procent. In de detailhandel en technologie groeide het PMP-volume in dezelfde periode zelfs nog harder, met respectievelijk 106 procent en 285 procent. De marktmogelijkheden van PMP’s zijn aanzienlijk. Zo schat eMarketer dat reclame-uitgaven in PMP’s dit jaar oplopen tot 3,65 miljard dollar, tegen 80 miljoen dollar in 2013. In internationaal opzicht voorspelt MAGNA Global dat programmatische uitgaven, waaronder open biedingen, PMP en gegarandeerd automatisch vallen, in 2019 oplopen tot 37 miljard dollar.

Global Press Contact:
PubMatic