Global Payments en CaixaBank hebben joint venture met Erste Group Bank aangekondigd voor Centraal- en Oost-Europa

ATLANTA en BARCELONA, Spanje en WENEN--()--Global Payments Inc. (NYSE: GPN), CaixaBank, Spanje's grootste bank wat betreft marktaandeel, een vooraanstaand wereldwijd leverancier van betaaltechnologiediensten en Erste Group Bank AG, een vooraanstaand financieel dienstverlener in Centraal- en Oost-Europa (CEE) hebben vandaag een overeenkomst bekendgemaakt voor het oprichten van een joint venture voor het verlenen van financierings- en betaaldiensten in drie centrale locaties in Centraal- en Oost-Europa: Tsjechië, Slowakije en Roemenië.

Erste Group Bank, met hoofdvestiging in Wenen, is één van de grootste financiële instellingen in het oostelijk deel van de EU. Vanaf de oprichting in 1819 heeft Erste Group als eerste spaarbank in Centraal-Europa een zakelijke strategie gevolgd die op de echte economie was gefocused. Erste Group heeft met meer dan 2.800 filialen in 7 landen en 16,2 miljoen klanten een grote voetafdruk als bank voor iedereen.

CaixaBank is wereldwijd een leider wat betreft technologische innovatie en is pionier op het gebied van nieuwe betaalsystemen. De bank is door Euromoney in 2014 en 2013 als meest innovatieve uitgeroepen en heeft recent bij de 2014 Global Banking Innovation Awards, georganiseerd door het Bank Administration Institute en Finacle, de eervolle titel Innovative Spirit in Banking gewonnen. CaixaBank is een strategische partner van Global Payments in Spanje en Brazilië en van Erste in de gehele CEE-markt.

“Wij zijn verheugd om in dit partnership met CaixaBank en Erste Group in te kunnen stappen,” aldus Jeff Sloan, Chief Executive Officer van Global Payments. “De joint venture stelt ons in staat onze directe distributievoetafdruk in Europa uit te breiden met vooraanstaande financiële partners, onze mogelijkheden te katalyseren om multinationale klanten in de gehele gemeenschappelijk Europese betalingsregio te bedienen en ons mondiale product- en service-aanbod aan de zakelijke klanten van Erste Group Bank op een hoger plan te brengen. De partnership positioneert onze Europese activiteiten voor een versnelde groei op een gunstig moment in Europa.”

“Met deze joint venture zal CaixaBank haar internationale vertegenwoordiging versterken door twee van haar sterkste punten aan te wenden: haar vermogen tot technologische innovatie, waarvoor de bank internationale erkenning heeft verdiend, en samenwerking met internationale partners als Global Payments en Erste Group Bank,” aldus Gonzalo Gortázar, Chief Executive Officer van CaixaBank.

“Onze klanten verwachten van hun financieringsbank innovatieve technologie, betere servicebeschikbaarheid, verlaagde transactiekosten en informatiemanagement van topklasse. Door de krachten te bundelen met twee sterke expertbedrijven in dit veld zullen wij de focus op onze financieringsactiviteiten versterken en de kwalitatieve service die we aan handelaren overal in Centraal- en Oost-Europa leveren verder upgraden. De deal vertegenwoordigt een belangrijke stap voor Erste Group in de CEE en we verwachten dat het zal leiden tot verdere groei in onze betalingsactiviteiten,” lichtte Peter Bosek, Erste Group Board Member verantwoordelijk voor retailbanking toe.

Global Payments en CaixaBank zullen € 30 miljoen in contanten betalen om een meerderheidsbelang van 51 procent in de venture te verkrijgen. Erste Group zal haar bestaande zakelijke financieringsactiviteiten in alle drie landen aan de joint venture bijdragen en zal een belang van 49 procent behouden. De transactie wordt naar verwachting in de tweede helft van het fiscale jaar 2016 gesloten, afhankelijk van goedkeuring van regelgevende instanties en het voldoen aan gebruikelijke sluitingsvoorwaarden.

Global Payments verwacht niet dat de joint venture een wezenlijke invloed heeft op de winst per aandeel of kapitaalplannen van het bedrijf in het fiscaal jaar 2016. Global Payments zal na het afsluiten aanvullende financiële informatie verschaffen over de joint venture.

Over Global Payments

Global Payments Inc. (NYSE: GPN) is een wereldwijd toonaangevende aanbieder van diensten voor betaaltechnologieën, die innovatieve oplossingen levert op basis van wereldwijde klantbehoeften. Met onze samenwerkingsverbanden, technologieën en het kennisniveau van onze medewerkers kunnen wij een breed aanbod aan producten en diensten leveren, waarmee onze klanten alle betaalmogelijkheden kunnen accepteren via een reeks distributiekanalen in vele markten over de hele wereld.

Met het hoofdkantoor in Atlanta, Georgia en 4.300 werknemers wereldwijd is Global Payments een Fortune 1000-bedrijf, met handelaren en partners in 29 landen in Noord-Amerika, Europa, de regio Azië-Pacific en Brazilië. Voor meer informatie over de service van Global Payments. Gedreven. Voor handelsmerk en onze technologieën ga naar: www.globalpaymentsinc.com.

Over CaixaBank

CaixaBank is Spanje's belangrijkste bank wat betreft marktaandeel en is één van de 10 grootste banken in de Eurozone wat betreft marktkapitalisatie. CaixaBank’s activitieten omspannen Spaans bankieren voor particulieren en verzekeren, internationaal bankieren en industriële en vastgoedactiva. Het startpunt van de bank gaat meer dan 100 jaar terug. “La Caixa” Banking Foundation heeft een meerderheidsdeelneming. CaixaBank heeft, met Isidro Fainé als Chairman en Gonzalo Gortázar als CEO, de grootste klantenbasis in Spanje (14 miljoen klanten in maart 2015); € 293 miljard in klantenfinancieringen en € 212 miljard in leningen aan klanten. De bank heeft het grootste marktaandeel in Spanje, met 5.438 filialen en met een aantal van 9.683 het grootste netwerk van geldautomaten.

In Spanje heeft CaixaBank meer dan 14 miljoen kaarten in circulatie en een marktaandeel van 22,7%. CaixaBank was de eerste bank in Spanje die contactloze betaaltechnologie introduceerde, met nu meer dan 4 miljoen contactloze kaarten in circulatie en meer dan 200.000 contactloosklare verkooppunten.

Daarnaast is CaixaBank met haar sterke positie leidend wat betreft onlinebankieren, met 4,5 miljoen actieve klanten en in mobielbankieren met 2,5 miljoen actieve klanten, wat 22% van alle mobiele banktransacties uitmaakt. De bank heeft ook 70 applicaties beschikbaar die meer dan 11 miljoen keer zijn gedownload.

Over Erste Group Bank

Erste Group is de belangrijkste financiële dienstverlener in het oostelijk deel van de Europese Unie (EU). Circa 46.000 werknemers bedienen 16,2 miljoen klanten in 2.700 filialen in 7 landen (Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije, Roemenië, Hongarije, Kroatië, Servië). De bank heeft meer dan 11 miljoen actieve betaalkaarten in gebruik over geheel Oostenrijk en Centraal- en Oost-Europa en het registreerde in 2014 meer dan 123 miljoen transacties, vergeleken met het voorgaande jaar een viervoudige toename in het aantal uitgevoerde contactloze transacties. Vanaf het eerste kwartaal van 2015 postte Erste Group een nettowinst van EUR 225,8 miljoen en activa van in totaal EUR 202,6 miljard. De core tier-1-ratio (Basel III phased-in) stond op 10,5%.

Global Payments Inc.
Contactpersoon voor investeerders