Ascom: grootste gevangenis van Denemarken zorgt voor meer veiligheid voor personeel

Vestre Fængsel gaat over op een modern IP-gebaseerd systeem van Ascom Wireless Solutions

GÖTEBURG, Zweden--()--Met een investering van 6,5 miljoen Deense Kroon zullen de werkdagen voor het personeel in Vestre Fængsel er nu veiliger uitzien. De pager-oplossing uit de jaren 90 maakt plaats voor een IP-gebaseerd persoonlijk communicatiesysteem dat de werknemers altijd bij zich zullen dragen ter beperking van de inspanningen in kritische situaties.

De grootste penitentiare inrichting in Denemarken gaat over op draadloze technologie. Vanaf nu heeft het personeel in Vestre Fængsel slechts een draadloze handset op zak. Deze apparatuur combineert communicatie, persoonlijke veiligheid en positioneringstechnologie in geval van overvallen of bedreigende situaties. Het tot dusverre gebruikte pagingsysteem maakt plaats voor een oplossing met meer veiligheids- en communicatiefuncties, waarbij het personeel grotere zekerheid geboden wordt.

Het nieuwe IP-gebaseerde persoonlijke veiligheidssysteem wordt geleverd door Ascom Wireless Solutions. De waarde van het contract is 6,5 miljoen Deense kroon en het is onderdeel van de raamwerkovereenkomst die Ascom in 2009 gesloten heeft met de Deense gevangenisautoriteit Kriminalforsorgen. De overeenkomst heeft een waarde van 45 miljoen Deense kroon en omvat nieuwe persoonlijke veiligheids- en communicatiesystemen voor alle gevangenissen en strafinrichtingen in Denemarken. Vijf gevangenissen en 36 strafinrichtingen zijn al uitgerust met de draadloze communicatiesystemen van Ascom Wireless Solutions en het is nu de beurt van Vestre Fængsel.

Vestre Fængsel is het grootste enkelvoudige project binnen de raamwerkovereenkomst. Ongeveer 600 werknemers zullen de specifiek ontworpen Ascom d81 handsets gaan gebruiken.

– De gevangenissen en strafinrichtingen uitgerust met het systeem van Ascom Wireless Solutions hebben ons heel positieve feedback gegeven. Voor het personeel in Vestre Fængsel is dit een belangrijke stap voorwaarts. Dit systeem is gebruikersvriendelijker met een nauwkeurigere positionering. Het is van groot belang dat het personeel over moderne en efficiënte alarm- en communicatieapparatuur beschikt, zodat ze hun taken kunnen coördineren terwijl ze in beweging zijn en elkaar snel kunnen helpen als er zich een bedreigende situatie voordoet. De draadloze IP-DECT technologie is zeer geschikt voor het bieden van deze specifieke functionaliteit, aldus Otto Nielsen, Chief Technical Officer bij de gevangenisautoriteit in Denemarken, Kriminalforsorgen.

In Vestre Fængsel kunnen 430 gevangenen ondergebracht worden, van wie er velen zware misdadigers zijn. Een van de onderdelen van dit nieuwe systeem is een gezelschapsfunctie die constant volgt waar een persoon zich bevindt in een noodsituatie. Als iemand in gevaar bijvoorbeeld zich van de ene naar de andere verdieping begeeft, worden er constant updates over zijn locatie naar het hulpverlenende personeel gestuurd.

Een ander voordeel is dat deze positioneringstechnologie op radio is gebaseerd, en niet zoals vroeger op infrarood straling. Met de infrarode technologie moest de alarmapparatuur zichtbaar gedragen worden.

- Het Vestre Fængsel-contract bewijst opnieuw dat Ascom Wireless Solutions een steeds groter marktaandeel in de publieke sector aan het opbouwen is. Onze oplossingen garanderen meer veiligheid en verbeteren de productiviteit en communicatie voor het gevangenispersoneel, zodat zij hun belangrijke werk op efficiëntere en veiligere wijze kunnen uitvoeren, verklaart Dennis Anderson, Vice President Global Sales bij Ascom Wireless Solutions.

- Vestre Fængsel zal nu beschikken over een krachtige communicatieoplossing met een veel grotere capaciteit dan voorheen. Dit is belangrijk, want veel coördinatie gebeurt telefonisch. Het is een toekomstbestendige oplossing die betrouwbaarder is en een aantal voordelen biedt in termen van eenvoudiger beheer en lagere kosten. Het combineren van veiligheid en communicatie in alle Deense gevangenissen en strafinrichtingen door middel van een unieke oplossing die centraal bewaakt en onderhouden wordt, is zowel effectiever als goedkoper, geeft Otto Nielsen, CTO bij Kriminalforsorgen, te kennen.

OVER ASCOM

OVER ASCOM WIRELESS SOLUTIONS

Ascom Wireless Solutions (www.ascom.com/ws) is een vooraanstaande leverancier van on-site draadloze communicatie voor belangrijke segmenten als ziekenhuizen, ouderenzorg, zelfstandig wonen, productie-industrieën, beveiligde omgevingen, detailhandel en hotels Er zijn meer dan 75.000 systemen van het bedrijf geïnstalleerd bij grote bedrijven over de hele wereld. Het bedrijf biedt een breed scala aan oplossingen die zijn gebaseerd op spraak of professioneel berichtenverkeer, en die toegevoegde waarde hebben voor klanten dankzij de ondersteuning en optimalisatie van hun bedrijfskritische processen. De oplossingen zijn gebaseerd op de technologieën VoWiFi, IP-DECT, verpleegoproepsystemen en paging, op intelligente wijze geïntegreerd in bestaande bedrijfssystemen via Ascom Unite. Het bedrijf beschikt over dochterondernemingen in 11 landen en heeft wereldwijd 1.200 werknemers in dienst. Ascom Wireless Solutions, opgericht in 1955 en gevestigd in het Zweedse Göteborg, is onderdeel van de Ascom Group, genoteerd aan de Zwitserse effectenbeurs (ASCN:SIX).

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

Ascom Wireless Solutions
Anne Thingvall