MyHeritage köper Geni.com och får 25 miljoner dollar i ny investeringsrunda

Släktnätverket köper rivalen & avancerar internationell expansion med nya investeringar

LOS ANGELES & PROVO, Utah & TEL AVIV, Israel--()--MyHeritage, det populära släktnätverket på nätet, meddelar i dag att man har förvärvat långtidsrivalen Geni.com och mottagit 25 miljoner dollar i ny finansieringsrunda från Bessemer Venture Partners (BVP). De befintliga investerarna Index Ventures och Accel Partners är även delaktiga. Geni.coms grundare David Sacks och BVP Partners Adam Fisher ansluter sig till MyHeritages styrelse.

Förvärvet stärker MyHeritages position som en global spelare på den släkthistoriska marknaden och accelererar visionen att hjälpa familjer över hela världen att bygga och dela deras arv på nätet. Förvärvet av Geni.com är MyHeritages åttonde och största förvärv sedan företagets webblansering 2005. Nätverket har nu 72 miljoner registrerade användare, 1,5 miljarder profiler och 27 miljoner släktträd, innehållande varierande internationellt släkthistoriskt material.

Den nya rundan av investeringar kommer MyHeritage att använda för att utöka sina släkthistoriska tjänster och expandera sin kommersiella verksamhet världen över. Förutom att införskaffa betydande europeiska register och påbörja ett crowdsourcing-projekt, gör investeringarna det möjligt för MyHeritage att utforska ytterligare företagsförvärvsmöjligheter och utöka sin internationella marknadsföring. Med den senaste investeringen är den totala investeringssumman nu uppe i 49 miljoner amerikanska dollar.

“Att utforska ens släkts förflutna är både en tidlös och universell hobby, som avnjuts av hundratals miljoner människor runt om i världen, inklusive mig själv. Mitt egna träd är nu upp i över 2 500 personer.”, säger BVP Partners Adam Fisher. ”Den freemium-modell som MyHeritage/Geni använder, gör inte bara släkthistoria lättillgängligare, men understryker även vikten av användargenererad data till själva produktutbudet, som växer för varje dag. Som ledare på den internationella marknaden och med en aggressiv expansionsplan, ser vi ett enormt värde i deras abonnemangsverksamhet och ser fram emot att samarbeta med Gilad och hans team.”

“Dagens nyhet är en stor vändpunkt för den släkthistoriska industrin, och ger oss betydande nya resurser att utöka vår marknadsledande position och ge nytt värde till familjer världen över”, säger MyHeritages grundare och vd Gilad Japhet. ”Geni.com är väletablerat som ett innovativt och socialt varumärke och är därför ett naturligt tillskott till MyHeritage och tillsammans ser vi fram emot att ta släkthistoria till nya höjder. Under de senaste åren har våra engagerade medarbetare gjort det möjligt för MyHeritage att gå från ett nystartat företag, till ett framgångsrikt dynamiskt och globalt företag. Med betydande nya medel, imponerande nya talanger från Geni.com och nya medlemmar av världsklass i vår styrelse, ser vi fram emot att uppnå vår potential och nå vårt mål att föra släkthistoria till massorna.”

Geni.com grundades 2007 och är känt som en pionjär inom samverkande släktforskning med fokus på att skapa världsträdet och har ett stort antal användare i USA. Geni.com kommer att fortsätta att drivas som ett separat varumärke med hemvist i Kalifornien, vilket även kommer att verka som MyHeritages viktigaste tekniska nav i USA, vid sidan av vårt kontor i Utah. Geni.coms hela personalstyrka kommer att ansluta sig till MyHeritage-teamet.

MyHeritages och Geni.coms tjänster kommer inledningsvis att köras fristående från varandra. MyHeritage planerar att ge respektive användare valet att släktforska tillsammans genom att skapa tvåvägsinformationsflöde mellan sidorna, vilket kommer underlätta nya släktupptäckter och ge större värde för användare av båda tjänsterna.

Användare från båda sidorna kommer att kunna upptäcka försvunna släktingar och göra nya släktkopplingar via MyHeritages Smart Mactching™ teknologi, som finner matchningar mellan släktträd. För att ge Geni.coms användares mer värde, kommer MyHeritage att lägga till den nylanserade Record Matching™ teknologin, som matchar historiska dokument, såsom födelse-, döds-, folkräknings- och invandringsdokument, till individer i Geni.coms släktträd. Geni.coms användare kommer att kunna avnjuta erbjudanden från MyHeritage, inklusive DNA-kit för genetisk släktforskning.

David Sacks, Geni.coms grundare, är en erkänd entreprenör, nu senast som grundare och vd för Yammer (såld till Microsoft i juni 2012 för 1,2 miljarder dollar), han får en plats i styrelsen. Davids insats som en visionär inom det släkthistoriska fältet, i kombination med ett skarpt öga för produkter, gör honom till ett strategiskt tillägg i MyHeritages ledning.

“Vad vi har lärt oss under åren när vi byggt Geni, är att det finns tre viktiga tillgångar som kunder vill ha: dokument, privata träd och världsträdet. Den här överenskommelsen skapar ett komplett erbjudande i släktforskningssfären. Tillsammans med MyHeritage, ser vi fram emot att fortsätta Genis uppdrag att koppla samman hela mänskligheten i ett enda släktträd.”, säger Genis.coms grundare David Sacks.

Om MyHeritage

MyHeritage är ett släktnätverk som hjälper miljontals familjer världen över att upptäcka och dela deras arv på nätet. Som pionjärer att göra släkthistoria till en gemensam upplevelse för hela familjen, ger MyHeritage sina användare en unik blandning av innovativa sociala verktyg och ett enormt bibliotek av historiskt innehåll. Hemsidan finns tillgänglig på 38 olika språk. För mer information besök: www.myheritage.se

Om Geni

Geni är en social nätverkstjänst för släktforskare av olika slag som arbetar tillsammans för att skapa ett enda världsträd. Medlemmar kan bjuda in släktingar att hjälpa dem att bygga sitt egna släktträd genom att lägga till information, dokument, bilder och videoklipp. De kan därefter upptäcka hur de är släkt med kändisar, historiska personligheter och andra medlemmar av världsträdet. Företaget grundades av David Sacks, PayPals första vice vd och grundare av Yammer Inc. www.geni.com

Om Bessemer Venture Partners

Bessemer Venture Partners (BVP) är ett globalt riskkapitalbolag med kontor i Silicon Valley, Cambridge, Mass., New York, Mumbai och Herzliya, Israel. BVP leverarar riskkapital till en rad olika branscher, platser och stadier av ett företags tillväxt. BVP har hjälpt till att skapa och stödja företag som Staples, Skype, VeriSign, Yelp, LinkedIn och Pinterest igenom svåra ekonomiska tider. Över 100 BVP-finansierade företag är börsnoterade i Nordamerika, Europa och Asien. www.bvp.com

Om Index Ventures

Index Ventures är ett ledande globalt riskapitalbolag som aktivt investerar i teknik och bioteknik sedan 1996. Från sina kontor i Genève, London och San Francisco upptäcker och stödjer Index Ventures de mest entreprenöriella företag när de vill expandera globalt. För mer information om deras investeringar, från frö till tillväxt, vänligen besök www.indexventures.com.

Om Accel Partners

Accel Partners grundades 1983 och har en lång tradition av samarbete med framstående entreprenörer och ledningsgrupper för att skapa världsledande företag. I dag investerar Accel globalt med hjälp av dedikerade medarbetare och marknadsspecifika strategier för den lokala marknaden, med kontor i Palo Alto, London, New York City och Bangalore, liksom Kina via samarbetet med IDG-Accel. Accel har investerat i över 500 bolag, varav många har definierat sitt fält, dessa inkludera Angry Birds (Rovio), comScore, Facebook, Groupon, Kayak, Playfish, QlikTech, Spotify och Wonga. För mer information, besök Accel Partners hemsida www.accel.com eller hitta oss på Facebook www.facebook.com/accel

Sara Silander, Nordenansvarig
Telefon: 08-55 92 12 02