The Nature Conservancy en wereldwijde partners komen bijeen om te spreken over het verbeteren van beschermde zeegebieden bij de VN-oceanenconferentie met ondersteuning van Mary Kay Inc.

Nu minder dan 3% van de oceaan effectief beschermd is, roepen belanghebbenden op tot versterking van de wereldwijde inspanningen om ten minste 30% van onze oceaan te beschermen, met een focus op verbetering van het beheer van bestaande gebieden in plaats van op het bevorderen van de instelling van nieuwe bescherming.

The Nature Conservancy logo (Logo: The Nature Conservancy)

DALLAS, VS--()--De VN-oceanenconferentie 2022 vond plaats in Lissabon, Portugal, van 27 juni tot 1 juli en bracht meer dan 5000 deelnemers bijeen, waaronder wereldleiders, ondernemers, jongeren, influencers en wetenschappers. De conferentie had tot doel deze belanghebbenden te faciliteren bij het vinden van door wetenschap gestuurde innovaties en oplossingen om te reageren op een multidimensionale oceaancrisis gestuurd door klimaatverandering, overbevissing, verlies van leefgebieden en vervuiling.

The Nature Conservancy (TNC) heeft met ondersteuning van Mary Kay Inc. een evenement georganiseerd in samenwerking met het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (United Nations Environment Programme, UNEP), de overheid van Ecuador, de Jocotoco Foundation, de Charles Darwin Foundation voor de Galapagoseilanden, Re:wild en het Marine Conservation Institute.

De TNC en het UNEP zaten het evenement voor, waarbij ze de aandacht vestigden op het cruciale belang van het beschermen van Marine Protected Areas (MPA's) van kwaliteit door het verbeteren van bestuur, effectief beheer en klimaatherstellingsvermogen en de belangrijke rol die gemeenschappen, NGO's, overheden, filantropie, de private sector en samenwerkingen tussen sectoren spelen in effectieve MPA's.

Het evenement onderscheidde zich bij de conferentie omdat het de noodzaak benadrukte van het verbeteren van het beheer van bestaande gebieden in plaats van het stimuleren van nieuwe bescherming. Omdat momenteel minder dan 3% van de MPA's effectief wordt beheerd, is de doeltreffendheid van deze beschermende maatregelen essentieel om hun potentieel te benutten voor zowel instandhouding als levensomstandigheden.

Dr. Lizzie Mcleod van TNC merkte op, “Effectief beheer is fundamenteel voor het bereiken van de '30x30 commitments'—een campagne voor de bescherming van 30 procent van de oceaan in 2030. Met ondersteuning van Mary Kay, TNC, UNEP en andere partners ontwikkelen we instrumenten voor zeebeheerders om zeebeheer te verbeteren, duurzame financiering te ondersteunen en zeeleefgebiedherstel te begeleiden. Door het op een hoger plan brengen van innovatie, nieuwe technologieën en wereldwijde beste praktijken, zullen zeebeheerders beter in staat zijn belangrijke bedreigingen waarmee onze oceanen worden geconfronteerd aan te pakken.”

"MPA’s zijn de sleutel tot de gezondheid van de oceaan en duurzame ontwikkeling. Maar ze zijn niet altijd effectief zonder een brede ondersteuning. Beslissingsondersteunende instrumenten die een verbeterd MPA-ontwerp en -beheer, het delen van kennis en samenwerking mogelijk maken, zijn nodig om zeebelanghebbenden de ondersteuning te geven die ze nodig hebben om de oceanen beter te beschermen”, aldus Ole Vestergaard, programmafunctionaris van de Marine, Coastal & Freshwater Ecosystems Branch of Division for Environmental Policy Implementation bij de UNEP.

Mary Kay’s oprichter, Mary Kay Ash, was van mening dat er in deze wereld drie typen mensen zijn: mensen die dingen mogelijk maken, mensen die toekijken bij de dingen die gebeuren en mensen die zich afvragen wat er is gebeurd,” aldus Deborah Gibbins, Chief Operating Officer bij Mary Kay. “Het is voor ons een eer om onze krachten te bundelen met het eerste type mensen, om de instrumenten en middelen te ontwikkelen die nodig zijn om de oceanen te beschermen voor de komende generaties.”

Als we oceaan- en kust-ecosysteemdiensten beschermen en oceaansystemen revitaliseren en onze huidige levensomstandigheden en de toekomst van de mensheid veilig stellen, moeten we de effectiviteit van beschermde zeegebieden verbeteren bij het bereiken van hun behoud- en duurzaamheidsdoelen parallel aan het versnellen van de MPA-bereik.

Over The Nature Conservancy (TNC)

The Nature Conservancy is een wereldwijde natuurbeschermingsorganisatie die zich inzet voor het behoud van het land en de wateren waar al het leven van afhankelijk is. Geleid door de wetenschap, creëren we ter plaatse innovatieve oplossingen voor de grootste uitdagingen van onze wereld, zodat de natuur en mensen er samen van profiteren. We pakken klimaatverandering aan, beschermen land, wateren en oceanen op een ongekende schaal, zorgen voor duurzaam voedsel en water en helpen om steden duurzamer te maken. We werken in 79 landen en regio’s en gebruiken een samenwerkingsbenadering waarbij lokale gemeenschappen, overheden, de particuliere sector en andere partners worden betrokken. Ga voor meer informatie naar www.nature.org of volg @nature_press op Twitter.

Over het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (United Nations Environment Programme, UNEP)

UNEP is de leidende wereldwijde stem op het gebied van het milieu. Het biedt leiderschap en stimuleert partnerschap in de zorg voor het milieu door naties en volkeren te inspireren, informeren en in staat te stellen hun kwaliteit van leven te verbeteren zonder die van toekomstige generaties in gevaar te brengen.

Over Mary Kay Inc.

Mary Kay Ash, een van de eersten die door het glazen plafond braken, richtte in 1963 haar droomschoonheidsbedrijf op met één doel: het leven van vrouwen verrijken. Die droom is uitgegroeid tot een miljardenbedrijf met miljoenen onafhankelijke verkoopmedewerkers in bijna 40 landen. Als onderneming voor de ontwikkeling van ondernemerschap zet Mary Kay zich in om vrouwen sterker te maken op hun traject via onderwijs, mentorschap, belangenbehartiging, netwerken en innovatie. Mary Kay is toegewijd aan het investeren in de wetenschap achter schoonheid en het produceren van hoogwaardige huidverzorging, kleurcosmetica, voedingssupplementen en parfums. Mary Kay gelooft in het verrijken van het leven van vandaag voor een duurzame toekomst, door samen te werken met organisaties van over de hele wereld die zich richten op het promoten van uitmuntende bedrijfsvoering, het ondersteunen van kankeronderzoek, het bevorderen van gendergelijkheid, het beschermen van overlevenden van huiselijk geweld, het verfraaien van onze gemeenschappen en het aanmoedigen van kinderen om hun dromen te volgen. Ga voor meer informatie naar marykayglobal.com, zoek ons op Facebook, Instagram, en LinkedIn of volg ons op Twitter.

Mary Kay Inc.
marykay.com/newsroom