Expansie in heel Europa: Leverancier van beugels PlusDental verovert nu ook België

De onzichtbare beugels van PlusDental zijn vanaf nu ook in België te verkrijgen. Copyright: PlusDental

BERLIJN & BRUSSEL--()--Eerst in Duitsland en nu in heel Europa: de Duitse start-up PlusDental is één van de belangrijkste leveranciers van onzichtbare beugels in Europa. In mei breidt PlusDental nu ook uit naar België en investeert ongeveer 5 miljoen euro in de uitbreiding van de moderne tandheelkunde.

Daarmee is België het negende Europese land waar het Health-Tech-bedrijf uit Duitsland zijn bedrijfsactiviteiten zal uitoefenen na de oprichting in 2017.

"Het is onze bedoeling om ons bedrijfsmodel ook op de Belgische markt te introduceren en zo ons streven naar marktleiderschap in Europa consistent te onderbouwen," zegt Eva-Maria Meijnen, Co-CEO van PlusDental.

De aligner-fabrikant werkt al samen met meer dan 200 tandartspraktijken in Europa en heeft al meer dan 40.000 patiënten met succes behandeld. In België zal het aantal klinieken naar verwachting tegen het einde van het jaar tot meer dan 20 zijn gestegen.

"We zijn al succesvol in de buurlanden Frankrijk en Nederland en zien een grote kans op de markt omdat traditionele beugelbehandelingen in België nog steeds erg duur zijn. Bijgevolg is een beugel niet voor iedereen toegankelijk. Met PlusDental heeft iedereen de mogelijkheid om een mooie en gezonde glimlach te hebben.

Bovendien ligt het gebruik van digitale technologieën in de Health-Tech-sector in België ver boven het Europese gemiddelde", aldus Country-Manager Benjamin Davids.

Volgens een PlusDental-studie* staat 71,5 procent van de Belgen open voor een behandeling met aligners. Waarom? Het immense prijsvoordeel en het feit dat de beugel niet zichtbaar is wanneer hij wordt gedragen.

Het bedrijfsmodel van PlusDental slaat aan bij de Belgen: milde tot matige beetanomalie kan worden gecorrigeerd door het gedigitaliseerde proces met medisch hoge kwaliteitsnormen, maar tegen een redelijke prijs (vanaf 32,24 euro/maand). "We zijn bijna 60 procent goedkoper dan traditionele beugelbehandelaars. Het is onze visie om de beste tandheelkundige behandelingen betaalbaar te maken voor iedereen," zegt Meijnen.

Hoe gaat dat in zijn werk? Klanten krijgen een 3D-scan en een uitgebreide anamnese van de tanden bij één van de tandheelkundige partnerpraktijken. Het PlusDental-team van tandartsen en tandtechnici produceert vervolgens de juiste beugels in het laboratorium. Alle stappen van de behandeling - van de afspraak tot de fabricage van de beugels en de facturering - zijn volledig gedigitaliseerd.

Volgens een studie heeft 44,8 procent van alle ondervraagde Belgen nog geen beugelbehandeling (of tandspalkbehandeling) ondergaan. En 77,2 procent zou een aligner-behandeling ondergaan om hun glimlach te verbeteren.

PlusDental opent op 25 mei een hoofdkantoor in Brussel, aanvankelijk met 5 werknemers. Verwacht wordt dat het team tegen het einde van het jaar tot ten minste 15 werknemers zal zijn gegroeid.

Het Health-Tech-bedrijf kon onlangs met succes een financieringsronde van 35 miljoen euro afsluiten. De ronde werd geleid door de in Hong Kong gevestigde risicokapitalist en Biontech-investeerder Jebsen Capital. Wereldbekerheld Mario Götze heeft zich ook aangesloten bij het bedrijf. In 2020 kon de start-up voor onzichtbare beugels een omzet van acht cijfers behalen en inmiddels wordt de waarde geschat op een gemiddeld driecijferig miljoenenbedrag.

Meijnen: "We zullen in 2021 naar nog meer Europese landen uitbreiden, en tegen het einde van het jaar zullen we PlusDental-aligners aan meer dan 70 procent van de Europese bevolking kunnen aanbieden. In 2022 willen we de eerste door vrouwen geleide unicorn van Duitsland worden."

Over PlusDental:

De in Berlijn gevestigde start-up PlusDental is nu actief in acht Europese landen en is één van de toonaangevende leveranciers op het gebied van onzichtbare beugels. PlusDental heeft samen met meer dan 200 partnertandartsen het gehele behandelproces van milde tot matige beetanomalie gedigitaliseerd.

"Door digitalisering hebben we de behandelingskosten met wel 60 procent kunnen terugdringen. Het is onze bedoeling om tandheelkundige correctie beschikbaar te maken voor iedereen tegen een redelijke prijs," zegt Co-CEO Eva-Maria Meijnen van PlusDental.

Sinds 2004 is de behandeling met beugels een therapievorm die erkend is door de Duitse orthodontievereniging. Ze is minder pijnlijk en minder tijdrovend dan de conventionele behandeling met een tandspalk, omdat regelmatige tandartsbezoeken wegvallen.

In tegenstelling tot zijn concurrenten vertrouwt PlusDental op de inhouseontwikkeling en productie van de beugels in het tandtechnische laboratorium in Berlijn en op medische controles door erkende tandartsen.

Meer dan 40.000 patiënten hebben de behandeling al met succes afgerond.

PlusDental heeft ondertussen bijna 500 mensen in dienst en wil tegen het einde van het jaar een omzet halen van ruim meer dan 100 miljoen euro.

Website: https://plusdental.be/
Persfoto's: https://we.tl/t-NyiRmQMWCA