Avalyn Pharma meldt statistisch significante dosisrespons met vernevelde pirfenidon in een idiopathisch onderzoek naar longfibrose

SEATTLE--()--Avalyn Pharma Inc., een biofarmaceutisch bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van verbeterde therapieën voor levensbedreigende longziekten, presenteerde vandaag op de ISAM-conferentie in Boise, Idaho, de resultaten van de 24 weken durende gegevens van een Fase I/II klinische studie van twee doseringsregimes van AP01 (een formulering van pirfenidon geoptimaliseerd voor toediening via inhalatie) bij patiënten met idiopathic pulmonary fibrosis (IPF). Eenennegentig patiënten met IPF werden gerandomiseerd naar 50 mg eenmaal daags (n = 46) of 100 mg tweemaal daags (n = 45), toegediend door een experimentele eFlow®-vernevelaar (PARI Pharma GmbH). Gedurende de eerste 24 weken had de groep met hoge doses gemiddeld geen verlies van longfunctie, gemeten aan de hand van forced vital capacity (FVC). De groep met lage doses had een progressief verlies van longfunctie. De verschillen in FVC tussen de twee groepen waren statistisch significant (p = 0,049). AP01 was veilig en werd goed verdragen bij beide doses. Griepachtige symptomen en gastro-intestinale bijwerkingen die meestal worden toegeschreven aan oraal pirfenidon, werden gezien bij minder dan 10% van de patiënten die met AP01 werden behandeld. Bijwerkingen met een frequentie van meer dan 10% waren huiduitslag 18%, infectie van de bovenste luchtwegen 18%, hoesten 24%. De meeste proefpersonen hebben ervoor gekozen om door te gaan in de verlenging van 12 maanden. Gegevens over werkzaamheid en veiligheid op langere termijn zullen tijdens een aanstaande wetenschappelijke bijeenkomst worden gepresenteerd.

A. Bruce Montgomery, M.D.
CEO Phone: 1-206-707-0340

Seattle office address
701 Pike Street, Suite 1500
Seattle, WA, 98101

A. Bruce Montgomery, M.D.
CEO Phone: 1-206-707-0340

Seattle office address