Door de staat gesponsorde cyberaanvallen: een grote bedreiging voor bedrijven, zo blijkt uit onderzoek

80 procent van de bedrijven die in onderzoek zijn ondervraagd door de Economist Intelligence Unit en het Cybersecurity Tech Accord, zijn bezorgd over het slachtoffer worden van een door de staat gesponsorde cyberaanval. Ze roepen op tot meer internationale politieke samenwerking om deze dreigingen te verzachten.

LONDEN--()--Een meerderheid van de bedrijven die zijn ondervraagd voor een onderzoek door de Economist Intelligence Unit (EIU) en het Cybersecurity Tech Accord dat vandaag is vrijgegeven, zien door de staat geleide en gesponsorde cyberaanvallen als een grote bedreiging. Ze maken zich zorgen over catastrofale reputatieschade en financiƫle gevolgen en roepen op tot meer internationale politieke samenwerking om deze bedreigingen te verzachten.

Het onderzoek werd uitgevoerd tussen november en december 2020, voordat de verderfelijke cyberaanval op softwarebedrijf SolarWinds aan het licht kwam. Die aanval was voor veel organisaties een moment van afrekening over de uitdagingen van door de staat geleide en gesponsorde cyberaanvallen, maar zoals uit het onderzoek blijkt, zijn veel bedrijven zich al lang bewust van de escalerende dreiging.

Casey Johnson
APCO Worldwide