Trigo anskaffar 60 miljoner USD i kapital för sin friktionslösa kassaplattform för livsmedel

• Smart kassateknik för att hantera nästan 400 miljarder USD inom 5 år − Juniper Research
  • Trigos kapitalrunda genomförs medan dagligvaruhandeln i Europa kämpar mot Amazon

TEL AVIV, Israel--()--Trigo är globalt ledande inom friktionslös kassateknik och har inlett en kapitalrunda på 60 miljoner USD i serie B under ledning av 83North. Trigos senaste kapitalrunda uppgår till 94 miljoner USD. Det nya kapitaltillskottet kommer att användas för att skala upp företagets förmåga att möta den växande efterfrågan, öka FoU och expandera den globala närvaron. Nuvarande investerare gick med i den nya rundan, inkluderat Vertex Ventures Israel, Hetz Ventures, Red Dot Capital Partners, Tesco och Morrag Investments.

Trigo utnyttjar AI-driven datorvisionsteknik tillsammans med standardhårdvara för att återanpassa existerande butiker. Företaget tillämpar sina egna algoritmer på takmonterade kameror som automatiskt lär sig och laddar upp data om kundernas rörelser och produktval, så att kunderna helt enkelt kan gå in i en butik, plocka ihop sina önskade varor och gå ut utan att stanna vid kassan. Betalningar och kvitton regleras digitalt.

Företaget har upplevt en snabb tillväxt och ökad efterfrågan på sin teknik under 2020 och arbetar med ledande återförsäljare på det europeiska fastlandet för att öppna butiker under 2021. Smart kassateknik kommer att hantera transaktioner för nästan 400 miljarder USD under de kommande fem åren, enligt Juniper Research. Samma rapport förutspår även att återförsäljare kommer att investera 23 miljarder USD i artificiell intelligens fram till 2025, från 5 miljarder USD 2020.

”Vår teknik gör det möjligt för livsmedelshandlare att integrera effektiviteten och insikten med digital handel i den fysiska världen, samtidigt som kunderna får en friktionsfri kassaupplevelse. I slutändan minskar vår lösning den fysiska kontakten och avskaffar kösystemen, vilket möjliggör en trygg, säker och strömlinjeformad shoppingupplevelse som är en vinn-vinn för återförsäljare och konsumenter, säger Michael Gabay, Trigos medgrundare och VD.

Trigos teknik har införts hos Tesco PLC, en av världens största detaljhandelskedjor med butiker i Storbritannien, Irland och Centraleuropa. Tesco har testat tekniken i en Tesco Express-närbutik vid sitt huvudkontor cirka 32 km norr om London. Guus Dekkers, Tescos teknikchef säger, ”Vi är glada att kunna arbeta med Trigo då de fortsätter att utöka sin verksamhet. Tillsammans har vi uppnått stora framsteg med att testa den friktionslösa kassalösningen i vår testbutik i Welwyn Garden City och vi är glada över den här tekniken och de möjligheter den ger.”

Trigos lösning är byggd med en integritet-genom-design-arkitektur: inga uppgifter kring biometrisk eller ansiktsigenkänning samlas in eller analyseras. Baserat på anonymiserad data om rörelser och produktval i butiker och över kedjans alla butiker, erbjuder Trigo livsmedelsbutiker en rad ytterligare lösningar som drivs av 3D-motormodellen RetailOS, inklusive förutsägbar lagerhantering, prissättningsoptimering, säkerhet och bedrägeriförebyggande, lagerregelefterlevnad, och evenemangsstyrd marknadsföring. Det här lagret möjliggör åtgärdsinsikter som höjer kedjans effektivitet.

Yoram Snir, partner på 83North, ett globalt riskkapitalbolag med intresse och erfarenhet av detaljhandelsteknik såsom Hybris, Mirakl och Exotec, säger att ”Trigos lösning ger livsmedelsaffärer en konkurrensfördel med ett alternativ som är överkomligt och skalbart, utan att behöva göra betydande förändringar i butikernas infrastruktur. Även om Amazon kanske är först ut att använda sin storlek för att tjäna på nya konsumentkrav, är det ingen överraskning för mig att Europas största livsmedelsbutiker har utnyttjat Trigos exceptionella team för att positionera dem som ledare inom friktionsfri kassamiljö.”

Dropbox-länk här till Trigos pressrum med foton på grundarna, Trigo HQ, logga.

Detta meddelandes ursprungliga källspråkstext är den officiella versionen. Översättningar tillhandahålls endast som ett stöd och skall jämföras med källspråkstexten, vilken är den enda versionen av texten som har rättslig verkan.

Oriane (Schwartzman) Morley: oriane@narrativacommunications.com och +972 54-261-4671