Trigo henter inn 60 mill. dollar for å skalere opp sin friksjonsfrie betalingsløsning til dagligvarehandelen

• Smarte betalingsløsninger kommer til å stå for nesten 400 milliarder dollar innen 5 år – Juniper Research
  • Nå som dagligvarehandelen i fastlands-Europa prøver å ta innersvingen på Amazon, er det Trigos tur.

TEL AVIV, Israel--()--Trigo, en av verdens ledende leverandører av friksjonsfri betalingsteknologi, har nå, ved hjelp av 83North, hentet inn 60 millioner dollar i B-finansiering. Denne siste runden betyr at Trigo nå til sammen har hentet inn 94 millioner dollar. Det nye finansieringsbidraget kommer til å bli brukt til å styrke selskapets evne til å komme den økende etterspørselen i møte, til å stimulere videreutvikling og innovasjon og til å vinne markedsandeler globalt. Flere av de tidligere investorene ble også med i denne runden, inkluder Vertex Ventures Israel, Hetz Ventures, Red Dot Capital Partners, Tesco og Morrag Investments.

Trigo bruker kamerateknologi som er basert på kunstig intelligens, i kombinasjon med kommersielt tilgjengelig maskinvare til å oppgradere eksisterende butikker. Selskapet bruker sine egne algoritmer i takmonterte kamera, som automatisk lærer og laster opp informasjon om kundenes bevegelser og produktvalg. Dette gjør at kundene kan gå rett inn i butikken, plukke produktene de ønsker, og forlate butikken uten å stoppe i kassen. Betaling og kvittering håndteres digitalt.

Gjennom hele 2020 har selskapet opplevd stor vekst og økende etterspørsel etter teknologien. De samarbeider nå med ledende forhandlere på det europeiske fastlandet om å åpne nye butikker i 2021. Ifølge Juniper Research kommer smarte betalingsløsninger til å stå for nesten 400 milliarder dollar innen fem år. Den samme rapporten spår også at forhandlerne kommer til å investere 23 milliarder dollar i kunstig intelligens innen 2025 – sammenlignet med 5 milliarder i 2020.

«Teknologien vår gjør at kjøpmennene nå kan oppnå samme effektivitet og kunnskap som ved digital handel også i den fysiske verden og samtidig tilby kundene en smidig handleopplevelse. I siste instans bidrar løsningen vår til å redusere fysisk kontakt og unngår hele problematikken med køståing. Dette sikrer en trygg, sikker og strømlinjeformet handleopplevelse som både forhandlere og kunder tjener på», sier med-grunnlegger og administrerende direktør i Trigo Michael Gabay.

Tesco PLC, en av verdens største dagligvarekjeder, som har butikker i hele Storbritannia, Irland og Sentral-Europa, har allerede tatt teknologien til Trigo i bruk. I samarbeid med Trigo har Tesco jobbet med et prøveprosjekt i en Tesco Express-butikk nær hovedkontoret 20 miles (32 km) nord for London. Chief Technology Officer hos Tesco Guus Dekkers sier: «Vi er svært glade for å kunne samarbeide med Trigo mens virksomheten deres er i slik vekst. Sammen har vi hatt stort hell med å teste ut den friksjonsløse betalingsløsningen i butikken vår i Welwyn Garden City, og vi er begeistret for teknologien og mulighetene den gir.»

Løsningen til Trigo er bygd opp slik at personvernhensyn er den integrert del av selve arkitekturen: Det blir ikke samlet inn eller analysert biometriske data eller data til ansiktsgjenkjenning. Basert på anonymiserte bevegelser og informasjon om produktvalg inne i butikkene og på tvers av butikkene i kjeden kan Trigo, ved hjelp av 3D-teknologien som kalles RetailOS, tilby forhandlerne en rekke tilleggsløsninger, inkludert prediktiv lagerstyring, prisoptimalisering, sikkerhetsløsninger og svindelbeskyttelse, målrettet produktplassering og markedsføring i form av arrangement som kundene blir invitert til å delta på. Dette gir et kunnskapsgrunnlag som gjør det mulig finne treffsikre tiltak for stimulere til bedre effektivitet.

Yoram Snir, partner hos 83North, et globalt kapitalforvaltningsselskap med interesse for og erfaring innen butikkteknologibransjen, inkludert Hybris, Mirakl og Exotec, sier: «Løsningen til Trigo gir butikkene et konkurransemessig fortrinn som både er rimelig og skalerbart – uten at det medfører noe behov for større endringer i butikkenes fysiske utforming. Selv om Amazon nok er først ute av startblokken og dermed kan bruke sin stilling i markedet til å tjene penger på nye forventninger hos forbrukerne, er jeg ikke overrasket over at Europas største dagligvarekjeder, når de nå prøver å posisjonere seg som ledende innen friksjonsfrie betalingsløsninger, tyr til Trigos eksepsjonelle kompetanse.»

Dropbox-lenke til Trigos presseinformasjon med bilder av grunnleggerne, Trigos hovedkontor og logo.

Den originale kildeteksten for denne meldingen er den offisielle og autoriserte versjonen. Oversettelser leveres bare som et hjelpemiddel og må kontrolleres mot kildeteksten som er den eneste versjonen av teksten som er juridisk bindende.

Oriane (Schwartzman) Morley: oriane@narrativacommunications.com og +972 54-261-4671