N01 Data Center Campus (Photo: Business Wire)

LONDEN & OSLO, Noorwegen--()--Bulk Infrastructure Holding AS, een Scandinavisch datacenter, ontwikkelaar en exploitant van glasvezelnetwerken en logistiek vastgoedontwikkelaar, heeft een nieuw partnerschap aangekondigd met BentallGreenOak (BGO), een wereldwijde vastgoedinvesteringsmanager, als strategische partner en investeerder. BentallGreenOak heeft NOK 1,5 miljard (ongeveer € 140 miljoen) toegezegd om de toekomstige groei van de kernactiviteiten van Bulk Infrastructure te ondersteunen.

BentallGreenOak voegt zich bij de belangrijkste aandeelhouders, Bulk Industrier en Geveran, om kapitaal zeker te stellen voor de toekomstige groei van het bedrijf, met een reeks kapitaalinjecties van BGO en bestaande aandeelhouders die vanaf januari 2021 zullen plaatsvinden. John Carrafiell, Senior Managing Partner en mede-oprichter van BentallGreenOak, zal toetreden tot de Raad van Bestuur van Bulk Infrastructure, en oprichter Peder Nærbø en zijn bedrijf Bulk Industrier zullen actief binnen het bedrijf blijven werken en de hoofdinvesteerder en voorzitter van de Raad van Bestuur blijven. De kapitaalintensieve investeringen van Bulk Infrastructure bevorderen schaalbare, duurzame oplossingen in infrastructuur en onroerend goed die op het punt staan om langdurige, positieve effecten op het milieu te hebben.

Bulk Infrastructure, in samenwerking met BentallGreenOak, verwacht te investeren in de voortdurende ontwikkeling van haar N01 Data Center Campus in Zuid-Noorwegen. Met 3 miljoen vierkante meter en tot 1 GigaWatt aan IT-vermogen heeft N01 Campus de ambitie om 's werelds grootste datacentercampus te worden, aangedreven door 100% hernieuwbare energie. Deze datacentercampus biedt integrale toegang tot de onlangs voltooide Havfrue-glasvezelkabel van Bulk Infrastructure, het eerste trans-Atlantische onderzeese kabelsysteem naar de Scandinavische landen in bijna twee decennia, en voorziet in een ongeëvenaarde connectiviteit tussen Noord-Europa en de VS. Het geplande nieuwe kabelproject van Bulk Infrastructure, genaamd Leif Erikson, tussen Noorwegen en Atlantic Canada zal de connectiviteit verder verbeteren en voortbouwen op de sterke positie en geschiedenis van BGO op de Canadese markt.

"We willen het potentieel ontsluiten dat Scandinavië en hernieuwbare energie te bieden hebben op het gebied van duurzame digitale infrastructuur," aldus Peder Nærbø, oprichter van Bulk Infrastructure. "Met een internationale topinvesteerder zoals BentallGreenOak in ons bedrijf, zullen we snellere groei en betere schaalbaarheid voor onze kansen mogelijk maken," vervolgt de oprichter. "Dit biedt ons een geweldig platform voor de verwezenlijking van onze visie om duurzame infrastructuur naar een wereldwijd publiek te brengen en om de grootste en meest veeleisende klanten van dienst te zijn," stelt Nærbø.

"Deze samenwerking met Bulk Infrastructure past perfect bij BGO," geeft John Carrafiell, Senior Managing Partner en medeoprichter van BentallGreenOak, te kennen. “BGO richt zich sinds 2013 op de Europese logistieke markt en beschouwt datacenters, net zoals het geval is als gekeken wordt naar de eigen evolutie van Bulk, als een natuurlijke uitbreiding van de vastgoedinvesteringsstrategie van het bedrijf. De inzet van Bulk Infrastructure om voort te bouwen op de natuurlijke voordelen van de Scandinavische regio om sterke economische en ecologische prestaties te leveren in onroerend goed en infrastructuur, is goed in lijn met de eigen investeringsprioriteiten van BGO. We zijn verheugd om, namens onze investeerders, boeiende nieuwe wegen te ontwikkelen die prestatiegerichte investeringsmogelijkheden bieden die ook de lokale economie ten goede komen en een focus handhaven op ecologische duurzaamheid."

Deze samenwerking biedt ons een solide financieel platform, aangezien Bulk Infrastructure kansen biedt op alle drie de bedrijfsgebieden. We zien bijvoorbeeld kansen voor een grote capaciteitsuitbreiding in onze drie bestaande datacentercampussen en in andere Scandinavische bestemmingen. De combinatie van betrouwbare en kosteneffectieve toegang tot 100% groene energie uit hernieuwbare bronnen, een koud klimaat, een stabiele bedrijfsomgeving en een goed gepositioneerd glasvezelnetwerk van Bulk Infrastructure, zorgt voor een unieke positie om een aanzienlijk deel van de snelgroeiende Europese en mondiale datacentermarkt aan te trekken,” verklaart Jon Gravråk, CEO van Bulk Infrastructure.

Arctic Securities, Pareto Securities, PwC en Schjødt dienden als adviseurs voor Bulk Infrastructure over het partnerschap en BentallGreenOak werd geadviseerd door Wiersholm en EY.

Over Bulk Infrastructure

Bulk Infrastructure is een toonaangevende leverancier van duurzame digitale infrastructuur in Scandinavië. Wij zijn een industriële investeerder, ontwikkelaar en exploitant van industrieel vastgoed, datacenters en Dark Fiber-netwerken. Wij geloven in de mogelijkheid van waardecreatie om onze digitale samenleving volledig duurzaam te maken. Het is onze ambitie om de belangrijkste speler te zijn voor iedereen die de Scandinavische landen wil gebruiken voor de gegevensverwerkingsvereisten van de toekomst. We hebben een reputatie als het gaat om het leveren van hoogwaardige en kosteneffectieve klantoplossingen met een korte time-to-market. Vandaar onze visie: racen om duurzame infrastructuur naar een wereldwijd publiek te brengen.

Bulk Industrial Real Estate onderhoudt een grondenbank van strategische locaties voor industriële vastgoedprojecten in Noorwegen, Zweden en Denemarken. Op basis van standaardontwerpen ontwikkelen, bouwen en exploiteren wij magazijngebouwen, crossdock-terminals en andere industriële faciliteiten.

Bulk Data Centers levert strategisch gelegen Scandinavische datacenters en een toewijding aan uitmuntende service die klanten in staat stelt de kosten en de gevolgen voor het milieu te verminderen met ultraflexibele, sterk verbonden en schaalbare oplossingen.

Bulk Fiber Networks verbindt de Scandinavische landen met de belangrijkste markten ter wereld via glasvezelnetwerken met lage latentie en hoge capaciteit. We bouwen en exploiteren internationale en intra-Scandinavische glasvezelinfrastructuur die is ontworpen om te voldoen aan de grootschalige datatransportbehoeften van de toekomst.

Over BentallGreenOak

BentallGreenOak is een vooraanstaande, wereldwijde adviseur voor vastgoedinvesteringsbeheer en een wereldwijd erkende aanbieder van vastgoeddiensten. BentallGreenOak dient de belangen van meer dan 750 institutionele klanten met ongeveer $ 50 miljard USD aan beheerd vermogen (per 30 september 2020) en expertise in het vermogensbeheer van kantoren, logistiek, multi-residentieel en winkelvastgoed over de hele wereld. BentallGreenOak heeft kantoren in 24 steden in twaalf landen met diepgaande, lokale kennis, ervaring en uitgebreide netwerken in de regio's waar we namens onze klanten investeren en onroerend goed beheren.

In Europa is BentallGreenOak een toonaangevende investeringsmanager met meer dan 50 professionals en $ 5,2 miljard USD aan beheerd vermogen in schulden en eigen vermogen, met strategieën die variëren van Core tot Value-Add en Development, met zijn eigen interne operationele capaciteit. Het bedrijf heeft sinds 2015 meer dan 133 logistieke activa van 4,8 miljoen vierkante meter verworven of ontwikkeld. De investeringsvehikels van BentallGreenOak hebben een grote en gediversifieerde grondenbank in heel Europa opgebouwd, die momenteel 4,4 miljoen vierkante meter grond bezit of beheert (in staat om 2,2 miljoen vierkante meter ruimte te bouwen) bestemd voor logistiek, datacenters en koude opslag.

BentallGreenOak maakt deel uit van SLC Management, het bedrijf voor institutionele alternatieven en traditionele vermogensbeheer van Sun Life.

De hierboven weergegeven activa onder beheer omvatten investeringen in vastgoedaandelen en -hypotheken die worden beheerd door de BentallGreenOak-groep van bedrijven en hun dochterondernemingen.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.bentallgreenoak.com

Over Geveran

Geveran Trading Co. Limited ('Geveran'), een bedrijf dat indirect wordt gecontroleerd door trusts opgericht door dhr. John Fredriksen ten behoeve van zijn directe familie, investeerde in Bulk Infrastructure in 2018 en heeft momenteel een eigendomsbelang van ongeveer 14%.

Over Bulk Industrier

Bulk Industrier AS is een industriële investeringsmaatschappij van de Noorse ondernemer Peder Nærbø (Naerboe). Het bedrijf richt zich op investeringen die duurzame oplossingen creëren met schaalbare impact. Bulk Industrier is de controlerende aandeelhouder van Bulk Infrastructure AS, waar dhr. Naerboe zijn actieve leiderschap uitoefent als een zakelijke en industriële ontwikkelaar.

Mediacontacten
Mr. Lars Hognestad