Nucleix Lung EpiCheck® liquid biopsie test detecteert 85% van vroeg stadium longkanker bij rokers met een hoog risico, studie gepubliceerd in European Respiratory Journal

Kosteneffectieve bloedtest, gecombineerd met klinische factoren van de patiënt, verbetert de AUC aanzienlijk tot 94%

SAN DIEGO & REHOVOT, Israël--()--Nucleix, een liquid biopsie bedrijf dat een revolutie teweegbrengt in de behandeling van kanker door de ziekte eerder op te sporen, heeft vandaag een publicatie aangekondigd waarin wordt aangetoond dat de Lung EpiCheck®-test 85% van de vroeg stadium longkanker detecteerde bij personen met een hoog risico voor het ontwikkelen van de ziekte op basis van hun rookgeschiedenis. De studie, getiteld "Validation of Lung EpiCheck®, een nieuwe op methylatie gebaseerde bloedtest, voor de detectie van longkanker bij Europese en Chinese personen met een hoog risico", werd vandaag online gepubliceerd in het European Respiratory Journal (ERJ).

Lung EpiCheck analyseerde 728 verschillende monsters in het onderzoek, waaronder 311 van personen met verschillende stadia van longkanker en 417 gematchte controles. Door de meting van zes methylatiemarkers in bloed aan te passen, werd de test afgestemd op de behoeften van specifieke patiënten populaties: verhoogde gevoeligheid voor populaties met een hoog risico of verhoogde specificiteit voor populaties met een laag risico. Wanneer gericht op verhoogde gevoeligheid voor een populatie met een hoog risico van vroegere en huidige rokers, toonde Lung EpiCheck een algehele gevoeligheid van 87% detectie van longkanker in alle stadia, 85% detectie van stadia I-IIIA niet-kleincellige longkanker (NSCLC ) en 78% detectie van stadium I NSCLC, elk met een specificiteit van 64%. De test ontdekte ook 100% van kleincellige longkanker, een snelgroeiende en dodelijke kanker die doorgaans moeilijk op te sporen is. Wanneer gericht op verhoogde specificiteit voor een populatie met een laag risico, toonde Lung EpiCheck een algemene specificiteit van 91% en een gevoeligheid van 74%. De combinatie van Lung EpiCheck met bestaande risicofactoren verbeterde de AUC, het vermogen om onderscheid te maken tussen patiënten met en zonder ziekte, van 88% naar 94%.

Jake Robison
Canale Communications