MyHeritage släpper en stor samling historiska norska kyrkböcker

Med 42,2 miljoner poster är denna enorma samling den primära källan till norska vitala register från 1800- och 1900-talet

MyHeritage släpper en stor samling historiska norska kyrkböcker (Graphic: Business Wire)

TEL AVIV, Israel och LEHI, Utah--()--MyHeritage, den ledande globala tjänsten för att upptäcka sitt förflutna och stärka sin framtid, tillkännagav idag publiceringen av en omfattande samling norska kyrkböcker. MyHeritage har digitaliserat denna samling i samarbete med Norges Nationalarkiv (Arkivverket). Detta tillägg fördubblar antalet norska historiska poster på MyHeritage, och det totala antalet i MyHeritages historiska postdatabas är nu 12,6 miljarder.

Samlingen av norska kyrkböcker (1815–1938) består av 42,2 miljoner födelse- och dop-, äktenskaps-, döds- och begravningsregister som dokumenterats av Norges evangelisk-lutherska kyrka, vilken förde viktiga register å regeringens vägnar. Samlingen innehåller ett index över transkriberade register och digitala bilder av kyrkans originaldokument. Bilderna har funnits i Norges arkiv i flera år, men de har inte kunnat sökas efter namn. Detta är första gången som norska kyrkböcker har indexerats och gjorts tillgängliga online.

Uppgifterna i denna samling går tillbaka till 1815 och täcker en kritisk period i Norges historia, som börjar endast ett år efter brytningen med Danmark. Denna viktiga samling hjälper till att övervinna de betydande luckorna i norska folkräkningar, som tagits från 1801 till 1865. Fem folkräkningar samlades in i Norge under dessa år, men de registrerade inte namnen på individer, vilket gjorde kyrkans register till den slutgiltiga källan för släktforskning under den perioden. På grund av norska sekretesslagar sträcker sig de födelse- och dopregister som släppts i denna samling fram till och med 1919, äktenskapsposterna sträcker sig till och med 1937 och döds- och begravningsregisterna sträcker sig fram till och med 1938.

Med lanseringen av denna samling erbjuder MyHeritage nu 80 miljoner historiska poster från Norge. Som marknadsledare för skandinavisk släktforskning erbjuder MyHeritage också 157 miljoner historiska poster från grannlandet Sverige och 107 miljoner poster från Danmark. MyHeritage är det enda stora släktforskningsföretaget som tillhandahåller sina tjänster och fullständig kundsupport på alla tre skandinaviska språk, såväl som på finska, och erbjuder den största möjligheten till nya familjehistoriska upptäckter för alla med skandinaviskt ursprung. MyHeritage är inte bara marknadsledare för släktforskning i Norge, utan dessutom är dess popularitet så hög, att en av fem norrmän är en registrerad användare på MyHeritage.

"Norska kyrkböcker är en viktig resurs för att utforska det norska arvet och förbättrar avsevärt de norska historiska uppgifterna som finns tillgängliga på MyHeritage", säger Russ Wilding, Chief Content Officer på MyHeritage. "Förutom befolkningen i Norge kommer miljontals individer av norsk härkomst som bor i andra länder nu att kunna dra nytta av denna samling och göra nya genombrott i sin släktforskning."

De norska kyrkböckerna finns tillgängliga på MyHeritages sökmotor för historiska register. Att söka i samlingen är gratis. Ett abonnemang krävs för att se hela posterna och få tillgång till Record Matches.

Sök I de nya Norska kyrkböckerna.

Om MyHeritage

MyHeritage är den ledande globala upptäcktsplattformen för att utforska familjehistoria. Med miljarder historiska poster och släktträdsprofiler och med sofistikerade matchningsteknologier som fungerar över alla dess tillgångar, erbjuder MyHeritage användare att upptäcka sitt förflutna och stärka sin framtid. Sedan 2020 erhåller MyHeritage världens bästa teknik för att förbättra och färglägga historiska foton. MyHeritage är den mest populära släktforskningstjänsten i Europa. www.myheritage.se

MyHeritage
Rafi Mendelsohn